אחוות אחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחוות אחים
פסל "אחוות אחים" בתל השומר
פסל "אחוות אחים" בתל השומר
מידע כללי
פַּסל נתן רפופורט עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מיקום קריית מד"א
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הפסל בחזית בניין קריית מד"א ברמלה

הפסל אחוות אחים של הפסל נתן רפפורט, היה מוצב בחזית בנין מרכז שירותי הדם של מגן דוד אדום בשטח בית החולים על שם שיבא בתל השומר. הפסל הוצב במאי 1987. בשנת 2022 הועבר הפסל למקומו החדש בבניין שירותי הדם החדש, בקריית מד"א ברמלה.

הפסל מתאר שני גברים הנופלים איש על צוארו של חברו ולרגליהם שתי אלומות קשורות של שיבולי חיטה.

הפסל מבוסס על אגדה על שני אחים שעיבדו חלקת שדה שקבלו בירושה מאביהם[1]. אחד היה רווק והשני נשוי ואב לילדים. האחים היו מחלקים את החיטה שקצרו לשתי ערימות שוות של אלומות. יום אחד חשב הרווק - לי אין משפחה ואין לי צורך בכל החיטה הזאת אחי לעומת זאת מטופל במשפחה וזקוק ליותר. באמצע הלילה קם הרווק, לקח אלומת שיבולים והניח אותה בערימה של אחיו.

באתו לילה חשב האח הנשוי - לי יש משפחה ואם אזדקן יהיה מי שיתמוך בי. אחי לעומת זאת הוא רווק ויהיה זקוק ליותר. הוא קם בלילה והעביר אלומת חיטה לערימה של אחיו.

בבוקר הופתעו האחים לראות שמספר האלומות שלהם לא פחת וכן בלילה השני והשלישי. בלילה הרביעי נפגשו שניהם באמצע השדה כשהאלומות בידיהם ואז הבינו הכל ונפלו איש על צוואר אחיו. במקום שהם נפגשו נבנה בית המקדש - סמל לאחווה[2].

זה היה הפסל האחרון שרפפורט יצר. הוא נפטר בארצות הברית שלושה שבועות לאחר שהפסל הוצב בתל השומר. ארונו הוטס והוצב ברחבת הפסל ושם נשאו הספדים לזכרו בטרם יצא מסע ההלוויה לפתח תקווה, שם נקבר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורד טוהר, "של מי הסיפור הזה? הבניית אתוס לאומי באמצעות סיפור עממי במקראות ללימוד עברית", הד האולפן החדש 103 (תשע"ה), עמ' 120 – 129.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אחוות אחים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכאל פדידה - אגדת האחים ומקום המקדש
  2. ^ אלכסנדר שייבר, אגדה על מקום בית-המקדש בירושלים, ירושלים - מחקרי ארץ ישראל, מוסד הרב קוק, תשי"ג, עמ' 291-299