אייק אייזקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייק אייזקס
אייזק "אייק" אייזקס
אייזק "אייק" אייזקס
לידה 1 בדצמבר 1919
יאנגון, בורמה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 1996 (בגיל 76)
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייזק "אייק" אייזקסאנגלית: Isaac "Ike" Isaacs, ‏ 1 בדצמבר 1919 רנגון - 11 בינואר 1996) היה גיטריסט יהודי יליד בורמה, שחי ופעל רוב חייו באנגליה ואוסטרליה, ונודע כמבצע, מלחין ומורה בתחום מוזיקת ג'אז. בין היתר ניגן יחד עם סטפן גרפלי. היה כימאי בהכשרתו. אומן הסווינג וירטואוז, אייק אייזקס נחשב לאחד הגיטריסטים המובילים בג'אז הבריטי במחצית השנייה של המאה ה-20.

חייו בבורמה ובהודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייזק, הידוע כ"אייק" אייזקס נולד וגדל ברנגון, בירת בורמה, אז חלק מהודו הבריטית, כבן למשפחה מאוד מוזיקלית של יהודים שהגיעו להודו ובורמה מבגדאד. אחיו מוריס ניגן כינור ואחיו שאול (סול) - גיטרה. אייק למד פסנתר ואחר כך נגינת גיטרה כאוטודידקט החל מגיל 14 והפך לנגן גיטרה מקצועי בזמן שהיה סטודנט לכימיה באוניברסיטת רנגון. אז הקים להקת ג'אז משלו. בשנת 1942 סיים את התואר הראשון ונאלץ להימלט מבורמה מפני הפולשים היפנים יחד עם להקתו של ראובן סולומון, "ג'ייב בויס". המשיך זמן מה לנגן איתם בקולקטה. התפרנס כמחסנאי בבית חרושת לתחמושת וכגיטריסט. חי תקופה בעיר מוסורי, ניגן עם הרכב של תשעה נגנים בבית מלון "גרינ'ס" בעיר דרהדון ולפרק זמן הועסק כמוזיקאי על ידי המהרג'ה מפטיאלה (פנג'אב),יאדבינדרה סינג.

באנגליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1946 עבר לגור באנגליה, שם עבד תקופה ככימאי וכגיטריסט פרי לנסר במופעי רדיו ובלהקות ג'אז קטנות. בהתחלת שנות ה-1950 היה גיטריסט קבוע יחד עם תזמורת צ'פי ד'אמאטו במסעדה "הצ'טס". עבד עם לזלי דאגלס בומבר קומאנד בנד ומאוחר יותר הצטרף ל "בי.בי.בי שואו בנד" של סיריל סטייפלטון והקליט איתם שורה של אלבומים עם מוזיקה תזמורתית. התפרסם מאוד בתוכנית הפופולרית של רדיו בי.בי.סי "גיטאר קלאב" שבה הופיע עם הרכב קבוע משלו בין השנים 1955–1958. הופיע גם בתוכניות הבידור "בריידן'ס ויקס" (Braden's Weeks) ו"מקס בייגרייב'ס שואו" (Max Bygrave's Show). במקביל, במשך 12 שנה ניגן עם להקתו של תד הית. בין האלבומים שהקליט באותה תקופה ניתן לציין The Music of Michel Le Grand - Ike Isaacs Lutes & Flutes עם מוזיקה של מישל לגראן. כמו כן ניגן יחד עם ג'ורג' צ'ישולם (1956) ובארני קסל (1968). בשנות ה-1960–1970 ניגן אייק אייזקס פעמים רבות עם הכנר סטפן גרפלי. יחד עם גרפלי והבנד של דיז דיזלי (הוט קלאב אוף לונדון) יצא במשך שנתיים (1975-1974) לסיור הופעות בעולם. בשנות ה-1970 שיתף פעולה גם עם דיגבי פרווד'ר, לן סקיט ודני רייט, הטריו לשעבר של גרפלי, בהרכב "ולווט". ניגן בדואו עם תלמידו, מרטין טיילור. אייק אייזקס הקליט עשרות פסקולים של סרטים. אחד מהלחנים שהלחין וניגן יחד עם קן סייקורה, Little Black Dog היה, למשל, נושא בפסקול הסרט הקצר הבריטי Bedforshire Clanger שהוצג בפסטיבל קאן בשנת 2007. במשך כמה שנים כתב מדור בקורת למוזיקת ג'אז לגיטרה במגזין "קרשנדו".

באוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-1980 היגר אייזקס לאוסטרליה, בה לימד ב"בית הספר לגיטרה של סידני" (Sydney Guitar School).

אייק אייזקס נפטר בסידני ממחלת הסרטן בשנת 1996. פרטו להוראה, באוסטרליה עסק אייזקס רבות בכתיבת מנגינות ועיבודים. המשיך להופיע בהרכבים קטנים ובשישיית ג'אז מקומית. לעיתים קרובות ביקר והופיע גם באנגליה. אייק אייזקס היה נשוי למוירה ובנם היה גם כן לגיטריסט ולמלחין, והתחתן עם פסנתרנית של מוזיקה קלאסית נכדו, מארק אייזקס (יליד לונדון 1958) הפך לפסנתרן ומלחין של מוזיקת ג'אז וקלאסית.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Autumn Leaves 'London Guitars - Paris Fashion' - 1968 - (World Record Club, Stereo, st 782 )
  • Fourteen Great TV Themes - 1972 - Decca Eclipse
  • Lutes and Flutes - 1973 -הפצה מחודשת
  • Intimate Interpretations - 1991 -

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספר לימוד Guitar Moods- A selection of solo styles
  • ספרי לימוד למוזיקת בלוס לגיטרה
  • Guitar Explorations
  • More Guitar Moods

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]