אלון לי גרין נ' אקסלנט קופי בע"מ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בש"א (תל אביב) 6726/07 - אלון לי גרין ואח' נ' אקסלנט קופי בע"מ
מידע החלטה
ערכאה בית הדין האזורי לעבודה תל אביב
תאריך החלטה 19 ביולי 2007
החלטה
פיטוריו של גרין אינם חוקיים, ועל רשת קופי בין להשיבו לעבודה לאלתר
חברי המותב
חברי המותב השופטת אהובה עציון, ברכה זיגלמן, מרדכי הולשטיין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בשא (ת"א) 6726/07 - אלון-לי גרין והסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' אקסלנט קופי בע"מ הוא פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב העוסק בזכותו של עובד להתארגן במקום העבודה שלו. בית המשפט קבע כי פיטורי העובד נעשו עקב פעילותו להקמת ועד עובדים, ולכן מנוגדים להוראות החוק האוסרות פיטורים מסיבה זו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 החל אלון-לי גרין בן ה־18 לעבוד בבית הקפה "קופי בין", בסניף אבן גבירול במרכז תל אביב. זמן קצר לאחר מכן קודם לתפקיד אחראי משמרת, ובתפקיד זה הועסק כעשרה חודשים נוספים. זמן קצר לאחר תחילת עבודתו החל גרין לפעול בקרב עובדי בית הקפה לשם הקמת ועד עובדים. במסגרת זו יצר קשר עם גורמים מטעם הסתדרות העובדים הכללית. מטרתו הייתה להילחם במה שהוא ועובדים נוספים ראו כפגיעה בזכויותיהם, לרבות הפקעת כספי הטיפים על ידי ההנהלה, אי תשלום גמול שעות נוספות, ואי תשלום שעות שבת. זמן קצר לאחר שארגן כנס עובדים של הרשת, פוטר בטענה שתפקודו המקצועי לוקה בחסר.

הגשת העתירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הפיטורים פנה גרין להסתדרות העובדים הכללית, ובעזרתה לבית הדין לעבודה, בטענה כי ההחלטה על פיטוריו התקבלה אך ורק עקב פעולותיו להקמת ועד עובדים, ובשל כך הפיטורים אינם חוקיים, ודינם להתבטל. כראיה לטענה הודגש קידומו המהיר של גרין ברשת, אשר קודם לתפקיד אחראי משמרת כשלושה חודשים בלבד לאחר תחילת עבודתו. בנוסף, חודש וחצי לפני פיטוריו, קיבל גרין העלאה במשכורת. גרין טען כי עד שהחל לפעול להקמת ועד העובדים, לא נשמעו תלונות אודות תפקודו.

ברשת בתי הקפה טענו לעומת זאת, כי פיטוריו של גרין נעשו כתוצאה מתפקודו הלקוי, ולרבות כשלים שונים במהלך עבודתו, וכן הפרת משמעת חמורה שביצע, וזאת ללא קשר לפועלו למען הקמת ועד העובדים. עוד נטען, כי רשת "קופי בין" אינה מתנגדת באופן עקרוני להקמתו של ועד עובדים, וכי אין ממש בטענה בדבר ניסיונה למנוע את הקמתו. לאור האמור, נטען כי אין מקום להתערבותו של בית הדין בפיטורים, אשר נעשו כחוק, במסגרת הסמכות המוענקת לרשת בתי הקפה כחלק מדיני העבודה כמעסיקה פרטית.

פסק הדין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 ביולי 2007 פורסם פסק הדין, אשר נידון על ידי הרכב שופטים בראשות אהובה עציון, בו בחן בית הדין את חוקיות הפיטורים, וזאת ביחס לסעיף 33י לחוק הסכמים קיבוציים, בו נקבע כי מעביד לא יפטר עובד בשל פעילותו לצורך הקמת ועד עובדים. בית הדין ציין כי "אפליה לרעה של עובד על בסיס חברותו בארגון עובדים, יש בה משום הפרה של עקרון השוויון ופגיעה בחופש ההתאגדות של העובדים. משכך, הן על פי החוק והן על פי הפסיקה, על בית הדין לפרוש הגנתו על עובדים אשר מתעורר החשש כי מעבידם פוגע בהם במטרה לפגוע בהתארגנות עובדיו". בהתאם לכך בחן בית הדין את הנסיבות שהובילו לפיטורים, ואת התנהלותו המקצועית של גרין במהלך עבודתו, וזאת על מנת לקבוע האם אכן הסיבה לפיטוריו הייתה פעולתו להקמת ועד עובדים, או שמא התנהלותו המקצועית הקלוקלת.

בסופו של דבר קבע בית הדין כי חרף טענות הרשת אודות תפקודו הלקוי של גרין, לא הוכח מעל לכל ספק כי פיטוריו אכן נבעו מסיבה זו. יתרה מזאת, בית הדין קבע כי העובדה שגרין הועסק בבית הקפה לאורך כעשרה חודשים, וזאת חרף שורת הכשלים אשר יוחסו לו במהלך הדיון המשפטי, מוכיחה כי תפקודו הלקוי אינו הגורם הישיר לפיטורים, אשר בוצעו בפועל רק בשעה שגרין החל בארגון ועד העובדים, ומאחר שהיה ידוע היטב להנהלה כי הוא הגורם המרכזי העומד מאחוריו. עוד צוין בפסק הדין כי בעדויות שהתקבלו מטעם מנהלים ברשת ביחס לסיבה לפיטוריו של גרין התגלו גרסאות שונות ביחס להתנהלותו המקצועית, דבר שפגע באמינות גרסתה של הרשת.

לאור האמור, קבע בית הדין כי פיטוריו של גרין נבעו ישירות מפעולותיו להקמתו של ועד עובדים ברשת, ומשכך עומדים בניגוד לדיני העבודה, ולסעיף 33י לחוק הסכמים קיבוציים. מסיבה זו קבע בית הדין כי הפיטורים בטלים ומבוטלים, וכי גרין יוחזר לעבודתו לאלתר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]