ארנסט פריז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנסט פריז
Ernst Fries
לידה 22 ביוני 1801
היידלברג, נסיכות הבוחר מפפאלץ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 באוקטובר 1833 (בגיל 32)
קרלסרוהה, הדוכסות הגדולה של באדן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות יפה, מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארנסט פריזגרמנית: Ernst Fries‏; 22 ביוני 180111 באוקטובר 1833) היה צייר נוף גרמני במעבר מהרומנטיקה לריאליזם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארנסט פריז נולד בהיידלברג לבנקאי, בעל מפעל ואספן הציורים כריסטיאן אדם פריז. אהבת אביו לאמנות והמצב הכלכלי הטוב במשפחתו אפשרו לו השכלה אמנותית ונסיעות ללא דאגות כלכליות. שני אחיו, וילהלם וברנהרד פריז, שנולדו כמעט עשרים שנה לאחר מכן, הפכו גם הם לציירים.[1]

משנת 1810, ארנסט פריז, יחד עם קרל פיליפ פור וקרל רוטמן, קיבלו שיעורים מפרידריך רוטמן, אביו של קרל רוטמן, מאסטר באוניברסיטה בהיידלברג. החל משנת 1815 קיבל ארנסט פריז שיעורים מקרל קונץ בקרלסרוהה. בשנת 1816 המשיך את לימודיו במינכן. בשנת 1818 הגיע לדרמשטאדט, שם התאמן בפרספקטיבה ורישום אדריכלי עם גאורג מילר.

עם השנים פריז פנה יותר ויותר לציור נוף. בשנת 1820/21 למד באקדמיה במינכן. ארנסט פריז נסע לריינלנד, לטירול ולזלצבורג. בין השנים 1823–1827 הוא נסע למסע הלימוד הקלאסי לאיטליה. הוא התגורר ברומא. לאחר שחזר לגרמניה שהה במינכן, אך שב בשנת 1831 לקרלסרוהה, סמוך לביתו בהידלברג, שם מונה לצייר החצר של הדוכס הגדול של באדן.[2]

ארנסט פריז נפטר בקרלסרוהה בשנת 1833 בהתאבדות.

קברו הנוכחי הוא העתק שרף סינתטי שהחליף את קבר אבן החול המקורית. הוא מציג סרקופג עתיק בצורת בית, שמזכיר את האנדרטה הקבורה של ז'אן ז'אק רוסו.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת שהותו ברומא עשה פריז מסעות פרודוקטיביים ביותר יחד עם אמנים שונים, מה שהפך אותו למומחה בסביבה הקרובה והרחבה יותר של רומא ודרום איטליה. כאן התממשה אמנותו וכישרונו יוצא הדופן התגלה. נופיו האיטלקיים מאופיינים בתפיסה פיוטית של הטבע וטיפול מסוגנן בצורותיו, הם מצוירים בפירוט, בצבע חם, חזק, והרמוני. הנוף נראה רגוע וחופשי במידה רבה מפאתוס רומנטי, ומעידים על הריאליזם ההתחלתי בציור הנוף.

יחד עם קרל רוטמן וקרל פיליפ פור, הקים ארנסט פריז את מרכז הציור של הרומנטיקה בהיידלברג. אוסף עשיר של רישומים, ספרי שרטוטים ותחריטים הנמצאים בבעלות פרטית של צאצא בגרמניה.

ציוריו מיוצגים במוזיאונים שונים: גלריות התמונות הגדולות ואוספי הגרפיקה בהמבורג, ברלין, דרזדן, לייפציג, פרנקפורט, דרמשטאדט, קרלסרוהה ועוד. עם כ-180 עבודות, יש במוזיאון בהיידלברג את אוסף העבודות המקיף ביותר של ארנסט פריז. תערוכות מיוחדות גדולות התקיימו שם בשנים 1927, 1972 ו-2001/2002.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנסט פריז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Historische Commission bei der königl. Akademie der Wissenschaften, Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 8, 1., München/Leipzig: Duncker & Humblot, 1878, Allgemeine Deutsche Biographie, עמ' 72
  2. ^ Deutsche Biographie, Fries, Ernst – Deutsche Biographie, www.deutsche-biographie.de (בגרמנית)