שאוצ'ילונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשאוצ'ילונג
איור של שאוצ'ילונגאיור של שאוצ'ילונג

השוואה שאוצ'ילונג לאדם

השוואה שאוצ'ילונג לאדם
תקופה
קרטיקון עליון, 92 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: קרכרודונטוזאוריים
סוג: שאוצ'ילונג
מין: שאוצ'ילונג
שם מדעי
Shaochilong maortuensis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שאוצ'ילונג (שם מדעי: Shaochilong; מילולית: "דרקון בעל שיני כריש") הוא סוג של דינוזאור טורף ממשפחת הקרכרודונטוזאוריים, שחי במזרח אסיה במשך הקרטיקון לפני 92 מיליון שנה. הממצאים שלו התגלו בתצורת אולנשוואי (Ulansuhai Formation) שבמונגוליה הפנימית בסין, אך תוארו במקור כחלק מהסוג צ'ילנטאיזאורוס, ממשפחת הנאוונאטוריים.

הדינוזאור היה קרובם של הקרכרודונטוזאורוס ושל הגיגאנוטוזאורוס הענקיים, אך הוא היה קטן מהם בהרבה. הגיע לאורך של 5 או 6 מטרים ולמשקל של לא יותר מ-500 קילוגרם, בהתבסס על מבנה עצם הירך שאורכה 61 סנטימטרים. הממצאים שהתגלו היו של פרט צעיר כמעט בוגר והיו מעט מעורבבים. דינוזאור זה, אף על פי שלא היה גדול כמו קרוביו, עדיין היה טורף-על לאורך מזרח אסיה שמילא את מקומם של טירנוזאורים גדולים, דבר שהיה ידוע עד כה רק מחצי הכדור הדרומי. עם זאת ייתכן שלא היה טורף-על ואולי היה טורף משני (כמו הצבועים והקויוט) אל מול טורפים גדולים יותר.

בדומה לשאר הקרכרודונטוזאוריים הוא היה בעל רכס שיניים משוננות דומות לשיני כרישים גדולים (כמו עמלץ לבן), ועצמות הלסת העליונה שלו היו מעט קצרות יותר, עם מבנה שנתן עוצמת נשיכה יותר גדולה. הוא היה בעל זרועות קצרות יחסית אך בעלות טפרים מחודדים גדולים. ככל הנראה היה טורף איטי שארב לטרף של דינוזאורים אחרים מסביבתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאוצ'ילונג בוויקישיתוף