שרמן בחורף (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרמן בחורף
עטיפת ה-DVD של הסרט
עטיפת ה-DVD של הסרט
עטיפת ה-DVD של הסרט
מבוסס על רומן של אמנון דנקנר
בימוי אורי ענבר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מרק רוזנבאום עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט משה זונדר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה שמעון ספקטור
שחקנים ראשיים נתן דטנר
צק ברקמן
אלון אבוטבול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה "דצמבר 1" - יוסי בבליקי ובועז כהן
צילום דוד גורפינקל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 2001 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 87 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרמן בחורף הוא סרט טלוויזיה ישראלי משנת 2001 בבימויו של אורי ענבר, עם נתן דטנר, צק ברקמן ואלון אבוטבול בתפקידים הראשיים. חוקר משטרתי ותיק בשם שרמן חוקר פרשת היעלמות של בתו בת ה-12 של אדם חשוב ורוב החקירה נעשית בימים גשומים של חורף גשום במיוחד. הספר והסרט עוסקים בבעיה שלא נהוג היה לדבר עליה בעבר - גילוי עריות.

התסריט נכתב על ידי משה זונדר והוא מבוסס על הספר "שרמן בחורף" מאת אמנון דנקנר משנת 1996. הפסקול הולחן בידי הצמד דצמבר (יוסי בבליקי ובועז כהן) ויצא לאור בחברת "התו השמיני".


תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרמן (נתן דטנר) הוא חוקר משטרתי מכובד ותיק ובעל השגים שמשרת בתחנת משטרה בעיר בצפון ישראל בפיקודו של סגן ניצב לושי (שלמה וישינסקי), אדם דתי חובש כיפה, מתפלל ומניח תפילין כל יום. הוא נשוי לטובה (ליאת גורן) ואין להם ילדים. הוא מקפיד על סדר יום עם ארוחת צהרים בבית ואחריה שנת צהריים.

ביום גשום מגיע אליו שילוני (צק ברקמן), קצין משטרה צעיר שזה עתה סיים את קורס הקצינים ובחר להתחיל בעבודה אצל החוקר הוותיק. באותו יום מכניס אותו שרמן לחקירה המסעירה את כל העיר. שירלי גושן, בתו בת ה-12 של ראש העיר וחבר הכנסת דוד גושן (אלון אבוטבול) נעלמה ביחד עם המורה שלה, אורה גרינברג, שלקחה אותה למסיבת פיג'מות. שרמן ושילוני מגיעים לבית ראש העיר ונפגשים אתו ועם אשתו מרינה (מריה אובנוב) עולה חדשה מאוקראינה שעלתה לבדה, נבחרה למלכת היופי המקומית ונישאה לדוד גושן. ההורים ההמומים חושדים במורה. שרמן ושילוני מגיעים לבית המורה ומוצאים בארון חוברות פורנוגרפיות ומכשירים לסאדו-מזוכיזם. שרמן מוצא גם סרטי פילם מילדותה של אורנה (שרון דטנר).

השכן ארמוזה (ז'יל בן דוד) מוסר להם שאורה הייתה מורה אהובה על התלמידים, השכנה וענונו (תקווה עזיז) מספרת שראתה אותה מסתודדת עם בחור מישיבה של חוזרים בתשובה בעיר. הבחור מזוהה אחר כך כגבי הרוש (שי כהן) אבל הוא נעלם.

אנשים רבים משתתפים בחיפוש אחרי אורה ושירלי. שרמן מחליט להתרכז באורה ונוסע למקומות בהם עבדה מקודם. בדימונה הוא שומע סיפור על מורה מסורה ואהודה שעזבה את המקום לאחד שנחשדה בשליחת עבריין להכות בעל משפחה ממוצא הודי. המכה מת והמוכה מת ממכות השוטרים. לאחר מכן עברה אורה לתל אביב שם הסתבכה כשאחת התלמידות שלה התאבדה. שרמן חוקר את האב עו"ד מונסון (אבי פניני) ואת אחת השכנות, גב' ביכלר (בת שבע נועם), שמגלה לו כי פעם אורה הילדה לקחה צב ובזעם ניקרה את ראשו ורגליו. שרמן מבין כי באורה היה זעם כבד על מה שקרה לה.

בינתיים נמצאה מכוניתה של אורה ובה טביעות אצבעות וכתמי דם של העבריין אלון לופו (אלון דהן). הוא מספר שהיה שיכור ובהשפעת סמים וכנראה תפס טרמפ במכונית המורה. שילוני חוקר אותו בברוטליות עד שהוא "מודה" ברצח שירלי והמורה ביחד עם גבי הרוש שקבר אותן במקום לא ידוע. גופתו של הרוש מתגלית ליד צומת גולני לאחר שנרצח ביריות אקדח.

כולם שמחים על גילוי הרוצח אבל שרמן מגיע לתא המעצר, מתבונן בלופו החבול ומורה על שחרורו. חלה מהומה ארצית ולושי משעה זמנית את שרמן. כעת מתכנן שרמן את ההימור הגדול בחייו המקצועיים. הוא יודע כי בין שילוני למרינה גושן יש יחסים אינטימיים. שרמן מבקש עזרה מהעבריין החוזר בתשובה רחמים אלדובי (כרמל בתו). שילוני קובע פגישה עם מרינה אבל במקומו מגיע בחושך אלדובי ובאיומי סכין מכריח את מרינה להודות ברצח שירלי ואורה על ידי בעלה.

שרמן מגלה כי מה שמקשר בין כל המקומות הוא גילוי עריות בתוך משפחה. אורה נוצלה מינית בידי אביה. היא הייתה מורה מסורה ולא יכלה לסבול מעשים כאלה. בדימונה גלתה כי הנערה ההודית נוצלה על ידי אביה ושלחה עבריין להתנקם בו, בתל אביב גילתה כי עו"ד מונסון ניצל מינית את בתו שקפצה מהגג ובעיר הצפונית גילתה לה שירלי כי אביה גושן "מתעסק אתה". אורה גילתה זאת לגבי הרוש שניסה לסחוט את גושן וזה רצח אותו ולאחר ששירלי אמרה לו שסיפרה זאת לאורנה הוא הרג אותה מתוך כעס, הזמין את אורה, חנק אותה וביחד עם אשתו נסעו עם הגופות וקברו אותן בחולות ראשון לציון. בארון של אורנה הוא שתל חוברות פורנוגרפיות ומכשירי סאדו-מזוכיזם כדי להחשיד אותה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
נתן דטנר שרמן חוקר משטרה
ליאת גורן טובה שרמן אשתו של שרמן
צק ברקמן שילוני חוקר משטרה
אלון אבוטבול דוד גושן ראש העיר
מריה אובנוב מרינה גושן עבריין
כרמל בתו רחמים אלדובי חוזר בתשובה
אלון דהן גולן לופו עבריין
שלמה וישינסקי סנ"צ לושי מפקד תחנת משטרה
אבי פניני עו"ד מונסון
ז'יל בן דוד ארמוזה שכן
תקוה עזיז תקוה וענונו שכנה
שי כהן גבי הרוש חוזר בתשובה
רבקה בכר יהודית הרוש אמא של גבי הרוש
בת שבע נועם גב' ביכלר
אבי מדר רס"ל מדר שוטר
פיני מיטלמן מנהל בי"ס בדימונה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]