אנתוני פלית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנתוני פלית'
Anthony Pleeth
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1948 (בן 76 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנתוני פלית'אנגלית: Anthony Pleeth; נולד ב-1948 בלונדון) הוא צ'לן אנגלי, שהתמחה בביצוע נכון היסטורית של מוזיקה מהמאה ה-18 וה-19 בכלים אותנטיים לתקופה.

ביוגרפיה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנתוני פלית' למד נגינה בצ'לו אצל אביו, הצ'לן הנודע ויליאם פלית', בבית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה בלונדון, שם זכה במדליית זהב בשנת 1966. ההקלטה הראשונה שלו הייתה בגיל 13, ל-BBC. הוא ייסד את שלישיית גאליארד (עם טרוור פינוק, צ'מבלו וסטיבן פרסטון, טרברסו), והופיע עמה משנת 1965 עד התפרקותה בשנת 1972.

פלית' היה הצ'לן הראשי של האקדמיה למוזיקה עתיקה ובהמשך של התזמורת האנגלית, שאותה עזב בשנת 1985 אך נשאר חבר בקבוצה הקאמרית של התזמורת האנגלית עד 1991. הקלטותיו כוללות קונצ'רטי לצ'לו מאת ויוואלדי עם התזמורת האנגלית והאקדמיה למוזיקה עתיקה, וכן היה צ'לן סולן במספר רב של יצירות תזמורתיות וקונצ'רטי גרוסי עם שתי התזמורות הללו. הוא הקליט את מכלול הסונאטות של ג'מיניאני (עם כריסטופר הוגווד) ושל ויוואלדי (עם רוברט וולי וסוקי טאוב, טריו סונאטות של הנדל וקורלי ומוזיקה קאמרית מאת יוהאן סבסטיאן באך עם הקבוצה הקאמרית של התזמורת האנגלית. עם נגן פסנתר הפטישים מלווין טאן הקליט את כל הסונאטות והוואריציות לצ'לו ופסנתר של בטהובן. אנתוני פלית' איננו מגביל את עניינו לביצועים אותנטיים; הוא מנגן בצ'לו מודרני והרכב הצ'לו שלו ביצע והקליט את ה"באכיאנאס ברזילראס" מס' 1 ו-5 של הייטור וילה-לובוס.

פלית' התמנה לפרופסור לצ'לו בבית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה בשנת 1969 ובקולג' המלכותי למוזיקה ב-1986.

לצד הופעותיו במוזיקה קלאסית, ניגן גם בפסקולי סרטים רבים, בין השאר "היינו חיילים" של ניק גלניס-סמית' ו"גלדיאטור" של הנס צימר וליסה ג'רארד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]