תמנון חקיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתמנון חקיין
תמנון חקיין
תמנון חקיין
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: רכיכות
מחלקה: סילוניות
סדרה: תמנונאים
תת־סדרה: Incirrina
משפחה: תמנוניים
סוג: Thaumoctopus
מין: תמנון חקיין
שם מדעי
Thaumoctopus mimicus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תמנון חקיין (שם מדעי: Thaumoctopus mimicus) הוא מין של סילונית ממשפחת התמנוניים, החי בימים הרדודים של האזור האינדו-פסיפי, מים סוף עד קלדוניה החדשה וממפרץ תאילנד והפיליפינים בצפון עד לשונית המחסום הגדולה בדרום, אך רוב התמנונים חיים במימי אינדונזיה הרדודים, בקרבה לשוניות אלמוגים, אך על אדמה חולית. בנובמבר 2021 נצפה במפרץ אילת תמנון חקיין.[2]

תמנון זה יחידי בסוגו והוא קרוב למין תמנון וונדרפוס, אף שיש מספר הבדלים ביניהם. הוא תואר רק בשנת 2005, ופירוש שמו המדעי מיוונית הוא: "thaûma" - פלאי ו-"ὀκτώπους" - שילוב של "oktō" - שמונה ושל "pous" - זרוע, כלומר: "בעל שמונה זרועות (תמנון) פלאי". השם של המין פירושו: חקיין, עקב מנהגו לחקות בעלי חיים ימיים אחרים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

התמנון החקיין הוא תמנון באורך של 60 סנטימטרים בקירוב, והוא בעל מבנה עיניים גדולות בעלות "קרניים" קטנות מעליהם. הוא בעל פיגמנטים, כמו שאר התמנונים, העוזרים לו לשנות את צבעו, ואף את צורת עורו והוא משתמש בפיגמנטים כדי להסוות את עצמו לרקע של חול או חצץ ימי בצבע צהוב עד בז' בהיר. בנוסף הוא יכול לפרוש את זרועותיו ולהרחיב את שטחם כשצבעו בולט בצבעי שחור או חום כהה ולבן או בהיר וגם לרחף במים באופן בולט.

התנהגות זו עוזרת להרתיע טורפים מלתקוף את התמנון עקב החיקוי של יצורי ים ארסיים או מסוכנים שבמקרים רבים עוטים צבעי אזהרה. התמנון מדמה אולי לזהרון, נחשי ים או אף למדוזה או דג סולית. בנוסף התמנון מנצל את יכולתו כדי לפתות לעברו מיני סרטנים שהוא אוכל, תוך שימוש בזרועו כדי לדמות אותה לנקבת סרטן. הסרטן מגלה את טעותו רק כשהתמנון מתביית עליו עם כריות היניקה החזקות של רגליו. אפשרות נוספת שלו היא להידמות לאלמוג או ספוג, מה שמסייע להתקרבות טרף קטן כמו דגים קטנים או חסילונים שהוא לוכד.

למרות התגוננותו המיוחדת, נוסף על היכולת לפלוט ענן של דיו בעת מתקפה, הוא עדיין עשוי להיטרף בידי עקרבנוניים מוסווים, סוליתאים או טרפידים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תמנון חקיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תמנון חקיין באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ נעה פישר, צפו: תמנון שנדיר למצוא בישראל אותר באילת, באתר ynet, 14 בנובמבר 2021