לדלג לתוכן

לאופולד קופל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאופולד קופל
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 20 באוקטובר 1843
דרזדן, ממלכת סקסוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 באוגוסט 1933 (בגיל 89)
ברלין, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Golden Leibniz Medal (1917) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאופולד קופלגרמנית: Leopold Koppel; ‏20 באוקטובר 1854, דרזדן, ממלכת סקסוניה29 באוגוסט 1933, ברלין) היה יזם ובנקאי יהודי גרמני.

קופל היה מנותני החסות החשובים ביותר של מוסדות מדעיים בגרמניה בראשית המאה ה-20. בהם "אגודת הקייזר וילהלם" שממנה הודח עם עליית הנאצים לשלטון, זמן קצר אחר כך נפטר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופל נולד למשפחה יהודית פשוטה בדרזדן. אחרי שהשלים את לימודיו בתחום הבנקאות, הקים את הבנק הפרטי קופל ושות' בדרזדן. ב-1890 העביר את העסק לברלין ומיקם אותו בשדרת אונטר דן לינדן, מרכז העסקים של העיר.

ב-1892 השקיע עם הכימאי קרל אאואר פון ולסבאך (אנ') בהקמת חברת "Deutsche Gasglühlicht AG" (לאחר שקופל ובנו אולצו למכור את חלקם בחברה, נקראה: Auergesellschaft (אנ')).

במקביל החזיק, יחד עם אחיו ארתור (גר'), נציגים במועצות המנהלים של חברות רבות, בהן קבוצת מלונות היוקרה "Hotelbetriebs-Aktiengesellschaft" המוכרת כיום כרשת מלונות קמפינסקי.

בעקבות השקעותיו המוקדמות בתחום נורות הלהט והצלחתה המונופולית של Osram (אנ'), היה לאופולד קופל לאחד האנשים העשירים ביותר באימפריה הגרמנית ויכול להעביר את המטה שלו לכתובת יוקרתית יותר, במרחק לא גדול בקצה השדרה - הפאריזר פלאץ.

במקביל להתעשרותו החל קופל בפעילות נדבנית, הוא היה חבר באגודת הידידים היהודית החל מ-1891. בראשית המאה ה-20 הקים קרן לקידום היחסים האינטלקטואליים של גרמניה עם מדינות זרות. הוא היה שותף ליסוד אגודת הקייזר וילהלם למדע והתמנה בשל כך לחבר הסנאט של המוסד מ-1911 ועד להדחתו לאחר עליית הנאצים לשלטון. כן תרם להקמת מכון הקייזר וילהלם לכימיה פיזיקלית, המוסד שלימים יהיה מכון פריץ האבר של אגודת מקס פלנק (אנ'), ולהקמת קרן קייזר וילהלם למדע צבאי (KWKW).

עם עליית הנאצים לשלטון היה נתון קופל לרדיפות מצד המשטר החדש. הוא אולץ להתפטר מהסנאט של אגודת הקייזר וילהלם שאותה סייע להקים. ובאוגוסט 1933 נפטר. הוא נקבר בבית הקברות ליכטרפלדה (גר') ברובע שטגליץ-צלנדורף של ברלין. קברו הוגדר כקבר כבוד של העיר ברלין (גר').

בנק קופל ושות' נעלם בסביבות 1934, כנראה כתוצאה של פירוק כפוי או אריזציה כמו זו שעברו חברות אחרות בבעלותו של קופל.

עד 2016 לא היה ידוע דבר קיומה של תמונת דיוקן של קופל והתיאור היחיד ששרד ממנו הייתה קריקטורה אנונימית שהציגה אותו ביחד עם שני הפטרונים האחרים של אגודת הקייזר וילהלם, אף הם יהודים-גרמנים: הבנקאי ואספן האמנות ג'יימס זימון (אנ') והיזם ואספן האמנות אדוארד ארנהולד, מגישים את מתנות המדע לקייזר וילהלם. ב-2016 נרכשו תצלומים ומסמכים מעזבונו של קופל לארכיון אגודת מקס פלנק והם זמינים לעיון ברשת האינטרנט.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאופולד קופל בוויקישיתוף