בוב רוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוב רוס
Bob Ross
לידה 29 באוקטובר 1942
דייטונה ביץ', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 ביולי 1995 (בגיל 52)
אורלנדו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Robert Norman Ross עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Gotha עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • האקדמיה הצבאית מיזורי
  • Elizabeth Forward High School עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1961–1994 (כ־33 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי William Alexander עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.bobross.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט נורמן "בוב" רוסאנגלית: Robert Norman "Bob" Ross; ‏29 באוקטובר 19424 ביולי 1995) היה צייר ומנחה טלוויזיה אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוס נולד בדייטונה ביץ' שבפלורידה. לפני שזכה לפרסום בינלאומי רב בזכות תוכנית הציור אותה הנחה, "The Joy of Painting" ("חדוות הציור", בתרגום חופשי), שירת רוס במשך 20 שנים בחיל האוויר האמריקני, כאשר במהלך תקופה זו היה מוצב בעיקר באלסקה - שם החל ללמד את עצמו לצייר, כך שלא הייתה לו הכשרה אמנותית פורמלית. הנוף של אלסקה ניכר ברבות מיצירותיו המאוחרת יותר בתוכנית. ההרים, האגמים וסצנות השלג הוזכרו לעיתים קרובות כחביבים במיוחד על רוס.

תוכניתו הייתה אחת מתוכניות האמנות הנצפות ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית. בסדרה נהג ללמד את צופיו לצייר תוך שימוש בשפה ייחודית ונעימה, כגון ציור של "עצים קטנים ושמחים", "עננים לפי הדמיון שלכם" ו"הרים קטנים ויפים". הוא האמין שלכל אדם יש כישרון אמנותי, ושכל אדם שיקדיש לכך חצי שעה מזמנו יכול לצייר נוף מרהיב אם רק יפעל לפי הוראותיו בתוכנית.

רוס השתמש בטכניקת הציור ציור אלה פרימה (Wet-on-wet) אשר כרוכה בשימוש בצבע רטוב על גבי צבע רטוב, ובאופן זה מורידים את תקופת ההמתנה בין הוספת כל שכבת צבע חדשה. על ידי שימוש בטכניקה זו, יחד עם שימוש במברשות בגודל אינץ' אחד או שני אינץ', הוא הדגים כיצד לצייר עצים, מים, עננים והרים בתוך שניות. לטענתו של רוס, בשיטת הציור שלו אין טעויות - רק "תאונות חיוביות" שניתן לגרום להן לעבוד היטב בסופו של דבר בכל ציור.

מאוחר יותר הוא הרחיב את התוכנית שלו לעסק המרוויח מיליוני דולרים אשר כלל ספרי לימוד, סט צבעים, מברשות, וקורסים בהם ניתן היה ללמוד לצייר בשיטת בוב רוס.

הסדרה שודרה במקור במשך 11 שנים, מ-1982 עד 1993. היא שודרה לאורך השנים במדינות רבות ברחבי העולם.

ציוריו המהירים והמתודולוגיים של רוס זכו לביקורת על ידי אמנים ומבקרי אמנות שונים, שקראו לסגנונו מלאכותי ונטול פירוט - הם מצביעים על כך שהוא משתמש במגוון מוגבל של טכניקות פשטניות מדי, וכי רבים מהנופים שהוא צייר לא מתבססים על נופים או צמחייה שקיימים בפועל בעולם הטבע. המעריצים של התוכנית הצביעו על כך שהוא סייע לאנשים רבים ברחבי העולם לגרום לציור להיות יותר נגיש עבורם, וכי יש לקחת זאת בחשבון כאשר בוחנים את גוף העבודה וההשפעה של רוס.

לרוס בן יחיד, רוברט סטפן "סטיב", מאשתו הראשונה ויויאן רידג', ממנה התגרש בשנת 1977. בנו צייר גם כן, והופיע מספר פעמים בתוכניתו של אביו. אשתו השנייה, ג'יין, נפטרה ממחלת הסרטן בשנת 1992. לזוג לא היו ילדים. בשנת 1995 נשא לאשה את זוגתו השלישית, לינדה בראון. חודשיים לאחר הנישואין, נפטר רוס מסרטן הלימפומה.

רוס היה קנאי לפרטיותו. ראיונות בודדים עם מעגל חבריו הקרובים ומשפחתו ניתן למצוא בסרט התיעודי של רשת PBS משנת 2011, "Bob Ross: The Happy Painter"[1]. מותג בוב רוס בע"מ מוגן כקניין רוחני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בוב רוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bob Ross: The Happy Painter - Full Documentary, סרט דוקומנטרי מלא, בוב רוס, סרטון באתר יוטיוב