יוהאן גוטפריד ולתר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהאן גוטפריד ולתר
Johann Gottfried Walther
לידה 18 בספטמבר 1684
ארפורט, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 במרץ 1748 (בגיל 63)
ויימאר, דוכסות סקסוניה-ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם המוזיקה הקלאסית בתקופת הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוגב עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים יוהאן כריסטוף ולתר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן גוטפריד ולתרגרמנית: Johann Gottfried Walther; ‏18 בספטמבר 168423 במרץ 1748) היה תאורטיקאי מוזיקה, נגן עוגב, מלחין ולקסיקוגרף גרמני של תקופת הבארוק. תקופת חייו הקבילה כמעט במדויק לזו של יוהאן סבסטיאן באך, ויתר על כן, ולתר היה גם דודנו של המלחין המפורסם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולתר נודע בעיקר כמי שקיבץ וערך את "הלקסיקון המוזיקלי" (בגרמנית: Musicalisches Lexicon; לייפציג 1732), מילון ענקי למוזיקה ולמוזיקאים. לא זו בלבד שהיה זה המילון הראשון למונחי מוזיקה בשפה הגרמנית, אלא שהוא היה הראשון אשר הכיל הן מונחים והן מידע ביוגרפי על מלחינים ומבצעים עד לראשית המאה ה-18. בסך הכל מגדיר הלקסיקון המוזיקלי יותר מ-3,000 מונחים מוזיקליים; נראה כי ולתר הסתמך על יותר מ-250 מקורות נפרדים לאיסוף החומר ללקסיקון, ביניהם מסות תאורטיות מראשית הבארוק ותקופת הרנסאנס. כמקור החשוב ביותר למילון השתמש ולתר בכתביו של יוהאן מאתזון, הנזכר יותר מ-200 פעמים.

מידע נוסף על ולתר אפשר למצוא בספר "Musica Poetica" מאת דיטריך בארטל. בעמוד 22 מצטט בארטל את הגדרתו של ולתר ל"מוזיקה פואטיקה", או רטוריקה מוזיקלית:

מוזיקה פואטיקה או הלחנת מוזיקה הוא מדע מתמטי, שבאמצעותו מעלים הרמוניית צלילים תואמת ונכונה על הנייר כדי לאפשר את שירתה או נגינתה ובכך לרגש את השומעים ולהניעם לדבקות אלוהית ובה בשעה לענג ולהרנין הן דעת והן נפש כאחת... [מוזיקה פואטיקה] נקראת כך, לא רק משום שהמלחין חייב להבין שפה כמוהו כמשורר כדי שלא להפר את משקל הטקסט, אלא משום שגם הוא כותב שירה, היא המלודיה, ומכאן שהוא ראוי לתואר "מלופואטה" או "מלופואטוס".

דיטריך בארטל, Musica Poetica, עמוד 22

ולתר היה מורו למוזיקה של הדוכס יוהאן ארנסט מזקסן-ויימאר. ב-1708 כתב עבור הדוכס הצעיר ספר לימוד בשם "Praecepta der musicalischen Composition". הספר נותר בכתב יד עד להוצאתו לאור בידי פטר בנארי (לייפציג 1955). כמלחין לעוגב התפרסם ולתר בעיבודיו לקונצ'רטי של מלחינים איטלקים וגרמנים בני תקופתו. הוא ערך עיבודים לקונצ'רטי של אלבינוני, ג'נטילי, טאלייטי, טורלי, ויוואלדי וטלמן. יצירות אלה שימשו את יוהאן סבסטיאן באך בבואו לכתוב את עיבודי ויוואלדי המפורסמים שלו. בתפקידו כנגן העוגב של העיר ויימאר כתב ולתר 132 פרלודים לעוגב, המבוססים על מלודיות כוראליות לותרניות. מורשתו כוללת גם מוזיקה חופשית לכלי מקלדת.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dietrich Bartel, Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997. (באנגלית)
  • Johann Gottfried Walther, Musicalisches Lexicon oder Musicalische Bibliothec. [1732] - Neusatz des Textes und der Noten (Hrsg.: Friederike Ramm). Kassel: Baerenreiter, 2001. (גרמנית)
  • Johann Gottfried Walther, Briefe. (Hrsg.: Klaus Beckmann und Hans-Joachim Schultze), Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1987. (גרמנית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהאן גוטפריד ולתר בוויקישיתוף