אירינה רודנינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אירינה רודנינה
Ирина Константиновна Роднина
לידה 12 בספטמבר 1949 (בת 74)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה הממלכתית הרוסית לתיירות, נוער ספורט וחינוך גופני עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 41 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.52 מטרים
בן או בת זוג Alexander Gennadiyevich Zaitsev עריכת הנתון בוויקינתונים
ספורט
ענף ספורט החלקה אמנותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הישגים
פרסים והוקרה
מאזן מדליות
החלקה אמנותית
מתחרה עבור ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
המשחקים האולימפיים
זהב סאפורו 1972 זוגות
זהב אינסברוק 1976 זוגות
זהב לייק פלאסיד 1980 זוגות
אליפות העולם בהחלקה אמנותית
זהב קולורדו ספרינגס 1969 זוגות
זהב ליובליאנה 1970 זוגות
זהב ליון 1971 זוגות
זהב קלגרי 1972 זוגות
זהב ברטיסלבה 1973 זוגות
זהב מינכן 1974 זוגות
זהב קולורדו ספרינגס 1975 זוגות
זהב גוטנבורג 1976 זוגות
זהב טוקיו 1977 זוגות
זהב אוטווה 1978 זוגות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אירינה רודנינהרוסית: Ирина Константиновна Роднина;‏ נולדה ב-12 בספטמבר 1949) היא מחליקה על הקרח סובייטית בעברה. אלופה אולימפית 3 פעמים ברציפות ו-10 פעמים ברציפות אלופת עולם. במהלך הקריירה היא החליפה את שותפה להופעות והייתה הראשונה בהחלקה אמנותית שזכתה במדליית זהב אולימפית עם שותפים שונים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירינה רודנינה נולדה במוסקבה למשפחת קצין. היא הייתה ילדה חולנית והוריה החליטו לבוא איתה לחוג החלקה אמנותית. בשנת 1958 היא החלה להתאמן ובשנת 1962 עברה להחלקה אמנותית בזוגות.

בשנת 1964 עברה רודנינה עברה להתאמן בהדרכת סטניסלב ז'וק שהציב אותה בצמד עם אלכסיי אולנוב. בשנת 1966 הם הופיעו לראשונה בתחרות ארצית וכבר בשנת 1968 הם זכו במקום השלישי באליפות ברית המועצות. בעקבות כך הזוג נשלח לאליפות אירופה אך הופעתם לא הייתה מוצלחת. בשנת 1969 הם זכו בפעם השנייה במקום השלישי באליפות ברית המועצות. באליפות אירופה, למרות שנסעו ללא מאמן הם זכו באליפות. גם באליפות העולם של אותה השנה הם זכו במקום הראשון. משנה זו רודנינה התחילה רצף ניצחונות באליפויות. בשנת 1972 הזוג זכה במדליית זהב באולימפיאדה, אך בהמשך של אותה שנה אלכסיי אולנוב התחתן עם מחליקה על הקרח אחרת (מהצמד המתחרה) והשותפות עם רודנינה נפסקה.

במהלך אביב 1972 שקלה רודנינה לפרוש מספורט תחרותי, אך מאמנה ז'וק מצא לה שותף חדש, אלכסנדר זייצב שהשתתף בתחרויות לגברים. באליפות אירופה 1973 זכה הצמד במדליית זהב והקדים את הזוג אולנוב-סמירנובה. הזוג החדש המשיך לנצח באליפויות העולם בשנות ה-70.

בשנת 1974 התגלעו חילוקי דעות עם המאמן והזוג רודנינה-זייצב החליט לעבור למאמנת אחרת, טטיאנה טרסובה. עם המאמנת החדשה הזוג המשיך ברצף הניצחונות. לאחר ניצחון באולימפיאדה השלישית, רודנינה עזבה את הספורט התחרותי.

בשנת 1985 התגרשה רודנינה מזייצב, וכבר באותה שנה התחתנה עם איש עסקים ממוצא יהודי.

לאחר סיום הקריירה הספורטיבית עבדה רודנינה כמאמנת. בשנת 1990 היגרה לקליפורניה שבארצות הברית עם משפחתה ובשנת 1992 התגרשה מבעלה השני. בהיותה בארצות הברית אימנה רודנינה, בין היתר, צמד צ'כי שזכו בשנת 1995 באליפות העולם.

בשנת 2003 חזרה רודנינה לרוסיה. היא ניסתה מספר פעמים להיכנס לדומה אך הצליחה רק בשנת 2007 כחברה של סיעת רוסיה המאוחדת.

שלוש פעמים ברציפות אלופה אולימפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאולימפיאדת 1972 הגיע הצמד רודנינה-אולנוב כמועמדים לניצחון אך היה ברור שהקרב העיקרי יהיה נגד הצמד סמירנובה-סוראיקין. למרות טעויות שביצע אולנוב (במהלך תרגיל חובה) ורודנינה (במהלך תרגיל חופשי) הם הצליחו להגיע ליתרון קטן וזכו במדליית זהב. זמן קצר לאחר הזכייה אולנוב התחתן עם ליודמילה סמירנובה ורודנינה נותרה ללא בן זוג.

לאולימפיאדת 1976 הגיעה רודנינה במסגרת הצמד רודנינה-זייצב ובהדרכת המאמנת החדשה. למרות מספר טעויות קטנות, העדיפות של הצמד הייתה ברורה וכל השופטים נתנו להם את המקום הראשון.

לאולימפיאדת 1980 הצמד רודנינה-זייצב הגיע לאחר שבעונה הקודמת הם עשו הפסקה בעקבות לידת בנם. התוכנית הותאמה לחוקים החדשים והצמד ניצח בעדיפות ברורה על הצמד האמריקאי אשר הגיע למקום השני.

רודנינה זכתה בכבוד להדליק את הלפיד האולימפי בטקס הפתיחה של אולימפיאדת סוצ'י (2014), יחד עם ולדיסלב טרטיאק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אירינה רודנינה בוויקישיתוף