אוולין ברבירולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוולין ברבירולי
Evelyn Barbirolli
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 24 בינואר 1911
אוקספורדשייר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בינואר 2008 (בגיל 97) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הקולג' המלכותי למוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה אבוב עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'ון ברבירולי (5 ביולי 1939–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • קצינה במסדר האימפריה הבריטית
  • מדליית ולטר וילסון קובלט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוולין, ליידי ברבירוליאנגלית: Evelyn, Lady Barbirolli OBE ‏; 24 בינואר 1911 - 25 בינואר 2008) הייתה נגנית אבוב אנגליה ואשתו של המנצח הנודע סר ג'ון ברבירולי.

היא נולדה בשם אוולין רותוול, ובשם זה נודעה גם במקצועה, עד לאחר מות בעלה, אז החלה להציג את עצמה כאוולין ברבירולי. את פרסומה קנתה בתקופה, שהיו בה מעט מאוד נשים בתזמורות פרט לנבלאיות.[1]

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוולין רותוול נולדה בוולינגפורד, ברקשייר, לספק-תה בסיטי של לונדון. אמה הייתה קרובה של צ'ארלס ריד, סופר מן התקופה הוויקטוריאנית. את לימודי האבוב החלה רק בגיל 17, בבית הספר דון האוס סמוך לניוברי, ברקשייר, בהנהלת אוליב ויליס. אביה לא תמך בלימודי מוזיקה, אבל אמה עודדה אותה להירשם לקולג' המלכותי למוזיקה. היא למדה שם נגינה באבוב אצל לאון גוסנס. ככלי שני למדה נגינה בפסנתר וניגנה בצ'לו ובטימפני. בנג'מין בריטן, שהיה צעיר ממנה בקרוב לשלוש שנים, היה גם הוא סטודנט בקולג' ושכנע אותה לנגן כמה מיצירותיו לאבוב.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הקריירה המקצועית שלה החלה כמשנה ללאון גוסנס בתזמורת דרורי ליין. עד מהרה מונתה לאבוב שני בלהקה הנודדת של קובנט גארדן, שמנצחה היה ג'ון ברבירולי ברבירולי היה נשוי, אך הנישואים היו רעועים ועמדו להתפרק. ברבירולי מונה לאחר זאת למנצח התזמורת הסקוטית (כיום התזמורת הסקוטית הלאומית. הוא מינה את אוולין לאבובנית ראשונה בתזמורת ושילב כמה צירות לאבוב ותזמורת בשבילה, כולל קונצ'רטו מאת הנדל. כמה מיצירות אלה הקליטו יחדיו. רלף ווהן ויליאמס היה מרוצה במיוחד מן ההקלטה שלהם לקונצ'רטו שלו לאבוב. מלחינים אחדים הקדישו לו יצירות, בהם ארנולד קוק, סטיבן דודג'סון, ארתור בנג'מין, גורדון ג'ייקוב, אדמונד רוברה ואליזבת מאקונכי.

סדרי עבודתה עם התזמורת הסקוטית אפשרו לה לנגן מ-1934 עד 1938 גם בפסטיבל גליינדבורן, ומ-1935 עד 1939 עם התזמורת הסימפונית של לונדון, שם היו היא וחברתה נטלי קיין הנגניות הראשונות בכלי נשיפה מעץ.[2] הנרי ווד מינה אותו לאבובנית ראשונה בתזמורת קווין'ס הול החדשה.

שנות נישואיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רותוול נישאה לג'ון ברבירולי בשנת 1939, לאחר גירושיו מאשתו הראשונה. בזמן זה היה ברבירולי מנצח הפילהרמונית של ניו יורק, שם החליף את ארטורו טוסקניני ב-1936. ברבירולי ורותוול חי בניו יורק עד 1943, אז חזרו לאנגליה כדי שברבירולי יוכל לקבל על עצמו את משרת הניצוח על תזמורת האלה, שישבה במנצ'סטר. רותוול ניגנה מדי פעם בתזמורת, אם כי נזהרה לצמצם את הופעותיה שם למינימום כדי למנוע לזות-שפתיים על נפוטיזם. כשתזמורת האלה הופיעה בזלצבורג ב-1948, הייתה רותוול הסולנית בביצוע הראשון של הקונצ'רטו לאבוב של מוצרט, ק. 314, מאז התגלה ופורסם מחדש. היא ניגנה גם בדואט עם הפסנתרנית איריס לאברידג'.

רותוול ניגנה את ביצוע הבכורה הבריטי של הקונצ'רטו לאבוב ותזמורת קטנה של בוהוסלב מרטינו, בפרומס ב-24 באוגוסט 1959, כיוון שהאיש שלו הוקדש הקונצ'רטו, יז'י טאנציבודק, לא יכול היה להופיע.[3]

במנצ'סטר, הקדישה רותוול את זמנה לעזרה לברבירולי. היא הייתה מזכירתו והנהגת שלו בכל עת. תמיד הייתה נוכחת בחזרות, והוא סמך על עצתה בענייני איזון צלילים כשהאזינה באולם. כשבריאותו של ברבירולי התערערה, חדלה כמעט מנגינה באבוב והקדישה את זמנה לטיפול בו. היא נסעה עמו לארצות הברית כשהתמנה למנצח התזמורת הסימפונית של יוסטון. בשנותיו האחרונות, סבלו מבעיות פיננסים שגרם להם מנהל העסקים הקודם של ברבירולי.

לאחר מותו של ג'ון ברבירולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות בעלה בשנת 1970, חזרה רותוול, שמעתה נטלה לה את שם בעלה המנוח, לנגן שוב באבוב. היא לימדה באקדמיה המלכותית למוזיקה, שם נודעה בשם החיבה שלה "ליידי בי". לעיתים קרובות כיהנה כשופטת בפסטיבלי מוזיקה. היא כתבה את הספרים "טכניקת אבוב" ואת "המדריך לאבובן" בן שלושת הכרכים, וכן אוטוביוגרפיה בשם "Living with Glorious John". אוניברסיטת לידס העניקה לה תואר מוסמך של כבוד בשנת 1972 ובשנת 1984 עוטרה בתואר קצינת מסדר האימפריה הבריטית. היא מתה בשנת 2008, יום לאחר יום הולדתה ה-97.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Daily Telegraph obituary, 26 January 2008 דיילי טלגרף, מדור הספדים 26 בינואר 2008
  2. ^ The Independent obituary אינדיפנדנט, מדור הספדים, "אוולין ברבירולי, אבובנית יוצאת מהכלל"
  3. ^ Presto Classical פרסטוקלאסיקל.UK