קני קלארק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קני קלארק
לידה 9 בינואר 1914
פיטסבורג, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 בינואר 1985 (בגיל 71)
מונטריי, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קרמטוריון-קולומבריום דו פר-לאשז עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1931 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז, בי בופ
כלי נגינה מערכת תופים עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים בלו נוט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אמני הג'אז של NEA עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קנת' קלארק ספירמןאנגלית: Kenneth Clarke Spearman;‏ 9 בינואר 1914 - 26 בינואר 1985), מאוחר יותר נודע כליאקת עלי סלאם, היה מתופף ומוביל הרכב אמריקאי. לקלארק היה תפקיד מרכזי בהתפתחות הבי בופ (יחד עם מקס רואץ') בנגינתו בג'אם סשנז במועדונים בהם התגבש הסגנון. בשנות הארבעים המוקדמות היה קלארק מתופף הבית של מינטונז פליי האוס, שם ניגן יחד עם צ'ארלי פארקר, דיזי גילספי, ות'לוניוס מונק. יש הזוקפים לזכותו את העברת הקצב מתוף הבס ותוף הסנר למצילת הרייד (נהוג לציין שקלארק המציא את הטכניקה ורואץ' פיתח אותה והפך אותה לפופולרית ושכיחה). בזכות זה זכה בכינוי "קלוק" (Klook). קני קלארק היה חבר בהרכב המקורי של רביעיית הג'אז המודרני, עד שהוחלף על ידי קוני קיי ב-1955.

שחרותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארק, מתופף ונגן קסילופון ג'אז אמריקאי, נולד בפיטסבורג למשפחה של מוזיקאים. בילדותו למד לנגן ברמה בסיסית על מספר רב של כלים דוגמת ויברפון וטרומבון. כמו כן למד תאוריה מוזיקלית וקומפוזיציה כבר מגיל צעיר.

עוד בימי בית הספר התיכון ניגן קלארק עם מוזיקאים גדולים כגון רוי אלדרידג' וצ'ארלי כריסטיאן, שבהמשך השפיעו עליו מאוד והיו למקור השראה עבור מבשרי הבי בופ. קלארק היה מתופף מבוקש כבר אז והשתתף בסיבובי הופעות רבים, כולל נסיעות רבות לניו יורק.

בשנת 1935 בילה קלארק את רוב זמנו בניו יורק, שם החל לפתח את סגנונו הייחודי, ופיתח את הקונספציות הקצביות שלבסוף הגדירו את תרומתו הגדולה לג'אז.

הבי בופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שניגן עם מוזיקאים כמו אלדרידג' החל קלארק להעביר את הקצב מהסנר והבס למצילת הרייד. אז החל להשתמש בשמיניות סווינג, הוא השתמש במקצב "דינג דינג דה דינג" שמיוחס פעמים רבות לו. המקצב הזה הוא כיום המקצב הנפוץ ביותר בג'אז, והוא עומד בבסיס תיפוף הג'אז.

כיוון שאלדרידג' דחף אותו להמשיך ולהתנסות בסגנון, קלארק כתב לעצמו רשימה של תרגילים שישפרו את יכולותיו לשמור על הקצב ברייד, גם בעת שהוא משתמש בטכניקות של שאר המתופפים בתקופה (דוגמת הפלת הפצצות). תרגיל אחד שהתאמן עליו רבות, היה שימוש ב"רים שוט" ומיד לאחריו בס מודגש. מטכניקה זו קיבל את כינויו "קלוק מופ" שקוצר לאחר מכן ל"קלוק".

רביעיית הג'אז המודרני וסוף הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהלהקה הקבועה ממינטונז החלה להתפרק, והנגנים עברו לפרויקטים אחרים, החל קלארק לעבוד עם הפסנתרן הצעיר ג'ון לואיס ונגן הויברפון מילט ג'קסון; יחד עם הבסיסט פרסי הית' הם הקימו את רביעיית הג'אז המודרני, הרכב ג'אז חשוב בהתפתחות הבופ והג'אז המודרני בכלל. ההרכב יצר סגנונות ייחודיים רבים, כגון הזרם השלישי.

קלארק עזב את הרביעייה ב-1955 כשהחל לתכנן את המעבר שלו לצרפת. לבסוף עבר לפריז ב-1956, שם המשיך להופיע ולהקליט. הוא ערך סיבובי הופעות באירופה ולעיתים גם בארצות הברית. בהמשך הקריירה הוא ניגן עם מוזיקאים שונים וגדולים, הקים מספר הרכבים והמשיך להיות מתופף ג'אז חשוב.

קלארק נפטר ב-1985 בפריז, שם נחשב לגיבור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קני קלארק בוויקישיתוף