בלאדאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלאדאד
Bladud
Blaiddyd
איור מימי הביניים המתאר את המלך בלאדאד
איור מימי הביניים המתאר את המלך בלאדאד
מדינה בריטניה
פטירה 870 לפנה"ס לערך
שושלת המלכים האגדיים של בריטניה
אב ראד האד האדיבראס
צאצאים ליר
מלך בריטניה
890 לפנה"ס בערך – 870 לפנה"ס בערך
ליר
פסלו של בלאדאד מעל המרחצאות בעיר באת'. מבנה המרחצאות הנוכחי נבנה בשנת 1699 אולם איורים מהתקופה מראים כי הפסל קדם לשנה זו, והיה מוצב במבנה קדום יותר באתר.

בלאדאדאנגלית: Bladud בוולשית: Blaiddyd) היה מלך בריטניה על פי ספרו של ג'פרי ממונמות': "ההיסטוריה של מלכי בריטניה". אין כל תיעוד היסטורי למלכותו, והוא נחשב לאחד המלכים האגדיים של בריטניה.

ג'פרי מציין כי בלאדאד היה בנו של המלך ראד האד האדיבראס, והיה המלך העשירי מבין מלכי בריטניה מאז עלייתו לשלטון של ברוטוס מטרויה - ראשון המלכים שכבש, על פי ג'פרי, את האי מידי הענקים.

כותבים מאוחרים יותר הוסיפו תיאורים נוספים אודות מלכותו, ובהם שבלאדאד נשלח על ידי אביו לאתונה לרכוש השכלה, ולאחר מות אביו שב לבריטניה ועימו ארבעה פילוסופים וכי ייסד אוניברסיטה בסטמפורד שבלינקולנשייר, אשר פעלה עד שנסגרה על ידי אוגוסטינוס מקנטרברי בשל הכפירה שנלמדה בה.

תוך שימוש באירועים שמתאר ג'פרי, ניתן לתארך את מלכותו של בלאדאד, שנמשכה 20 שנה, לשנת 863 לפנה"ס או שנת 500 לפנה"ס. ג'פרי מציין כי בלאדאד ייסד את באת' - תוך שהוא יוצר את המעיינות החמים שבה באמצעות קסם, וכי הקדיש את העיר לאלה מהמיתולוגיה היוונית אתנה (או מינרווה מהמיתולוגיה הרומית). יצירת המרחצאות נועדה על מנת לרפא אותו מהצרעת בה נדבק בהיותו באתונה. על פי הסיפור, בשל הצרעת שלו הוא נכלא אולם נימלט והתחבא בסמוך לבאת', שם התחפש ועבד כרועה חזירים. בהיותו רועה הבחין שהחזירים המתכסים בבוץ החם אינם לוקים במחלות עור, וכאשר ניסה את הבוץ על עצמו הבריא מהצרעת בה לקה. כשהבריא יכול היה לשוב ולמלוך, ובעקבות הבראתו הקים את העיר באת' על מנת שחולים אחרים יוכלו להבריא כמוהו.

על פי האגדה, בלאדאד התקשר עם רוחות מתים אשר לימדו אותו ליצור לעצמו כנפיים באמצעותם הוא ניסה לעוף למקדש אפולו בטרינוואנטום (לונדון) אולם הוא נפל מגובה רב או התנגש בקיר ונפטר.

לאחר מותו עלה לשלטון בנו, ליר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלאדאד בוויקישיתוף


הקודם:
ראד האד האדיבראס
המלכים האגדיים של בריטניה הבא:
ליר