אספרוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאספרוזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון 81 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: דמויי קמטן
סוג: אספרוזאורוס
מין: Asprosaurus bibongriensis
שם מדעי
Asprosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אספרוזאורוס (שם מדעי: Asprosaurus) הוא סוג של לטאה פרהיסטורית, אשר התקיימה במשך סוף הקרטיקון שלפני 81 מיליון שנה בדרום קוריאה. סוג זה מכיל מין יחיד - Asprosaurus bibongriensis[1].

הממצאים של לטאה זו התגלו בתצורות סונסו קונגלומרט (אנ') והיא הלטאה הראשונה מהמזוזואיקון שהתגלתה בדרום קוריאה. היא תוארה ב-2015 בידי החוקר פארק וצוותו. הממצאים היחידם שלה כוללים שרידים מקוטעים מהגולגולת וחלק מהמידע עליה מבוסס על השערות, אם כי מרבית החוקרים רואים בה קרובה רחוקה של ההלודרמיים - הלטאות הארסיות ביותר למעט הכוח הענק. מבנה הלסת התחתונה של הלטאה דומה לזה של בני הקבוצה Monstersauria, בה ההלודרמיים[2].

זוהי הלטאה הקרקעית (שאינה מוזאזאור) האסייתית הגדולה ביותר, כשאורך הגולגולת שלה הגיע ל-180–200 מ"מ. בכך היא מתחרה רק עם הסוג Chianghsia שהתגלה בסין. מעריכים שאורך הלטאה הכולל יכל להגיע לאורך של 3 עד 4 מטרים ואולי היא הייתה טורפת עליונה באזור. גודלה איפשר לה לטרוף דינוזאורים קטנים וזוחלים אחרים וייתכן שבדומה להלודרמות הייתה לה נשיכה ארסית (אם כי זה נתון שנוי במחלוקת). למעשה באזור בו היא נמצאה התגלו מספר קיני דינוזאורים והגיוני שהלטאה התבססה עליהם למזון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אספרוזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kim, J.K.; Kwon, Y.E.; Lee, S.G.; Kim, C.Y.; Kim, J.G.; Huh, M.; Lee, E.; Kim, Y.J. (2017). "Correlative microscopy of the constituents of a dinosaur rib fossil and hosting mudstone: Implications on diagenesis and fossil preservation". PLOS One. 13 (3): e0195421. doi:10.1371/journal.pone.0186600.
  2. ^ Park, Jin-Young; Evans, Susan E.; Huh, Min (2015). "The first lizard fossil (Reptilia: Squamata) from the Mesozoic of South Korea" (PDF). Cretaceous Research. 55: 292–302. doi:10.1016/j.cretres.2015.03.001.