אופוסום קצר-זנב אפור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום קצר-זנב אפור
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום קצר-זנב
מין: אופוסום קצר-זנב אפור
שם מדעי
Monodelphis domestica
וגנר, 1842
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום קצר-זנב אפור (שם מדעי: Monodelphis domestica) הוא מין של יונק כיס ממשפחת האופוסומיים, החי באמריקה הדרומית הטרופית. מין זה תואר ב-1842 כשייך לסוג אופוסום קצר-זנב. לא ידועים תת-מינים מוכרים שלו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום זה מגיע לאורך מוערך של 12 עד 18 ס"מ ומשקל של 58 עד 95 גרם בקירוב, כשהזכרים גדולים יותר מהנקבות במעט. בשביה האופוסום מכפיל את גודלו והוא יכול להגיע למשקל 150 גרם. הזנב של אופוסום זה קצר יחסית, כפי ששמו מרמז ואורכו לא עולה על 5 עד 9 ס"מ בקירוב. הוא בעל פרווה אפורה עם אוזניים וזנב ורודים ורחבים ועיניים שחורות גדולות וללא "מסיכה" כהה לאורך הפנים, כמו שאר האופוסומים. לנקבת האופוסום כלל אין "כיס", ובמקומם יש לה 13 פטמות בעלות שרירים היכול להתקפל לתוך הבטן.

הוא מצוי בטבע באמריקה הדרומית שממדרום לנהר האמזונאס, בדרום, מרכז ומערב ברזיל, מזרח בוליביה, צפון פרגוואי, ובפורמוסה שבצפון ארגנטינה. הוא מצוי בטבע ביערות גשם טרופיים ויערות לחים אחרים ולעיתים מגיע ליישובים אנושיים.

האופוסום הוא אוכל כל הניזון לרוב מטרף של מכרסמים, צפרדעים, זוחלים קטנים ומגוון חסרי חוליות ומגוון בפירות מסוימים. הוא פעיל בלילות וצד באמצעות שימוש בריחו תוך דחיקת אפו לעבר פתחים וחרכים שונים. את הטרף הוא הורג עם שיניו החדות לעיתים קרובות בנשיכה בצוואר.

האופוסום מתרבה במשך כל השנה והנקבות נכנסות להיריון של 14 יום, במהלך הם ממליטות 6 עד 11 צעירים בכל פעם ואלה נגמלים מאמם כעבור שמונה שבועות, תוך שהם מכפילים את גודלם במהלך התקופה. הם בעלי מחזור חיים מהיר, כשהם בשלים מינית בגיל 5 או 6 חודשים ובשביה הם יכולים לחיות עד 49 חודשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אופוסום קצר-זנב אפור באתר הרשימה האדומה של IUCN