לדלג לתוכן

אלבלינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
אלבלינג
Elbling
סוג זן ענבים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלבלינגגרמנית: Elbling) הוא זן של ענבים לבנים (Vitis vinifera כלומר גפן היין) אשר כיום גדל בעיקר בחלקים במעלה הזרם של אזור היין של נהר המוזל בגרמניה ובלוקסמבורג, שם הנהר נקרא מוּסֶל. לזן יש היסטוריה ארוכה, ונהג לכסות חלק גדול מהכרמים של גרמניה מימי הביניים והיה הזן המתורבת הנפוץ ביותר במדינה זו עד תחילת המאה ה-20, אך מאז נמצא בדעיכה מתמדת. נכון לשנת 2006, היו בגרמניה רק 14,400 דונם של כרמי אלבלינג, מה שהפך אותו לזן הענבים ה-23 בגודלו במדינה. משטח הכרם הזה נמצאו 14,200 דונם או 98.6% באזור המוזל[1] באותה שנה גדלו בלוקסמבורג 3,040 דונם של אלבלינג.[2]

היסטוריה ומוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלתה השערה שהאלבלינג גדל לאורך מוזל כבר בתקופה הרומית, ושהוא אפילו יכול להיות זהה ל-Vitis albuelis שתואר על ידי לוקיוס קולומלה ב-De re rustica שלו ול-Vitis alba שתואר על ידי פליניוס הזקן, אם כי זה לא הוכח כלל. שני השמות הלטיניים פירושם "הענב הלבן" ואז תורגמו לא נכונה לאלבלינג בשלב מאוחר יותר. פרופיל DNA הצביע על כך שאלבלינג הוא צאצא של Gouais blanc בצרפתית (הידוע גם בשם הגרמני Weißer Heunisch) והוא הכלאה בין Traminer (ידוע גם כ-Savagnin), לבין זן לא מזוהה.[3] מוצא זה תואם את היותו של אלבלינג זן ענבים עתיק, והוא חולק הורים קדומים זהים לזה של ריזלינג. ההולדה וההיסטוריה הזו מאפשרות להניח שמקורו של האלבלינג אי שם באזור הריין.

יינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבלינג נוטה לתת תירוש דל בסוכר, ויינות עתירי חומצה ובעלי אופי נייטרלי למדי, מה שהופך אותו לשימוש בעיקר ליין נתזים, כמו מוזל סקט ללא תווית זנים. כאשר מכינים אותו ליין יחיד זני, הוא נותן יין אשר הושווה לגרסה קלילה וחמוצה יותר של סילבאנר (Silvaner).[4] יין אלבלינג זני נמצא לרוב בלוקסמבורג.

מילים נרדפות לזן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבלינג ידוע תחת המילים הנרדפות הבאות: [5] אלבנה, אלבה, אלבן, אלביג, אלבואלין, אלביאליס, אלמנד, אלמנד בלאן, אלססיאן, אלווה, ארגנטין, בילה זרבנינה, ביאלובקה, בילובקה, בלזץ, בלסק, בורז'ואה, בורגואר, בורגר. וכן Burgegger, Burger, Burger Elbling, Burgundertraube Gruen, Burgyre, Dickelbling, Elbai Feher, Elbe, Elbele, Elben, Elben Feher, Elber, Elbling Weiss, Elbinger, Elmene, Facum, Facun, Facun Blanc, Farantbily, Faucun, Frankenthal Blanc, Gemeine Traube, Geschlachter Burger, Gonais Blanc, Gouais Blanc, Grobburger, Grobe, Grobriesling, Gros Blanc, Grosriesler, Grossriesling, Hartalbe, Haussard, Herblink, Heunisch Gruen, Isodora Brachybus, Klaemmer, Kleinbeer, Kleinbeere, Kleinberger, Klemp, Kratkopeccelj, Kristaller, Kristeller, Kurzstingel, Kurzstingl, Kurzstingler, Le Gros, Luttenbershna, Marmont Vert, Marmot, Mehlweisse, Morawka, Mouillet, Naesslinger, Nuernberger Zaeh, Nueslinger, Pecek, Pezhech, Pezhek, Plant Commun, Plant Madrenche Rauhelbene, Reinfransch, Rheinalben, Rheinelbe, Seretonina, Silberweiss, Silvaner Weiss, Spizelbe, Srebonina, Suessgrober, Suessgrobes, Sussgrober, Tarant Bily, Tarant De Boheme, Verdin Blanc, Vert Blanc, Vert Doux, Weissalbe, Wesselben, Weisselbling, Wesselben, Dickel.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hans Ambrosi, Bernd H. E. Hill, Erika Maul, Erst H. Rühl, Joachim Schmid, Fritz Schuhmann: Farbatlas Rebsorten. 3. Auflage. Eugen Ulmer, 2011, ISBN 978-3-8001-5957-4.
  • Pierre Galet: Dictionnaire encyclopédique des cépages. Hachette, Paris 2000, ISBN 2-01-236331-8.
  • Walter Hillebrand, Heinz Lott, Franz Pfaff: Taschenbuch der Rebsorten. 13., neubearbeitete Auflage. Fachverlag Fraund, Mainz 2003, ISBN 3-921156-53-X.
  • Jancis Robinson: Das Oxford-Weinlexikon. 2., vollständig überarbeitete Ausgabe. Hallwag, München 2003, ISBN 3-7742-0914-6.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלבלינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ German Wine Institute: German Wine Statistics 2007-2008 (אורכב 20.09.2008 בארכיון Wayback Machine)
  2. ^ Le Portail des Statistiques du Luxembourg: Superficies viticoles selon les différents cépages 1975 - 2006, accessed on April 1, 2008
  3. ^ Wein-Plus Glossar: Elbling read on March 6, 2013
  4. ^ Jancis Robinson (Ed.), The Oxford Companion to Wine, 3rd Ed., 2006, Oxford University Press, מסת"ב 0-19-860990-6, p. 250: "Elbling"
  5. ^ Vitis International Variety Catalogue: Elbling Weiss (אורכב 22.04.2012 בארכיון Wayback Machine), accessed on December 10, 2009