אנחנו נעבור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנחנו נעבור
מאת יחיאל מר

לכל המצרים יכולנו וגברנו
מכל המצרים יצאנו עם איתן
עברנו את תש"ח, גם את סיני עברנו
אנחנו נעבור במצרי טיראן

אנחנו נעבור בחושך ובאור
בדגל כחול לבן במצרי טיראן

"אנחנו נעבור" הוא שיר שנכתב ב-1967 על-ידי יחיאל מוהר[1], הולחן על-ידי משה וילנסקי ובוצע על-ידי כמה להקות ישראליות לאורך השנים[2].

רקע השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מבוסס על המיקום הגאוגרפי של מצרי טיראן. מצרי טיראן הם מצרי ים השוכנים בפתחו של מפרץ אילת, ומקשרים בינו לבין הים האדום. מצרי טיראן היו זירת מלחמה במלחמת ששת הימים, שם נערך הקרב באיים סנפיר וטיראן. ישראל ראתה בחסימת המעבר למצרי טיראן על ידי מצרים הכרזת מלחמה, ולכן נקטה פעולה התקפית, שיצאה לפועל ב-22 במאי 1967. ב-23 במאי 1967 החלו המצרים להגיב בחזרה לישראל, ובתחילת שנות השמונים ישראל החלה לסגת ממצרי טיראן בעקבות הסכם השלום עם המצרים[1]. כתוצאה מהמלחמה נהפכו האיים סנפיר וטיראן סימבוליים לעם ישראל, ולכן השיר נכתב בעקבות הקרב שם.

משמעות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "אנחנו נעבור" הוא שיר פטריוטי, השייך לקבוצת שירים שנכתבו ערב מלחמת ששת הימים, במטרה לעודד ולהרים את רוח הלוחמים ואת מוראל העם, ביניהם: "החזיקי לנו אצבעות", "באנו למילואים", "נאצר מחכה לרבין", "שארם אלשיח" ועוד.

ביצועים לשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביצוע של להקת הדודאים הוא הביצוע המוכר ביותר לשיר, אך יש עוד כמה ביצועים לשיר, ישנים וחדשים יותר על ידי להקות שונות ועל ידי זמרים שונים כגון: הזמר מרטין מוסקוביץ', רחל אטאס, ויס אלכס, פרומנקסי מקס, חבורת שירו שיר ולהקת הנח"ל.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנחנו נעבור, באוסף המוזיקה הישראלית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 איתי בלומנטל ויואב זיתון, האיים שהיו בשליטת ישראל עוברים לסעודיה: "צחיחים וקסומים", באתר ynet, 12 באפריל 2016
  2. ^ 1 2 בית לזמר - מילים לשיר אנחנו נעבור, באתר zemer.nli.org.il