אגודת פטפי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשורר ההונגרי שנדור פטפי, לשעבר רב-סרן של הצבא ההונגרי

אגודת פטפיהונגרית: Petőfi Társaság; התקיימה מ--1876 עד 1944) הייתה אגודה ספרותית ש נוסדה במטרה להפיץ את הערצת והאדרת שמו של המשורר הלאומי ההונגרי שנדור פטפי ולמען טיפוח השירה והסיפורת ההונגרית ברוח לאומית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאנדור באלאז', קארוי אייסאקי, יוז'ף קומוצ'י, גוסטב לאוקה, טמאש סאנה ואדה סיגליגטי עבדו רבות סביב הקמתה של האגודה. היא קיימה את הפגישה הפומבית הראשונה שלה ב-1876. זו נערכה ב-1 בינואר באולם הטקסים של האקדמיה ההונגרית למדעים. עם קריאות שיריו של שנדור פטפי שנבחרו בקפידה, אגודת פטפי זכתה במהרה לקהל גדול ולפופולריות, אף כי בתחילה ממש לא היה לה אולם משלה שבו יכלו לקיים את מפגשי הקריאה החודשיים ונאלצה להשתמש בחדרי עמותות אחרות. האקדמיה, באדיבותו של הרוזן מנייהרט לונאי, פתחה לה את חדר הישיבות שלה מדי חודש, רק שנים מאוחר יותר. שם ערכו חברי האגודה דאז את מפגשי הקריאה הפומבית שלהם ביום ראשון השני של כל חודש.

פעילות האגודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי ואורחי האגודה הרגילים קראו במפגשים אלה יצירות ספרות יפה מקוריות והיסטוריה ספרותית, למעט קריאת יצירות מתורגמות. במהלך קיומה פרסמה האגודה מספר יצירות מקוריות ובמשך זמן מה היה לה גם עלון שאותו הפסיקו מאוחר יותר.

קוסורו (Koszoru), העלון החודשי של אגודת פטפי

מכרזי האגודה לכתיבת יצירות פיוטיות (שירה) וניתוחי ספרות יפה העשירו את הספרות ההונגרית ביצירות ובהסברים. כבר בראשית דרכה דאגה מאוד האגודה לאסוף את כתבי היד של פטפי ונתונים על חייו; היא אספה גם את המהדורות המקוריות של המשורר הגדול ותרגומים של יצירותיו לשפות שונות, וכן דיוקנאות שלו. ספריית הספרים וכתבי היד של האגודה שימשו לעיתים קרובות אסתטיקאים הונגרים שעסקו בפטפי והם פנו לאגודה לקבלת עצות ולהכוונה גם מחו"ל, במיוחד מאיטליה ומשוודיה, שם היו לאגודה גם חברים חיצוניים, מהמתרגים והסוקרים של פטפי באותן מדינות. מספר החברים הקבועים נקבע עד למספר 60 והאגודה יכלה לבחור חבר כבוד וחבר חיצוני כרצונה. הנשיא הראשון של האגודה היה הסופר מור יוקאי בין חברי הכבוד היה לאיוש קושוט, שהעריך מאוד את מטרות האגודה במכתב ארוך אל טמאש סאנה לאחר בחירתו. אגודת פטפי הקימה את מוזיאון פטפי והוציאה לאור את סדרת "ספריית פטפי".

נשיאי האגודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא תקופת כהונה
מור יוקאי 18761903
פרנץ הרצג 19041919
יולה פקאר 19201936
אלמר צ'אסאר 19371939
דיולה קורניס 19401944

חברי אגודת פטפי היהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך 132 חברי האגודה (בכל התקופות יחד) 19 היו יהודים (כ-14%)

חברים נוספים חשובים (מבחר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוז'ף בוקור (עורך). אגודת פטפי, בלקסיקון הגדול של פלאס. Arcanum: FolioNET (1893–1897, 1998) ISBN 963 85923 2 X)
  • Új magyar lexikon V. (Mf–R). Szerk. Berei Andor és 11 tagú szerk.bizottsága Budapest: Akadémiai. 1962. (לקסיקון הונגרי חדש)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגודת פטפי בוויקישיתוף