אגס נאשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאגס נאשי
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: ורדנאים
משפחה: ורדיים
סוג: אגס
מין: אגס נאשי
שם מדעי
Pyrus pyrifolia
נקאי

אגס נאשי או אגס אסייתילטינית: Pyrus pyrifolia) הוא סוג אגס שמקורו במזרח אסיה. הוא נקרא גם אגס יפני, אגס סיני, אגס קוריאני, אגס חול, אגס תפוח ויחד עם זנים נוספים גם אגס נאשי, כאמור.[1][2]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגס נאשי אינו דומה למין המוכר יותר של אגס (אגס תרבותי) שמקורו באירופה. האגס אשי הוא עגול, צהבהב, בצורת תפוח. בשרו עסיסי, ולכן משמש בעיקר כמרווה צימאון, הוא אינו מתאים לעוגות או לריבה, אך הוא משמש כממתיק טבעי בבישול, באפייה, בכבישה, ובסלטים. מאה גרם פרי מכיל 42 קלוריות. העץ סובל כפור ואוהב אדמה רופפת.[2] [3]

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפירות בדרך כלל אינם נאפים בפשטידות או מכינים אותם לריבות כי יש להם תכולת מים גבוהה ומרקם פריך וגרגירי, שונה מאוד מהזנים האירופיים. הם מוגשים בדרך כלל גולמיים או מקולפים. הפרי נוטה להיות די גדול וריחני, וכשהוא עטוף בקפידה (יש לו נטייה לחבול בגלל העסיסיות שלו), הוא יכול להחזיק מעמד מספר שבועות (או יותר) במקום קריר ויבש.

בשל מחירם הגבוה יחסית וגודלם הגדול של פרי על זניו, נהוג באסיה להגיש את האגסים לאורחים, או הם ניתנים כמתנות, או נוהגים לאכול אותם ביחד במסגרת משפחתית. בבישול, אגסים טחונים משמשים ברטבים המבוססים על חומץ או רוטב סויה כממתיק, במקום סוכר. הם משמשים גם למרינדת בשר, במיוחד בשר בקר, כאשר דוגמה בולטת היא במאכל הקוריאני בולגוגי, בשל נוכחותם של אנזים לריכוך החלבונים בבשר.

באוסטרליה, אגסים אלה הוכנסו לראשונה לגידול מסחרי החל משנת 1980.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגס נאשי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bailey, L.H.; Bailey, E.Z.; the staff of the Liberty Hyde Bailey Hortorium (1976). Hortus third: A concise dictionary of plants cultivated in the United States and Canada. New York: Macmillan,.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link) תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ 1 2 "Nashi asian pear varieties. Agfact H4.1.14". NSW Primary Industries. 2002. אורכב מ-המקור ב-2015-06-18. נבדק ב-2015-06-19.
  3. ^ "Japán körte". kiskert.com. נבדק ב-2015-06-19.