קצת אחרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קצת אחרת
מוקד פעילות ישראל
תקופת הפעילות 19741975
זרם רוק מתקדם בישראל
סוגה רוק מתקדם, פופ, אוונגרד
חברת תקליטים פונוקול
חברים
שם-טוב לוי, שלמה גרוניך, שלמה יידוב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קצת אחרת הייתה להקת רוק מתקדם ישראלית, שפעלה בשנים 19741975. חבריה היו שלמה גרוניך, שם טוב לוי ושלמה יידוב. קצת אחרת הוא גם שמו של האלבום היחיד שהוציאה הלהקה.

ההרכב קצת אחרת החל את דרכו כלהקת הליווי של הזמרת נורית גלרון בראשית דרכה המוזיקלית. לאחר גיבוש הופעה עצמאית, החלה השלישייה במסע הופעות ברחבי הארץ, ובהן שרה שירים מקוריים מפרי עטה.

הצליל הייחודי והמקורי של ההרכב, שנחשב להרכב הרוק המתקדם מהיחידים בארץ לתקופה, משך אמנם תשומת לב ממוזיקאים וממבקרי מוזיקה ישראלים, אך לא זכה בהצלחה מסחרית. חוסר ההצלחה המסחרית הוביל לפירוק ההרכב ולעזיבתו של גרוניך את ישראל, לטובת ניסיונות לקריירה בחו"ל וללימודי מוזיקה בניו יורק.

האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצת אחרת
אלבום אולפן מאת קצת אחרת
יצא לאור פברואר 1975
הוקלט 1975
מקום הקלטה אולפני טריטון
סוגה רוק מתקדם
שפה עברית, אנגלית
אורך 43:30
חברת תקליטים פונוקול
הפקה רפי בן משה, גברי לוי

טרם פירוקה, הספיקה קצת אחרת להקליט את האלבום שנשא את שמו של ההרכב ("קצת אחרת", פונוקול) ובו התארחו, בין השאר, הנגנים אלי מגן, אילן גרוניך ואבנר יפעת. את העיבודים למיתרים ולפגוט ביצעו גרוניך ולוי. האלבום המקורי כלל 12 רצועות, כשהראשונה, "שיר הנסיעה", תיעדה את חוויותיהם של השלישייה ממסע ההופעות שלהם ברחבי הארץ. קטעים נוספים באלבום שזכו עם השנים להפוך לקלאסיקות ישראליות: "הנסיך הקטן", "שיר בין ערביים", "שניים סינים" והשיר החותם את האלבום, "ביסלט", המתייחס לשירים של להקת הביטלס ומהווה מעין מחווה ללהקה הנערצת על השלושה.

האלבום הוקלט באולפני טריטון ואת עטיפת האלבום עיצב יוסי אורבך.


מס' שםמיליםלחן משך
1. שיר הנסיעה שלמה יידובשלמה גרוניך 3:15
2. גורו שלמה גרוניךשלמה גרוניך 4:36
3. הנסיך הקטן יהונתן גפןשם טוב לוי 2:45
4. קטע שמי אינסטרומנטלישם טוב לוי 4:09
5. שיר בין ערביים יהונתן גפןשלמה יידוב 4:34
6. Spring תומאס נאש (אנ')שלמה גרוניך 2:08
7. שניים סינים עממיקצת אחרת 3:48
8. קווינטה אינסטרומנטלישלמה גרוניך 4:19
9. ההד לאה גולדברגשם טוב לוי 3:16
10. 204 אינסטרומנטלישלמה גרוניך 5:15
11. Sweet Song שלמה יידובשלמה יידוב 3:32
12. ביסלט קצת אחרתקצת אחרת 1:43
משך כולל:
43:30

לאחר הפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פירוק הלהקה, המשיכו חבריה לשתף פעולה במסגרות מוזיקליות שונות. בשנת 1980, עם שובו של גרוניך לישראל, הצטרף כאורח למספר הופעות ללהקת "צליל מכוון", שבה היו חברים שם טוב לוי, שלמה יידוב והגיטריסט יצחק קלפטר (צ'רצ'יל). בשנת 1983 הקליטו גרוניך ולוי אלבום משותף בשם "אלבום משפחתי".

בשנת 1991 שבה שלישיית "קצת אחרת" להופיע בפני קהל ברחבי הארץ, אלא שהפעם ההצלחה האירה פנים להרכב. השלישייה ממשיכה לשתף פעולה ולהופיע מדי פעם בפני קהל.

מיעוטן של להקות רוק מתקדם בישראל הפך את "קצת אחרת" למילה נרדפת לסצנה המקומית של הרוק המתקדם. על שמה קרויה תוכנית הרדיו העוסקת בז'אנר, "קצת אחרת", וכן חנות מוזיקה המתמקדת ברוק מתקדם.

בנובמבר 2014, לרגל 40 שנה לצאת האלבום, נערך ב"אוזן בר" בתל אביב מופע מחווה ללהקה בניהולו המוזיקלי של נדב הולנדר[1]. בסוף המופע עלו גרוניך, לוי ויידוב לבמה והצטרפו לנגנים האחרים בביצוע הקטע "קווינטה". בנובמבר 2016 התאחדו חברי הלהקה לביצוע מספר יצירות במסגרת מופע קונצרט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית אשר ארחה את שלמה גרוניך בהיכל התרבות בתל אביב. בנובמבר 2017 התאחד ההרכב לשתי הופעות במסגרת "פסטיבל הפסנתר", ומתוכננות לו הופעות נוספות[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]