אנטי-מערביות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
סמואל הנטינגטון טען בעבר בספרו "התנגשות הציביליזציות" כי לאחר סיום המלחמה הקרה, ההבדלים התרבותיים בין העולם המערבי (מדינות המסומנות במפה בכחול כהה) לבין הציוויליזציות האחרות יהוו את המקור העיקרי לסכסוכים בעולם.[1]

אנטי-מערביותאנגלית: Anti-Western sentiment), מתייחס למערך רחב של גישות ואמונות המאופיינים בהתנגדות או עוינות כלפי האוכלוסייה, התרבות או המדיניות של מדינות העולם המערבי. האנטי-מערביות יכולה להתבטא בצורות שונות, החל מביקורת על מדיניות ופעולות של מדינות מערביות ועד לדחייה מוחלטת של הערכים והנורמות המערביים.[2][3]

אנטי מערביות מתבטאת בעת המודרנית לעיתים רבות במחאות, הפגנות ואף מעשי אלימות נגד מטרות מערביות. לדוגמה, ארגוני טרור כמו אל-קאעידה ודאעש תקפו לאורך השנים אוכלוסייה אזרחית ממדינות המערב כנקמה על מה שהם מכנים "אימפריאליזם מערבי" והמעורבות של העולם המערבי בעולם המוסלמי.

מדען המדינה האמריקאי סמואל הנטינגטון טען בעבר כי לאחר סיום המלחמה הקרה, הסכסוכים המרכזיים בעולם סביב האידאולוגיה הכלכלית של מדינות העולם יוחלפו בסכסוכים סביב הבדלי התרבות. בספרו "התנגשות הציביליזציות" טען הנטינגטון שהצמיחה הניכרת של האוכלוסייה המוסלמית בעולם, אשר מתקיימת מקביל לצמיחה בקנאות האסלאמית, תוביל לדחייה נרחבת של תהליך ההתמערבות.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקור לסנטימנטים האנטי-מערביים נובע בפעמים רבות מהאינטראקציות שהתקיימו לאורך ההיסטוריה בין העולם המערבי לציוויליזציות אחרות ברחבי העולם. מעצמות קולוניאליות כמו בריטניה, צרפת, ספרד ופורטוגל הרחיבו את האימפריות שלהן באמצעות כיבוש וניצול של אזורים שונים ברחבי העולם, ולעיתים קרובות כפו את התרבות והפוליטיקה שלהם על אוכלוסיות הילידים באותם האזורים. בשל כך קיים כעס וחוסר אמון בקרב אנשים רבים מאותן המדינות כלפי מדינות המערב.

בעת המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעידן המודרני הסנטימנטים האנטי מערביים קשורים לעיתים רבות להתנגדות למדיניות החוץ של מדינות מערביות מסוימות בהווה, ובמיוחד כאשר אותה המדיניות נתפסת כניסיון של אותן המדינות המערביות לפעול בצורה אימפריאליסטית. דוגמאות בולטות למקרים הללו כוללים מקרים של התנגדות נרחבת בקרב אוכלוסיות מסוימות בעולם להתערבויות צבאיות של מדינות מערבית במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה, וכן לביקורת על התמיכה של מדינות מערביות מסוימות במשטרים אוטוריטריים על מנת לקדם אינטרסים גאופוליטיים.

במזרח התיכון הפאן-ערביות והאסלאמיזם תרמו לאורך השנים לכך שהאנטי-מערביות הפכה נפוצה בעיקר בקרב האוכלוסייה המוסלמית. גם במדינות רבות באמריקה הלטינית האנטי-מערביות גברה לאורך השנים בקרב הציבור בשל הביקורת של רבים על המעורבות האמריקאית והאירופית באמריקה הלטינית לאורך ההיסטוריה. מאז שנות ה-90 ואילך האנטי-מערביות גם התעצמה באסיה, ובמיוחד בסין, בין היתר בשל האימפריאליזם של המעצמות המערביות באסיה במאה ה-19 ובמאה ה-20. בנוסף לכך לאורך השנים האנטי-מערביות גם התעצמה ברוסיה לאחר שהמנהיגים הרוסים דחו באופן את הליברליזם המערבי אשר נתפס על ידי כאיום על ההגמוניה הרוסית במזרח אירופה.

האנטי מערביות נוטה להתעצם לעיתים רבות בעקבות אירועים אקטואליים שונים. בעשורים האחרונים, הסנטימנטים האנטי-מערביים הועצמו בין היתר כתוצאה מהתפתחות של אירועים בולטים כמו מלחמת עיראק, כתוצאה מהתמיכה של מדינות מערביות שונות בישראל וכתוצאה מהסנקציות שהוטלו על ידי מדינות המערב נגד מדינות כמו איראן.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטי-מערביות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Huntington, Samuel P. (1 ביוני 1993). "The Clash of Civilizations?". Foreign Affairs. 72 (3): 22–49. doi:10.2307/20045621. JSTOR 20045621. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ "Definition of ANTI-WESTERN". www.merriam-webster.com. נבדק ב-30 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "anti-Western | Definition of anti-Western in English by Oxford Dictionaries". Oxford Dictionaries | English. אורכב מ-המקור ב-1 בדצמבר 2018. נבדק ב-30 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Abdul-Ahad, Ghaith (14 בספטמבר 2012). "Anti-western violence gripping the Arab world has little to do with a film". The Guardian. נבדק ב-22 באוגוסט 2018. {{cite web}}: (עזרה)