רצנית אוליביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרצנית אוליביה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: חיפושיות
תת־סדרה: Adephaga
משפחה: רצניתיים
סוג: Calosoma
מין: רצנית אוליביה
שם מדעי
Calosoma olivieri
‏דז'ן, 1831
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רצנית אוליביה (שם מדעי: Calosoma olivieri) היא חיפושית ממשפחת הרצניתיים. חיפושית שחורה בוהקת באורך 18–20 מילימטר, הניזונה מטריפת פרוקי-רגלייםזחלי פרפראים וזבובאים מהווים מזון מועדף עבורה. היא איננה מזיקה ונחשבת למועילה לאדם, עקב היותה מדבירה ביולוגית של מזיקים רבים.

תפוצתה של רצנית אוליביה היא רחבה. החיפושית נפוצה באפריקה, מזרח אסיה, המזרח התיכון ודרום אירופה. בישראל היא מצויה ברוב אזורי הארץ, כולל באזורי המדבר. הבוגרים פעילים מרבית השנה למעט בעונה החמה ביותר. הבוגרים מעופפים ונמשכים לאור.

באפריל 2019 (ה'תשע"ט) נצפו בישראל כמויות חריגות בגודלן של הרצניות, וזאת עקב החורף והאביב של אותה שנה שהיו רוויים בגשם לאורך כל התקופה. הגשם סיפק להן שפע של מזון ולכן הן התרבו בכמויות עצומות. מאחר שהיא נמשכת לאור פרטים רבים התקבצו סביב מקורות תאורה מלאכותית במשכנות ויישובי האדם. הכמויות הגדולות עוררו תבהלה ציבורית קטנה, אך המשרד להגנת הסביבה וארגוני טבע ומדע פרסמו הבהרות שהחיפושית איננה מזיקה (היא לא מסוכנת, לא רעילה ולא ארסית, לא מזיקה לחקלאות ולא מפיצה מחלות) אלא מועילה (מדבירה מזיקים), ולכן אין לחשוש מפניה ואין צורך להדביר או לרסס נגדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]