לדלג לתוכן

אדוארד ארנהולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד ארנהולד
לידה 10 ביוני 1849
דסאו, אנהלט-דסאו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באוגוסט 1925 (בגיל 76)
Neuhaus, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית קברות ואנזה, לינדנשטרסה עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד חבר הסנאט הפרוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארד ארנהולדגרמנית: Eduard Arnhold‏; 10 ביוני 1849 - 10 באוגוסט 1925) היה איל הון, תורם ונדבן לתחום האמנות ואספן אמנות יהודי גרמני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בדסאו שבגרמניה, אחד משמונה ילדיהם של הרופא אדולף ארנהולד (1808–1876) ומתילדה לבית כהן (1826–1905).

ארנהולד עלה לגדולה בעסקי סחר הפחם והצליח לרכז חלק ניכר מסחר הפחם בברלין. הוא כיהן גם בתפקידי ניהול בכירים כמו יו"ר דירקטוריון הרכבת התחתית של ברלין (גר') ודרזדנר בנק (אנ'). בשל הישגיו הכלכליים, מינה אותו הקיסר וילהלם השני ב-1913 כחבר הבית העליון (אנ'), של הלנדטאג הפרוסי (אנ'). יחד עם הבנקאי ואספן האמנות ג'יימס זימון (אנ') והבנקאי לאופולד קופל, אף הם יהודים-גרמנים, היה מהתומכים המייסדים של "אגודת הקייזר וילהלם" למדע.

ארנהולד היה אספן אמנות נלהב וביתו ברחוב רגנטנשטראסה 19 בברלין (גר') הכיל גלריה פרטית. בין האמנים שאת יצירותיהם אסף היו מקס ליברמן, ארנולד בקלין, אדולף פון מנצל, הפסל הפרוסי לואיס טואיון (גר') ואמני אימפרסיוניזם צרפתיים. הוא התיידד עם אמנים רבים. ארנהולד רכש גם את וילה בלאג'ו (גר') בפייזולה (אנ') שבה שהה בעבר ארנולד בקלין, למטרות קיט.

מלבד אוסף האמנות הפרטי שלו, היה ארנהולד נדבן ותורם נכבד לאמנות. הוא תרם סכומי כסף להשגת יצירות מרכזיות לגלריות הלאומיות בברלין ובמינכן. ב-1913 הוא תרם את וילה מאסימו (אנ') ברומא כדי להקים בה מוסד תרבות. עד היום וילה מאסימו משמשת כמרכז לאמנים גרמנים זוכי מלגה. ארנהולד תרם גם לעמותות סיוע וארגונים חברתיים שונים. כמו כן תמך במוסדות יהודיים: בית החולים היהודי בברלין, אגודת הסיוע של יהודי גרמניה והקהילה היהודית בברלין.

ארנהולד נפטר בגיל 76 בנויהאוז אם שלירזה (גר'), כפר קטן על שפת אגם שלירזה (אנ') באלפים הבוואריים. הוא הובא לקבורה בברלין וקברו הוכרז 'קבר כבוד של העיר ברלין' (גר').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד ארנהולד בוויקישיתוף