אאולופוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאאולופוס

תקופה
קרטיקון תחתון 129–113 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מקרונריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
משפחה: איהלופיים
סוג: אאולופוס
שם מדעי
Euhelopus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אאולופוס (שם מדעי: Euhelopus) הוא סוג של דינוזאור זאורופוד מקבוצת המקרונריה, אשר חי בתור הקרטיקון (בעבר סברו שחי בסוף היורה עקב תיארוך סלעים שגוי) לפני 129-113 מיליון שנה מהיום. מאובניו של הדינוזאור התגלו ב-1913 במחוז שאנדונג שבסין והוגדרו בידי החוקר קארל וימאן ב-1929. המשמעות של שמו המדעי הוא: "כפות מארש אמיתיות", זאת עקב בלבול בין השם הישן שלו, Helopus עם השם המדעי של השחפית הכספית, אשר גם נקראה באותו שם בעבר. הוא נקרא כך כיוון שמבנה הרגליים שלו הזכיר לחוקר נעלי ביצות מוזרים. דינוזאור זה היה הראשון שנחקר מהדינוזאורים של סין וגם בין הבודדים מקבוצתו שהתגלה עם גולגולת מושלמת כמעט.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האאולופוס היה קרובם של הטיטאנוזאורים הענקיים אך הוא עצמו היה קטן בהרבה והגיע לאורך 15 מ' ולמשקל 15-20 טון והיה דומה במראהו לדאשיאטיטאן. עם זאת מחקרים מעודכנים יותר הורידו את הגודל לאורך 11 מטר ולמשקל של 35 טון בלבד. בניגוד לרוב הזאורופודים הוא היה בעל רגליים קדמיות ארוכות יותר מהרגליים האחוריות. הוא היה בעל זיזים בולטים על צווארו ובעל גולגולת עם שיניים דמויות רכסים הפונות באופן בולט החוצה, ובעלות ציפוי דק עליהם וחלק מהשיניים הפנימיות היו חסרות. מראה הגולגולת הזכיר את גולגולת הקמרזאורוס. הוא היה בעל צוואר וזנב קצרים יחסית ורגליים ארוכות עם בהונות עבות.

דינוזאור זה היה שלב מעבר בין הקמרזאוריים לבין הטיטאנוזאורים הגדולים והיה קרוב מאוד לג'ננסיה. חלק מעצמותיו שויכו בעבר לסוג פוקיונגוזאורוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אאולופוס בוויקישיתוף
  • אאולופוס, באתר GBIF (באנגלית)