אוטיכיוס מאלכסנדריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוטיכיוס מאלכסנדריה
לידה 10 בספטמבר 877
קהיר, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 במאי 940 (בגיל 62)
אלכסנדריה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Naẓm al-Jawhar, Annals עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוטיכיוס מאלכסנדריהיוונית: Εὐτύχιος; בערבית: سعيد بن البطريق, סעיד בן אל-בטריק; 10 בספטמבר 877 – 12 במאי 940)[1] היה הפטריארך המלכיתי (יווני אורתודוקסי) של אלכסנדריה.[2]

כל כתביו נכתבו בערבית, ונשמרו רק בחלקם.[2] הוא ידוע בהיותו אחד הסופרים המצרים הנוצריים הראשונים שהשתמשו בשפה הערבית. חיבוריו עוסקים ברפואה, תאולוגיה והיסטוריה.[2] כתביו כוללים את הכרוניקה "מחרוזת פנינים" (Nazm al-Jawhar, נזם אל-ג'אוהר), הידועה גם בכותרתה הלטינית "האנלים של אוטיכיוס" (Eutychii Annales).[2]

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוטיכיוס נולד בפוסטאט (אנ') (קהיר העתיקה). שמו של אביו היה בטריק (פטריקיוס)[2] הוא בילה חלק ניכר מחייו כעוסק בריפוי (mutatabbib).[3] תקופת חייו חפפה בערך את זמנו של ההיסטוריון אגאפיוס מהייראפוליס, אם כי אף אחד מהם אינו מציג ידיעה על האחר.

הוא לא ידע יוונית, אך הצליח לגשת לטקסטים יווניים בתרגומים קיימים לסורית.[3]

בשנת 933 הוא מונה לפטריארך המלכיתי של אלכסנדריה, ולקח את השם "אוטיכיוס".[2] מכיוון שמעולם לא כיהן בתפקיד פקידותי, מינויו נתקל בהתנגדות ניכרת, שנמשכה עד סוף חייו.[3] מינויו נבע כנראה מהשפעת השליטים המוסלמים.

חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרוניקה של אוטיכיוס בצרפתית.

החיבור החשוב ביותר שלו הוא "מחרוזת פנינים" ("נזם אל-ג'אוהר"),[2] כרוניקה עולמית, אותה החל לפני שהפך לפטריארך, והקדישה לאחיו. החיבור מתחיל עם בריאת העולם, ומגיע עד לזמנו של אוטיכיוס. חיבור זה הוא מקור רב ערך לאירועים בפרס לפני עליית האסלאם והשליטים הסאסנים המאוחרים יותר. עבור אירועים לאחר עליית האסלאם, אוטיכיוס עושה שימוש במקורות מוסלמיים. הוא גם הסתמך על חומר אגדי והגיוגרפי.

ההיסטוריה עובדה ונמשכה עד שנת 1028 על ידי יחיא בן סעיד (אנ'), ובצורתה זו היא נודעה באנטיוכיה ולאחר מכן באירופה;[3] אבל היא המשיכה להתרחב ולהיות מופצת בצורה שונה זו, ונעשו ממנה עותקים רבים.[3] אולם החתימה אותרה לאחרונה במנזר סנטה קתרינה (Sinaiticus Arabicus 582).[4] ההתחלה והסוף של כתב היד חסרים, אך הם ניתנים לשחזור מהעתקים.

חיבורים נוספים של אוטיכיוס הם ספר על רפואה וחיבור אפולוגטי. כתב יד של הספר נמצא בחלב, אם כי לא פורסם. החיבור עדיין לא נמצא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Eutychius of Alexandria, אנציקלופדיה איראניקה
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 Eutychius, Melchite Patriarch of Alexandria, האנציקלופדיה הקתולית
  3. ^ 1 2 3 4 5 Reinhard Pummer, Early Christian Authors on Samaritans and Samaritanism, p.430
  4. ^ Reinhard Pummer, Early Christian Authors on Samaritans and Samaritanism, p.431