אופוסום חדפי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום חדפי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומים חדפיים
משפחה: אופוסומים חדפיים
סוג: אופוסום חדפי
מינים

5

שם מדעי
Caenolestes
תומאס, 1895
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום חדפי או קנוליסטיד (שם מדעי: Caenolestes) הוא סוג של יונק-כיס אמריקני זעיר במשפחת האופוסומים החדפיים שכולל 5 מינים החיים בצפון הרי האנדים באמריקה הדרומית. הסוג הוקם בשנת 1895 על ידי הזואולוג הבריטי אולדפילד תומאס, והוא אחד מתוך 3 סוגים ששרדו במשפחה (האחרים הם הטקסונים המונוטיפים אופוסום חדפי אינקה ואופוסום חדפי חוטמני).

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום החדפי הוא כיסאי קטן-ממדים בגודל עכבר: אורך הגוף של המינים בסוג: 14-9 ס״מ, אורך הזנב: כ-12 ס״מ ומשקלם 16–48 גרם; הזכרים כבדים משמעותית מן הנקבות. הגוף שלהם קומפקטי ועגלגל בצורה קיצונית, עם ראש מחודד ולוע ארוך שמעניק להם מראה חדפי. השפתיים עבות במיוחד ומונעות כניסה של פסולת ואדמה במהלך הנבירה עם החוטם. העיניים קטנות מאוד ומנוונות, האף בינוני והאוזניים גדולות ובולטת מהפרווה. הרגליים קצרות יחסית, כאשר האחוריות ארוכות ומפותחות יותר עם טפרים גדולים וחזקים. הזנב חסר השיער ארוך כמו הגוף, חסר יכולת לפיתה, ומשמש בעיקר לתמיכה במהלך הטיפוס. לנקבות אין כיס.

הפרווה החדגונית של האופוסום החדפי עבה, ארוכה ומדובללת ומותאמת לחיים באקלים הקריר של האנדים. צבעה הכללי משתנה מעט בין המינים, ונע בין אפור כסוף לאפור כהה, אפור צפחה כהה, חום-אגוז, חום קפה או חום ביסטר-שחור. הצד התחתון הכולל את המפשעה, הגחון, המותניים, החזה והגרון בהיר יותר, ונע בין אפור-עשן לאפרפר חיוור או לבנבן. הראש בצבע זהה לגוף, והסנטר והלחיים בהירים יותר. סביב העיניים יש טבעת דלילה בשיער שעשויה להראות בהירה או כהה יותר משאר הפנים. החוטם, הידיים, הרגליים ופנים האוזניים בצבע ורוד כהה או בהיר, והזנב בצבע ורוד כהה או שחרחר.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני האופוסום החדפי אנדמים לחלק הצפוני של הרי האנדים באמריקה הדרומית, ונמצאים רק במדינות הבאות: אקוודור, קולומביה וונצואלה ופרו. אקוודור היא המדינה היחידה שבה נמצאים כל המינים. בית הגידול של האופוסומים החדפים מורכב מיער עננים ויער ננסי רבוי בטחב, חזזיות ואפיפיטים, כמו גם כרי דשא של טונדרה תת-אלפינית על מדרונות הרריים גבוהים ברום 4,000-1,500 מטר מעל פני הים. הם מגלים העדפה לאזור קריר ולח עם צמחייה צפופה. התפוצה שלהם באזורים נמוכים יותר נבלמת בעקבות תחרות על מקורות מזון עם מיני חדפיים.

האופוסומים החדפים פעילים בשעות הלילה בבדידות, בעיקר על האדמה. במידת הצורך הם מסוגלים לטפס על עצים. הם יוצרים מערכת של תעלות ושבילים בעשב הצפוף ותחת שורשי עצים המשמשים אותם למסתור ולתנועה במהירות בין אזור למשנהו. בעוד שחוש הראייה גרוע, חושי השמיעה והריח מפותחים מאוד, והם מסתמכים עליהם כדי לאתר רמשים במהלך נבירה עם החוטם בטחב ועלים. המינים מוגדרים כטורפים, וניזונים בעיקר מחרקים, זחלים, תולעים, וחולייתנים קטנים, אם כי מגוונים לעיתים את התזונה בפירות. הטורפים העיקריים שלהם כוללים את חתול הפמפס, פומת ההרים ושועל קולפאו.

הם מתרבים בקיץ, והנקבה ממליטה 1–6 גורים זעירים שנצמדים לאחת מ-4 הפטמות שלה. לאחר מספר שבועות הם עוברים לרכב על גבה ולאחר מכן הופכים לעצמאיים. בשל אזור התפוצה הבלתי נגיש ברובו, אין נתונים מדויקים על מצב האופוסומים החדפיים, אך ההנחה היא שהם נפוצים למדי. נכון ל-2023, אף אחד מהמינים אינו מסווג בקטגוריית שימור מאוימת.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוג כולל 5 מינים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום חדפי בוויקישיתוף