לדלג לתוכן

אלון לי גרין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלון לי גרין

אלון-לי גרין (נולד ב-1987) הוא פעיל חברתי, מנהל שותף ואחד ממייסדיה של תנועת עומדים ביחד והיה ממנהיגי המחאה החברתית בשנת 2011. גרין יזם את הקמת ועד העובדים הראשון בענף המסעדנות בישראל, והי מעורב בהקמת ועד העובדים של היועצים הפרלמנטריים בכנסת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרין גדל בתל אביב–יפו. הוא בן לאמא חד־הורית ואח תאום. בצעירותו למד בבית הספר א.ד. גורדון ובתיכון עירוני ה' בעיר.

בשנת 2006, בשנתו האחרונה בתיכון, עבד גרין ברשת בתי הקפה "קופי בין אנד טי ליף" ויזם את הקמת ועד העובדים הראשון בענף המסעדנות ובתי הקפה בישראל, בעקבות הפרות של חוקי העבודה ברשת. בשל פעילותו זו פוטר גרין מעבודתו[1], אך הנהלת הרשת נאלצה להחזירו לתפקיד[2] בעקבות עתירה שהגישו גרין והסתדרות העובדים לבית הדין הארצי לעבודה. לאחר שהנהלת רשת בתי הקפה המשיכה בסירובה להכיר בוועד העובדים וביציגותו, הוביל גרין את עובדי הרשת בשביתה בת שישה שבועות. מאבק העובדים עורר עניין בארץ בעולם ואף הוביל ללחץ שהפעילו איגודי עובדים בינלאומיים על הנהלת הרשת העולמית. בשנת 2008 נחתם הסכם קיבוצי בין גרין ועובדי הרשת[3][4]. גרין עבד ברשת שנה נוספת לאחר חתימת ההסכם.

בין השנים 2009–2014 היה גרין יועצו הפרלמנטרי ודוברו של חבר הכנסת דב חנין. בתקופה זו ריכז גרין את העבודה הפרלמנטרית בנושאי דמוקרטיה, זכויות עובדים, כלכלה וזכויות להט"ב. במקביל, פעל גרין מחוץ לכנסת, ארגן הפגנות חברתיות ופוליטיות, ויזם את הקמתן של קואליציות ארגונים לבלימת יוזמות חקיקה שביקשו להחליש את בית המשפט העליון ולפגוע בזכויות האזרחים הערבים ובארגוני זכויות האדם.

במהלך עבודתו בכנסת, הקים גרין את ועד העוזרים הפרלמנטרים ונאבק לשיפור תנאי העסקתם[5]. בעקבות יוזמה זו נחתם הסכם קיבוצי בין הנהלת הכנסת לבין ועד היועצים הפרלמנטריים אשר הבטיח שיפור בשכרם ובתנאי העסקתם.

בשנת 2011 היה גרין ממובילי המחאה החברתית ותואר כחבר היחיד בהנהגת המחאה שהגיע מרקע של פעילות פוליטית קודמת[6]. בתקופה זו ארגן גרין והפיק מחאות הוביל את יוזמת "שבוע הזעם" והיה שותף להקמת התנועה החברתית, לצד סתיו שפיר ויונתן לוי. התנועה המשיכה לפעול כשנה וחצי לאחר קיץ 2011. בשנת 2012 נעצר גרין בשתי הפגנות של המחאה החברתית והועמד לדין לצד פעילי מחאה נוספים אך זוכה מכל האישומים.

תנועת עומדים ביחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 היה גרין שותף להקמת תנועת "עומדים ביחד", תנועה יהודית־ערבית ארצית שדוגלת בשלום, בשוויון ובצדק חברתי. במסגרת תפקידו בתנועה היה גרין ממובילי המחאה נגד חוק הלאום, המאבק להעלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה[7], המאבק נגד גירוש מבקשי המקלט מישראל, המאבק נגד מבצע שומר חומות ויוזמות נוספות.

באוגוסט 2023 צינזרה תחנת הרדיו גל"צ את תוכניתו של גרין, לאחר לחץ של אנשי ימין[8].

בשנת 2023, בעקבות מלחמת חרבות ברזל החל גרין להוביל קול ציבורי הקורא להפסקת אש ולעסקת חטופים שתסיים את המלחמה. בין שאר היוזמות שהוביל, גרין לקח חלק במשמר הומניטרי של התנועה, שיצא להגן על משאיות הסיוע לעזה מפני פעילי ימין שתקפו את המשאיות.

גרין משמש כחבר הנהגה בתנועה וכמנהל הארצי השותף שלה, לצד רולא דאוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]