אוטומציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אוטומט (מכונה))
רובוט פועל במפעל מתכת

אוטומציהיוונית עתיקה - "פועל מעצמו") היא שימוש באביזרים מכניים או אלקטרוניים, על-מנת לבצע סדרת פעולות, ברצף מתוכנן, ללא מגע יד אדם. האוטומציה משחררת את האדם, בין היתר, מביצוע מטלות שגרתיות וחזרתיות, והן מוחלפות באמצעים טכנולוגיים עצמאיים.

במילים אחרות: אוטומציה היא הטכנולוגיה העוסקת ביישום מערכות מכניות, אלקטרוניות, ממוחשבות ומבוססות-מחשב של הפעלה ובקרה על מכונות.

שימוש במכשור אוטומטי הוא לרוב מהיר יותר ומדויק יותר מאשר עבודה אנושית, והמכשיר האוטומטי יכול לבצע מדידה, בקרה ומשוב של התהליך המבוצע והתוצר המופק בתהליך. בהשוואה לאדם, הזקוק למנוחה, המכשיר האוטומטי יכול להגדיל את התפוקה ולעבוד ללא הפסקה 24 שעות, 7 ימים בשבוע, 365 יום בשנה (למעט עבודות תחזוקה).

מכונה אוטומטית היא מכונה המבצעת, מרגע הפעלתה או חיבורה למקור אנרגיה, סדרת פעולות מוכתבות מראש, ללא התערבותו של אדם בתהליך.

רובוט הוא סוג של אוטומט הכולל בתוכו מחשב, ההבדל העיקרי בין אוטומט רגיל לרובוט הוא שלאוטומט יש תכנות מוגדר מראש ואילו לרובוט יש תוכנית המאפשרת לו בחירת מצב פעולה.[דרוש מקור] למשל, כאשר הרובוט מזהה כי ארעה תקלה הוא יודע לעצור ולהפסיק לעבוד. וכן יש רובוטים רבים בעלי תוכנות שונות המסוגלים לבצע פעולות שונות.

התפתחות האוטומציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר במאה הראשונה לספירה, הרון מאלכסנדריה תכנן מכשירים אוטומטיים ומכונות הפועלות בעצמן, ללא הפעלה בידי אדם.

אוטומטים ראשונים היו שעוני המים, בהם השתמשו במצרים החל במאה ה-14.

המהפכה התעשייתית הראשונה (המכנית) במאה ה-18 התאפשרה עקב המצאת מכונות אוטומטיות שהחליפו עבודה ידנית ואפשרו ייצור המוני. למשל, בתחום הטקסטיל - הנול האוטומטי, מסגרת הטוויה והפטיש האוטומטי.[1]

כעבור כמאה שנים התחילה מהמהפכה התעשייתית השנייה (החשמלית) שאפשרה את פס הייצור וזאת עקב היכולת להעביר חשמל ממקום למקום (קשה עד בלתי אפשרי להעביר ישירות כוח מכני למרחקים).

אוטומציה בימינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בתעשייה משתמשים במכונות אוטומטיות וברובוטים בקווי הייצור על מנת להרכיב מוצרים שונים. אחת התעשיות האוטומטיות היא תעשיית הרכב, בה מכונות החליפו את האדם בפס הייצור.
  • בתעשייה הכימית, רובוטים משמשים לצורך ניקוי פסולת רעילה. מכונות אוטומטיות ורובוטים מתפקדים בייצור מוצרים רעילים ובקווי ייצור בהם מעורבים חומרים מסרטנים, אדים רעילים וכדומה.
  • תעשיית הפיננסים משתמשת באוטומציה למטרות שונות, לדוגמא התפתח ענף מסחר פיננסי בשם אלגוטרייד המוכר וקונה נכסים באופן אוטומטי, מערכות התשלומים משתמשות באמצעים אוטומטים כגון סיסמא חד-פעמית וזיהוי תווים אופטי כדי לאמת את זהות הלקוחות.
  • רובוטים משמשים בחקר החלל. לדוגמה, לצורך חקר כוכב הלכת מאדים היה צורך לפתח רובוט בעל יכולת תנועה עצמאית, משום שהפעלת מכונה בשלט רחוק אינה פרקטית בשל הזמן שלוקח לאות לעבור מכדור הארץ למאדים.
  • במשטרה ובצבא משתמשים ברובוטים לסילוק פצצות וכדי לפוצץ מטענים החשודים כמטעני חבלה. מערכות צבאיות רבות הן אוטונומיות לחלוטין או למחצה. כך למשל מל"טים ומזל"טים הם למעשה רובוטים מעופפים, לחלקם יש דרגות חופש שבמסגרתן הם יכולים לפעול עצמאית. הדבר בולט עוד יותר במה שמכונה "פצצות חכמות". גם הניווט של פצצות אלה נעשה באמצעות ניתוח המצב בשטח בעזרת מצלמות, וחלקו של המפעיל לפעמים מתבטא ב"שגר ושכח".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מריזס דימיטריס, הכירו את ריצ'רד ארקרייט, טיטאן הטכנולוגיה הראשון בעולם, באתר TechWar, ‏12 בספטמבר 2023