רקוויאם לחבר שלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Requiem for my friend
עטיפת האלבום
עטיפת האלבום
עטיפת האלבום
אלבום אולפן מאת זביגנייב פרייזנר
יצא לאור 1998
סוגה מוזיקה קלאסית
שפה לטינית, יוונית, פולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 1:08:24
חברת תקליטים ארטו רקורדס
הפקה זביגנייב פרייזנר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רקוויאם לחבר שלי (Requiem for my friend), היא יצירה פרי עטו של המלחין הפולני זביגנייב פרייזנר המבוססת על הרקוויאם הקתולי. החבר לו מוקדשת היצירה הוא הבמאי קשישטוף קישלובסקי, שהיה ידיד קרוב של פרייזנר, ופרייזנר אף הלחין כמה מהפסקולים של סרטיו. היצירה יצאה בשנת 1998 באלבום הנושא את שמה, יחד עם יצירה נוספת: "חיים" (Life). שתי היצירות בעלות מוטיבים משותפים, והן מהוות ביחד יצירה אחת וגדולה יותר. האלבום הוא היצירה הגדולה הראשונה של פרייזנר שאיננה פסקול, לאחריה הלחין כמה יצירות נוספות.

האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום מורכב משני חלקים, רקוויאם וחיים. בין שני החלקים יש קשר המתבטא בסגנון דומה ואף בנושא ה"לקרימוסה" החוזר בשניהם לקראת סוף היצירה. ניתן לראות באלבום כולו יצירה אחת העוסקת במוות ובחיים. אלבום זה היה הניסיון הראשון של פרייזנר לכתיבת יצירה גדולה שאיננה פסקול, אלא נועדה לביצוע באולמות קונצרטים. היצירה כולה כתובה בסגנון נוגה. פרייזנר מרבה להשתמש ביצירה זו קטעים ארוכים בהם ניתן לשמוע רק הד של תווים קודמים.

האלבום בשלמותו, כיצירה אחת, בוצע לראשונה ב-1 באוקטובר 1998 בתיאטרון הגדול בוארשה (אנ'), עם המקהלה והתזמורת של סינפוניה וארשוביה. בכורה מחוץ לפולין התקיימה ב-19 במרץ 1999 ברויאל פסטיבל הול בלונדון, בביצוע תזמורת ה-BBC. בכורה ישראלית התבצעה על ידי התזמורת הסימפונית חיפה בזמן פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה בשנת 2005.

הקטע הידוע ביותר מן האלבום הוא ה"לקרימוסה", החוזר בשני החלקים של האלבום. הקטע זכה לאזכור בסרט עץ החיים, של טרנס מאליק.

רקוויאם לחבר שלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרייזנר סיפר שלו ולבמאי קשישטוף קישלובסקי הייתה תוכנית לבנות קונצרט שיספר סיפור חיים של אדם, הם תכננו לבצע את בכורת הקונצרט באקרופוליס באתונה. התוכנית לא יצאה לפועל בשל פטירתו של קישלובסקי בשנת 1996. פרייזנר הלחין כמה קטעים לקול ולעוגב שהושמעו בהלווייתו של קישלובסקי, והוא החליט לפתח אותם לרקוויאם. התוצר היה הרקוויאם לחבר שלי, שהוקדש לקישלובסקי והלחנתו הסתיימה בשנת 1998.

הרקוויאם לחבר שלי מתבסס על הטקסט הליטורגי הקתולי, אך עורך בו שינויים. לדוגמה: הדיאס אירה ברקוויאם לחבר שלי כולל רק חלק קטן מהמזמור הליטורגי, ואף בשינוי סדר: הבית המתחיל במילים 'רקס טרמנדה' בתחילה, והבית המתחיל במילים 'דיאס אירה' רק בסוף. היצירה גם כוללת שינויים בסדר בין חלקי הרקוויאם: הלקרימוסה, שנמצאת בסוף הדיאס אירה הועברה לסוף הרקוויאם כולו.

ברקוויאם יש תשעה פרקים והוא נכתב להרכב של עוגב, שישה סולנים: (סופרן, קונטרה טנור, שני זמרי טנור, בס וילד השר בסופרן), מקהלה ותזמורת קאמרית (חמישיית מיתרים וכלי הקשה).

חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה חיים נכתבה מעט אחרי הרקוויאם ונועדה להשלים אותו. היצירה מחולקת לארבעה חלקים: "התחלה", "גורל", "אפוקליפסה" ו"נספח". ה"התחלה" כוללת קטעים אינסטרומנטליים בלבד. ה"גורל" כולל קטע בלטינית מספר קוהלת (שיר הזמן, בתחילת פרק ג'). ה"אפוקליפסה" כוללת קטעים שונים בלטינית מחזון יוחנן ואת הלקרימוסה הלקוחה מסוף מזמור הדיאס אירה. הנספח כולל תפילה בפולנית.

גם ביצירה חיים יש תשעה פרקים והיא נכתבה להרכב של שני סולנים (סופרן וקונטרה טנור), קול, מכשיר הקלטה (לאפקטים מוזיקליים), פסנתר סולן, סקסופון אלט סולן, תזמורת גדולה (שישים כלים) ומקהלה גדולה (כארבעים זמרים).

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Requiem
1. Officium - 03:45
2. Kyrie eleison - 06:12
3. Dies irae - 04:51
4. Offertorium - 03:18
5. Sanctus - 02:49
6. Agnus dei - 01:49
7. Lux aeterna - 01:57
8. Lacrimosa - 03:22
9. Epitaphium - 03:04
Life
The Beginning
10. Meeting - 05:15
11. Discovering the World - 02:50
12. Love - 02:28
Destiny
13. Kai Kairos - 09:43
Apocalypse
14. Ascende huc - 02:17
15. Veni et vidi - 02:44
16. Qui erat et qui est - 04:29
17. Lacrimosa- Day of Tears - 04:06
Postscriptum
18. Prayer - 03:16

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]