פסנתרן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פסנתרנית)
פסנתרן
ציור של אישה המנגנת על פסנתר

פסנתרן הוא אדם המנגן בפסנתר כמקצוע או כתחביב. פסנתרן מקצועי משמש במגוון רחב של תפקידים ובמסגרות מוזיקליות שונות – נגינה כסולן, ליווי זמרים והשתתפות בהרכבים מוזיקליים.

לימודי פסנתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ליד פסנתר - ציור משנת 1892, של פייר-אוגוסט רנואר. מוזיאון ד'אורסה

מקובל להניח כי כדי להיות פסנתרן מקצועי יש להתחיל ללמוד ולתרגל לימודי פסנתר כבר בגילי הילדות. הלימודים מתקיימים במסגרות ממוסדות כמו קונסרבטוריון או בתי ספר למוזיקה. במסגרות כאלו נלמדים אספקטים נוספים מלבד הפסנתר, כמו תאוריות, היסטוריה של המוזיקה, הרמוניה, הרכבים עם כלים אחרים ועוד. לא פחות נפוצים, ואולי אף יותר, הם הלימודים במסגרות מצומצמות של שיעורים פרטיים ותרגולים בבית.

הפסנתרן במוזיקה הקלאסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסנתרים הם מרכיב בולט בתחום המוזיקה הקלאסית, ויש להם מקום נכבד ברוב ההרכבים המוזיקליים. מלחינים מפורסמים רבים נודעו כפסנתרנים וירטואוזיים, בהם וולפגנג אמדאוס מוצרט, לודוויג ואן בטהובן, פרנץ שוברט, פרדריק שופן, פרנץ ליסט, וסרגיי רחמנינוב. ביצירות רבות שכתבו מלחינים אלה הפסנתר משמש כלי נגינה מרכזי.

תפקידי הפסנתרן בימינו מנותבים בשני מסלולים עיקריים:

  • סולן/מבצע – הפסנתרן הסולן מנגן לבדו בקונצרטים וברסיטלים או משתתף כמבצע בתזמורת גדולה.
  • מלווה – פסנתרן המתמחה בליווי ממעט לנגן יצירות סולו. הוא מלווה זמרים אחרים ומשתתף בהרכבים מצומצמים.

ברחבי העולם מתקיימות תחרויות לפסנתרנים סולנים, וכמה מהפסנתרנים הגדולים של ימינו קנו את פרסומם בתחרויות אלו, למשל ולדימיר אשכנזי, איוו פוגורליץ', מרתה ארחריץ', בנימין רביץ ומאריי פרחיה.

הפסנתרן במוזיקה של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

במוזיקה שהתפתחה במאה ה-20, כמו הרוק והפופ, תפקידו של הפסנתרן הוא בעיקר ליווי – כמלווה יחיד או כחלק מתזמורת. יוצאים מהכלל, למשל ריצ'רד קליידרמן, עוסקים בהשמעת מוזיקה קלה בנגינות סולו. פסנתרנים אחרים נודעו בעיקר בעיסוקם המוזיקלי האחר, בהם סטיבי וונדר, אייזק הייז, אלישה קיז, בילי פרסטון, נורית הירש, נעמי שמר, שמעון כהן ויוני רכטר.

גם בג'אז הפסנתרן מלווה, אך לעיתים הוא מאלתר ואף מוביל את ההרכב. בין הפסנתרנים הידועים בתחום הג'אז: דיוק אלינגטון, אוסקר פיטרסון, ת'לוניוס מונק וביל אוונס.

עם התפתחות כלי המקלדת החשמליים הדומים לפסנתר באופן השימוש בהם, כמו האורגן, צמחו מוזיקאים המתמחים בנגינה על כלים אלה. נגן על אורגן או על מקלדת אלקטרונית מכונה קלידן.

הפסנתרן בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה סרטי קולנוע מפורסמים עוסקים בפסנתרנים, בהם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]