אנטונובקה (פרי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטונובקה
Антоновка
Antonówka
מאכלים
סוג תפוח, table apple, cooking apple, תפוח עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטונובקהרוסית: Антоновка; בפולנית: Antonówka) היא קבוצה של זני תפוחים שהבשלתם בסוף הסתיו או בתחילת החורף.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפוחים הם בעלי טעם חומצי חזק שפופולריים ברוסיה, כולל בתקופת האימפריה הרוסית ובברית המועצות, כמו גם בפולין ובבלארוס.[1] הזן הרוסי הפופולרי ביותר הוא אנטונובקה מצויה (Антоновка обыкновенная), שממנו נגזרים זנים אחרים. הוא פותח על ידי חוקר הטבע ומגדל הצמחים הרוסי החלוץ איוואן מיצ'ורין במטע הניסויים שלו במחוז טמבוב והוצג ב-1888.[2]

אנטונובקה מפורסמת בארומת הפרי שלה.

זנים פולניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפולין יש שני זנים: Antonówka Zwykła (זהה, כמו ברוסיה) ו-Antonówka Biała הידוע גם בשם Śmietankowa (אנטונובקה לבן או שמנת) עם פרי גדול יותר ולבן במידה ניכרת שמבשיל בסוף ספטמבר, אך גם חיי המדף שלו קצרים יותר.[3]

קשיחות ועמידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפופולריות של עץ האנטונובקה מוגברת על ידי יכולתו לעבור חורפים קשים ארוכים, האופייניים באזורים רבים של מזרח אירופה ורוסיה. הוא פופולרי יותר בזכות איכויות שימורי הפירות המעולים שלו ואריכות החיים שלו. תכונות אלו הפכו את הזן הרוסי לפופולרי במיוחד בקרב בעלי הדאצ'ה, והוא עדיין גדל בדאצ'ות במדינות רבות של מדינות ברית המועצות לשעבר, שם הוא מכונה לעיתים קרובות "תפוח העם" (народное яблоко).[4] העץ סובלני במיוחד למזג אוויר קר, ומכיוון שהוא מייצר שורש אחד ועמוק (יוצא דופן בקרב עצי תפוח), אנטונובקה מופץ לשימוש כשורש לייחור שהוא חלק מהצמח, לרוב החלק התת-קרקעי (שממנו ניתן להפיק צמיחה חדשה מעל הקרקע. אפשר לתאר אותו גם כגבעול בעל מערכת שורשים מפותחת, שאליו מושתל ייחור מצמח אחר). שורש אנטונובקה מספק עץ עמיד לקור (עד 45 מעלות צלזיוס מתחת לאפס), מעוגן היטב, נמרץ, בגודל סטנדרטי.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל היחס הנמוך יחסית של סוכרים בפרי, תפוחי אנטונובקה מתאימים במיוחד לפאי תפוחים ויין סיידר מאוחר. טעמו של היין קל יותר באופן ניכר מיין מזנים מתוקים יותר. בפולין משתמשים באנטונובקה בעיקר לשימור תפוחים.

קוּרְסְק אנטונובקה

זן של אנטונובקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטונובקה הוא זן עממי בלשון העם, שהחל להתפשט מאזור קורסק ברוסיה במהלך המאה ה-19.[5] בעוד שהעצים נושאי הפרי לא זכו להכרה רחבה מחוץ לברית המועצות לשעבר, משתלות רבות מחוץ לרוסיה אכן משתמשות בשורשי אנטונובקה, שכן הם מקנים מידה של עמידות חורף לזנים המושתלים האחרים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורו הקצר המוקדם של איוואן בונין, "תפוחי אנטונוב" (1900), הוא סוג של אודה לזן התפוח הזה כמטאפורה לעולמה הנעלם והולך של האצולה הרוסית בעלת האדמות.

ב-19 באוגוסט 2008 נחשפה אנדרטה לתפוח אנטונובקה בקורסק. הפסל היה של ויאצ'סלב קליקוב, וקוטרו 1.5 מטר.[6]

איה אילו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנטונובקה היא הורה, לאיה אילו (יפיפיית הגן) שהוא זן של תפוח מבוית, מאסטוניה.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטונובקה בוויקישיתוף
  • "Antonovka", National Fruit Collection, University of Reading and Brogdale Collections, נבדק ב-18 באוקטובר 2015 {{citation}}: (עזרה)
  • Beach, S.A.; Booth, N.O.; Taylor, O.M. (1905), "Antonovka", The apples of New York, vol. 2, Albany: J. B. Lyon, p. 6

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Antonovka - The People's Apple". Apples and People (באנגלית בריטית). 2023-02-10. נבדק ב-2023-12-28.
  2. ^ Goncharov, N. P. (2016), "Ivan V. Michurin: On the 160th Anniversary of the Birth of the Russian Burbank", Russian Journal of Genetics: Applied Research, 6 (1): 105–127, doi:10.1134/S2079059716010068
  3. ^ "Szkolkarstwo.pl – portal dla Profesjonalistów produkcji szkółkarskiej i kwiaciarskiej". Szkółkarstwo (בפולנית). נבדק ב-2022-10-20.
  4. ^ Dacha Tales by Larisa Zalesova - Ebook | Everand (באנגלית).
  5. ^ Elena Kalashnikova; Natalia Frolova (2011-09-26). Патриотические яблоки (ברוסית). newtimes.ru. אורכב מ-המקור ב-5 באוקטובר 2011. נבדק ב-2011-11-08. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Lilia Haritonova (2008-08-27). Куряне трогают яблоко удачи (ברוסית). Newspaper «Курский вестник». אורכב מ-המקור ב-25 באפריל 2012. נבדק ב-2011-11-01. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "List of Apple Cultivars". botanycourse.com. אורכב מ-המקור ב-20 בנובמבר 2018. נבדק ב-19 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)