אגלאוניקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר" של ויקיפדיה העברית והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה!

אגלאוניקה
Ἀγλαονίκη
לידה תסליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַגלַאוּנִיקֶהיוונית עתיקה: Ἀγλαονίκη, הלחם של αγλαὸς שמשמעו "זוהר" ו-νίκη "ניצחון") נקראה גם אַגַנִיקָה מתֶסַלְיָה והייתה אסטרונומית ותאומטורגית (מכשפת) יווניה מהמאה השנייה או הראשונה לפני הספירה. היא מוזכרת בכתביו של פלוטרכוס[1] ובסקוליה לאפולוניוס מרודוס כאסטרונומית וכבתו של הגטור (הגמון) מתסליה. היא נחשבה למכשפת בשל הצהרתה על יכולתה "להוריד את הירח מהשמים" (καθαιρεῖν τὴν σελήνην: kathaireĩn tìn selénen) אשר פורשה - תחילה על ידי פלוטרכוס ולאחר מכן על ידי אסטרונומים מודרניים - במשמעות של יכולת חיזוי הזמן והאזור הכללי בו יתרחש ליקוי ירח.

אסטרונומיה וכישוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגלאוניקה נולדה בתסליה וחיה בה.[2] הדעות לגבי תקופת פעילותה חלוקות. יש המתארכים למאה החמישית לפני הספירה או לסביבות שנת מאתיים לפני הספירה.[2] פלוטרכוס כתב כי היא הכירה היטב את תקופות הירח המלא שבו הוא נתון לליקוי, והשתמשה ביכולתה לחזות את הזמן שבו הירח אמור להתכסות בצל כדור הארץ כדי לגרום לקהל הנשים הצופות בליקוי להאמין שהיא הסירה את הירח מהשמיים.[3][4] חוקר בשם פיטר ביקנל מציין כי יש עדויות מוקדמות למכשפות היכולות "להוריד את הירח מהשמיים", שהיו פעילות בתסליה בין המאות השלישית והראשונה לפני הספירה, אולם חורחה אלברז טוען שזו פשוט הכללה על יכולתה של אגלאוניקה עצמה.[4][5]

גבריאלה ברנרדי, מחברת ספר על מתמטיקאיות ואסטרונומיות, טוענת כי אגלאוניקה הכירה את המחזוריות של כ-18 השנים שהתגלתה על ידי הבבלים.[2] מחזוריות זו קרויה סארוס (אנ') והיא המשמשת לחיזוי ליקויים. ברנרדי גם אומרת כי אביה של אגלאוניקה איפשר לה ללמוד אסטרונומיה בבלית ובידע הזה השתמשה כדי לחזות במדויק את הזמן והמקום של ליקויי חמה וליקויי לבנה.[2] עוד היא מסבירה שבגלל האמונות התפלות שרווחו באותה תקופה, כל האסטרונומים שידעו לחזות ליקויים נחשבו כמכשפים או קוסמים בעלי יכולת "להעלים את הירח", לכן כונתה אגלאוניקה "המכשפה מתסליה".[2]

ליקויי ירח רבים מביאים לא להיעלמותו לכאורה של הירח - כפי שמצוין בדיווחים על 'העלמת הירח' של אגלאוניקה - אלא בשינוי צבעו של הירח (במבט מכדור הארץ) לגוון כהה או דומה לנחושת.

ברוב ליקויי הירח, הירח אינו נעלם לחלוטין, אלא פשוט מקבל גוון אדמדם. דוגמה לאירוע חריג מהעת האחרונה שבו אכן הצופים דיווחו על העלמות של הירח היא הליקוי של 30 בדצמבר 1963 (אנ').[4] כמן כן היה דווח על ליקוי דומה בשנת 63 לפני הספירה על ידי קיקרו ובשנת 168 לפני הספירה על ידי פלוטרכוס.[4] ביקנל מוסיף ומציין כי המקורות העתיקים הדנים באגלאוניקה אינם מתארים שינוי צבע כזה ואף אינם טוענים שהיא לא הצליחה לשכנע את הצופים שהיא הצליחה להעלים את הירח. חיזוק לטענה כי הירח אמנם נתפס על ידי הצופים כנעלם, היא הטענה כי מות אחד מקרוביה של אגלאוניקה לאחר "הופעה" מוצלחת של העלמת הירח הווה עונש על מעלליה.[4] כיוון שמחקרים בעומק הקרחונים של גרינלנד לא תומכים באפשרות שהייתה תקופה של מספר עשורים רצופים של פעילות געשית שתרמה להחשכת הליקויים בתקופת אגלאוניקה, ביקנל משער שבמאה הראשונה והשנייה לפני הספירה הייתה תקופה שבה הירח נראה כהה משמעותית במהלך מספר ליקוי לבנה עקב שינויים בפעילות השמש שפגעו בבהירותה.[4] יש החולקים על היותה של אגלאוניקה האסטרונומית הראשונה, ונוקבים במקום זאת בשמה של הכוהנת השומרית של אל הירח, אנהדואנה.[6]

סולם דנג'ון(אנ') משמש למדידת בהירות יחסית של ליקוי ירח ומבוטא כמספר L המצוי בין 0 ל-4. התמונה מימין היא ברמת L4 בעוד התמונה משמאל היא של L2. 'ירח נעלם' מהסוג שחזתה אגלאוניקה ידורג כ־L0.

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שמה של אגלאוניקה מוזכר בפתגם יווני בהקשר לשחצנות המיוחסת לה: "כן, כפי שהירח מציית לאגלוניקה".[6]
תמונת מכ"ם של שלושה מכתשים על נוגה, הימני מבניהם נקרא אגלאוניקה, וקוטרו 65 קילומטר. התמונה צולמה על ידי הגשושית מגלן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגלאוניקה בוויקישיתוף

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הנשים הבלתי נשכחות (אנגלית: The Unforgotten Sisters: Female Astronomers and Scientists before Caroline Herschel) מאת גבריאלה ברנרדי וג'ים ווילקי, ספר המתאר מדעניות ואסטרונומיות, בניהן אנהדואנה משומר ואגלאוניקה (באנגלית).[10]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Plutarch, De defectu oraculorum, section 13". www.perseus.tufts.edu.
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 Gabriella Bernardi, 4, The Unforgotten Sisters: Female Astronomers and Scientists before Caroline Herschel, Switzerland: Springer International, 2016, עמ' 23, 26. (באנגלית)
  3. ^ Plutarch, Conjugalia Praecepta, section 48, www.perseus.tufts.edu
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 Peter Bicknell, The witch Aglaonice and dark lunar eclipses in the second and first centuries BC (עמ' 160), adsabs.harvard.edu, Journal of the British Astronomical Association, ‏1983
  5. ^ 1 2 Jorge Álvarez, Aglaonice de Tesalia, la astrónoma griega considerada bruja por predecir eclipses de luna, La Brújula Verde, ‏2020-07-21 (ב־European Spanish)
  6. ^ 1 2 AGLAONIKE, 4kyws.ua.edu (באנגלית)
  7. ^ Planetary Names, planetarynames.wr.usgs.gov
  8. ^ Gordon Elliott Walker, Jean Cocteau: Orpheus Narcissus (עמ' 51), https://repository.lsu.edu/, תיזה לתואר מוסמך באוניברסיטת לואיזיאנה, ‏2015 (באנגלית)
  9. ^ Aglaonice, www.brooklynmuseum.org (באנגלית)
  10. ^ The Unforgotten Sisters: Female Astronomers and Scientists before Caroline Herschel (Springer Praxis Books), librarything.com (באנגלית)