רליגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רליגיה: בית למחשבה דתית
שער הגיליון הראשון של 'רליגיה: בית למחשבה דתית'
שער הגיליון הראשון של 'רליגיה: בית למחשבה דתית'
תדירות דו שנתי
מייסד שאול דה מלאך
עורך ראשי עוז בלומן ומתנאל בראלי
שפה עברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רליגיה: בית למחשבה דתית הוא כתב עת המוקדש לעיון רב־תחומי בפנומן הדתי: פילוסופיה וסוציולוגיה של הדת, ביקורת החילון, מחשבת ישראל ופילוסופיה, היסטוריה, מדע הדתות ועוד.

כתב העת מופק על ידי מרכז "קדם", מבית תנועת "עזרא", ויוצא לאור במתכונת דו שנתית החל משנת תשפ"א (2020).

תכליתו של כתב העת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי עורכי כתב העת, "רליגיה" הוקם על מנת למלא פער שקיים בדיונים הרווחים במרחב הציבורי והאינטלקטואלי על הדת; אלו מתבססים על תזת החילון ועל אידאולוגיות חילוניות בנות המאה הי"ט, בעוד שבאוניברסיטאות רבות ברחבי העולם כבר מתקיים סדר יום שונה ואיזון מושגי אחר בין דת וחילון. כך נכתב במבוא לגיליון הראשון של כתב העת:

עם שוך הדיה ואדיה של תיזת החילון – זו שהספידה את הדת כתופעה שעתידה לחלוף מן העולם – בשלה העת לחשיבה רעננה על הפנומן הדתי. יהיו אלו מחשבות מבפנים או מבחוץ, מכאן ומשם, ישנות גם חדשות – ובלבד שיישמע בהן הד הניסיון לדבר ולדברר את ה"דתי".

עורכי כתב העת אף מציגים מצב זה כ"טרגדיה" עבור חילונים ודתיים כאחד:

ככל שעובר הזמן הולכים ומתבררים ממדי הטרגדיה – טרגדיה שאינה רק מנת חלקו של האדם החילוני, אלא של כל מי שחי ב'מרחב הנייטרלי' בעודו מצויד בסיפור מכונן אתאיסטי בלבד. הניסיון להבין את המצב בהווה במונחים של 'תזת ההחסרה' – קרי: אנושות שהשילה מעליה עניינים מיותרים, כמו הדת – היה נואל: הדת מסרבת להיעלם, ולא נראה שהייתה בדרך לשם אי פעם. המפה התיאורטית כשלה, והטריטוריה המציאותית מזדקרת לה וממתינה להמשגה חדשה וקשובה יותר של מצבנו. הטרגדיה נוגעת גם לכך שאידיאלים חשובים של המודרנה, דוגמת אינדיבידואליזם, תבונה או חירות – הולכים ונפגעים על ידי הפיתוח שלהם-עצמם

.

מבנה וסגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל גיליון בכתב העת מורכב ממספר מדורים קבועים: מדור מבואות, המכיל סקירות תמטיות מקדימות שנכתבו על ידי חברי המערכת; מדור גנזים, המפרסם מחדש טקסטים מכוננים על הדת; מדור מסה, ובו מסות מקוריות; מדור שיחות, המתעד שיחות וראיונות עם אנשי רוח והגות; מדור תרבות, העוסק בתופעות דתיות בתחום התרבות; ומדור מחקר, שבו מובאים מחקרים אקדמיים עדכניים בחקר הדת – לרוב בתרגום משפות אחרות. בנוסף לכך, בין דפי כתב העת מתפרסם גם מדור שירה, שמבקש לשמש כבמה לשירה על אודות הדת.

כותבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך השנים התפרסמו בכתב העת מאמרים, מסות ושיחות מאת הוגים ואנשי רוח בולטים, כגון חביבה פדיה, הרב עדין שטיינזלץ, רודני סטארק, צ'ארלס טיילור (פילוסוף), הרב אורי שרקי, אלי שיינפלד, סמדר שרלו, אלסדייר מקינטאייר, בני לוי, אלן פינקלקראוט, יורם חזוני, ויליאם קוואנו, הרב יצחק ליפשיץ, פיני איפרגן, ברונו לאטור, אדם סליגמן, אורי צבי גרינברג, הרב אמנון דוקוב, הלל צייטלין, ועוד.

עורכי כתב העת הם עוז בלומן ומתנאל בראלי, ומערכת כתב העת כוללת את שאול דה מלאך, אהוביה גורן, אביטל לוי וזאב גינזבורג. עורכי מדור השירה הם משה ולדמן ואשרי ברוך. עורך מדור תרבות הוא יצחק כהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]