אחאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אח (בן משפחה))
המחשה: אחים באנגליה אוחזים את אחותם התינוקת
ציור של שתי אחיות

אחאותמילון ספיר אחהות[1]) היא שארות מדרגה ראשונה, המתארת את היחס הפיזיולוגי בין בני-אדם שנולדו להורה משותף. הכינוי היחסי לזכר הוא אח, והכינוי היחסי לנקבה הוא אחות.
האח הראשון שנולד נקרא בכור, ובתרבויות מסוימות הוא זוכה ליחס מיוחד על פני האחים האחרים. אח קטן שנולד בהפרש שנים גדול מהאחים האחרים נקרא לעיתים "בן זקונים". אח אמצעי בין שני אחים מכונה לעיתים "ילד סנדוויץ'". אחים לאם משותפת אשר נולדו באותה הלידה נקראים תאומים.

קשר בין אחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

להמחשה: אחאים במשק בית משותף בארה״ב בתקופת השפל הכלכלי

באופן מסורתי האחים גדלים במשק בית משותף יחד עם הוריהם ולעיתים גם בחדר משותף. במקרים רבים קשרים בין-אישיים של אחים כוללים תערובת רגשית של חיבה, עוינות ותחרותיות[2]. אופי הקשר בין האחים יכול להשתנות במהלך החיים. לעיתים האחאים מפתחים יחסי קרבה בגילאי הילדות, מתרחקים בגילאי ההתבגרות ומתחברים שוב במהלך הבגרות[2].

הירידה בגודל המשפחה במדינה המפותחת מורידה את הסבירות שלילד יהיו אחים, תינוקות או אנשים זקנים, אשר חיים איתו באותו משק בית. דבר זה מעלה את הדומיננטיות של התפקיד הרגשי והחברתי של חיות מחמד[3], אשר בעקבות זאת יקבלו במקרים מסוימים מעמד של בן משפחה.

אחים-חורגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב הכוונה באחים היא לקרבה בקשר דם, אך אנשים יכולים להיחשב כאחים גם על בסיס קשרים משפחתיים אחרים, כגון מתוקף נישואין בלבד (ללא הורה ביולוגי משותף), אימוץ ועוד, הם נקראים אחים-חורגים.

אחים-למחצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני אנשים יכולים להיחשב כאחים גם כאשר הקרבה ביניהם היא דרך הורה ביולוגי משותף אחד בלבד, ואז הם נקראים אחים-למחצה. למשל, במקרים של לידת אח מנישואים שניים של הורה ביולוגי מסוים לאחר גירושים, ילדיהם של בני הזוג הם אחים-למחצה.

משמעויות והקשרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אחותי" - פנייה ידידותית או לא רשמית לאישה. לדוגמה:

  • ”ליבבתיני, אחותי כלה; ליבבתיני באחת מעינייך, באחד ענק מצוורונייך.” (שיר השירים, ד', ט')
  • ”איש לא ישלוט באחותי” (מאיר אריאל, "לא תתפוס אותי")

בלשון הדיבור ובסלנג, הכינוי "אחי" משמש פעמים רבות לציין חבר קרוב המעורר רגשות אחווה.

המילה אחווה מתארת גם קבוצות של אנשים החיים או פועלים על בסיס משותף ומרגישים שייכות ואחריות לחבריהם בקבוצה. לדוגמה: קבוצת אחווה, אחווה אקדמית.

אנשי דת מסוימים מכונים לעיתים אח או אחות. כך למשל המקצוע אחות רחמנייה נקרא על שם הנזירות שטיפלו בעבר בחולים ונקראו "אחיות".

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אחהות, באתר מילון ספיר
  2. ^ 1 2 Baron, R. A., and Byrne, D. (2000). Social psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  3. ^ McCardle, Peggy (Ed); McCune, Sandra (Ed); Griffin, James A. (Ed); Maholmes, Valerie (Ed), (2011). How animals affect us: Examining the influences of human–animal interaction on child development and human health. Washington, DC, US: American Psychological Association, xvi, 228 pp