אריס (מיתולוגיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "דיסקורדיה" מפנה לכאן. לערך העוסק בדת-הכאוס המודרנית, ראו דיסקורדיאניזם.
אריס
Ἔρις
תרבות דת יוון העתיקה, דיסקורדיאניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
אלים מקבילים Discordia עריכת הנתון בוויקינתונים
אב ארבוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אם ניקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים ארס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Atë, Pseudologoi, Phonoi, Hysminai, Limos, Adikia, Machai, Algea, Androktasiai, Algos, Ponos, Lethe, Amphilogiai, Horkos, Neikea, דיסנומיה, ארוס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אֶרִיסיוונית: Έρις) היא אלת המריבות, התוהו ובוהו ואי-ההסכמה במיתולוגיה היוונית. מקבילתה במיתולוגיה הרומית קרויה דיסקורדיה וההיפוך היווני שלה הוא הרמוניה.

אצל הסיודוס, בספריו תאוגוניה ומעשים וימים מוזכרות שתי אלות שונות בשם אריס.

לאריס בין השאר מיוחס המעשה שבגינו פרצה מלחמת טרויה. האלות הרה, אתנה ואפרודיטה ערכו סעודה והזמינו אליה את כל האלים, אך את אריס לא הזמינו, כדי להימנע מהסכסוכים שהיא מביאה. למרות שלא הוזמנה, באה אריס לסעודה והגישה תפוח זהב כתשורה ליפה שבין המארחות. שלוש המארחות החלו לריב ביניהן למי מגיעה התשורה. הן בחרו יחד את פאריס לשפוט ביניהן, ובנפרד הציעה לו כל אחת מהן מיני שלמונים כדי שיבחר בה. פאריס בחר באפרודיטה, שהבטיחה להשיג לו את האישה היפה ביותר בעולם. אפרודיטה עמדה במילתה ועזרה לפאריס לפתות ולחטוף את הלנה (על פי גרסה אחרת הלנה ברחה איתו מרצונה), וזאת הייתה הסיבה המוצהרת של מלחמת טרויה. מאותה סיבה, במהלך מלחמת טרויה, צידדו הרה ואתנה בקואליציית ערי יוון ואפרודיטה צידדה בטרויאנים.

בימינו-אנו ישנם מאמינים של אריס המשתיכים לדת המודרנית השנויה במחלוקת דיסקורדיאניזם, ותפוח הזהב של אריס מהווה אחד הסמלים החשובים ביותר של דת זו.

כוכב הלכת הננסי אריס קרוי על שמה, זאת עקב מחלוקות ווויכוחים רבים בעולם האסטרונומיה שיצר גילויו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריס (מיתולוגיה) בוויקישיתוף