לדלג לתוכן

בטרם (כתב עת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בטרם היה כתב עת ישראלי שפעל משנת 1942 עד 1960[1] ועסק בנושאים של חברה, פוליטיקה, תרבות וביקורת. כתב העת היווה במה לדיון ציבורי בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ונודע בפרסום מאמרים בעלי אופי ביקורתי כלפי הממסד הפוליטי והחברתי.

שנים ראשונות והתפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב העת נוסד בנובמבר 1942 על ידי אליעזר ליבנה (ליבנשטיין) תחת השם "מלחמתנו"[2]. בתחילה פעל במחתרת במסגרת ארגון ההגנה[3], ולאחר מכן במסגרת מפא"י. בתחילת דרכו, השתמש בשמות שונים כדי לעקוף את תקנות הצנזורה של המנדט הבריטי: "בינתיים", "בין הזמנים"[4] ועוד, עד שהתקבע השם "בטרם".

ליבנה, שנמנה עם האקטיביסטים במפא"י, היה עורכו הראשי של "בטרם" לאורך כל שנות קיומו. קודם לכן ערך את כתב העת מערכות (1939-1942) ובשנים 1942-1947 ערך במקביל את השבועון המחתרתי "אשנב".

בתחילה הופיע "בטרם" כירחון, מראשית שנות ה-50 הפך לדו-שבועון, ולבסוף התפרסם כרבעון. בשנים הראשונות שימש כביטאון של החוגים האקטיביסטיים במפא"י. בעקבות מתחים בין ליבנה להנהגת מפא"י, הפך "בטרם" לעיתון פרטי שפרסם ביקורת על מדיניות דוד בן-גוריון.

הגות וביקורת חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בטרם" פרסם מאמרים בנושאים מגוונים, ביניהם יחסי דת ומדינה, ביטחון, כלכלה וחברה. פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ניהל על גבי כתב העת פולמוס בנושאי דת ומדינה, בהם ביקר כפייה דתית וביקש לקדם הפרדת דת מהמדינה[5]. אלי שביד, לימים פרופסור לפילוסופיה יהודית, היה גם הוא מהכותבים הבולטים בכתב העת. עוד כתבו בעיתון יצחק שלו, יהודה האזרחי, וכן סופר השואה החרדי משה פראגר. פנחס פלאי היה מבין חברי ועד הנאמנים של כתב העת.

שנות פעילות אחרונות וסגירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1957-1960, "בטרם" פרסם מאמרים התואמים את עמדות תנועת "המשטר החדש", שנוסדה ב-1957 על ידי ליבנה, ליבוביץ ושמואל תמיר. תנועה זו ביקשה להציע חלופה למפא"י בשלטון, וקראה לשינוי שיטת הבחירות, חיזוק הדמוקרטיה והפרדת הדת מהמדינה[6].

כתב העת המשיך להתפרסם עד שנת 1960, בסמוך למועד פרישתו של ליבנה מתנועת "המשטר החדש".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בטרם, באתר העין השביעית
  2. ^ בטרם - בר מצווה, זמנים, 3 באוקטובר 1955
  3. ^ אתר למנויים בלבד זאב גריס, הביקורת כדיסציפלינה מחנכת, באתר הארץ, 8 במרץ 2022
  4. ^ בין הזמנים, באתר העין השביעית
  5. ^ ישעיהו ליבוביץ, הפרדת הדת והמדינה: סיכום וסיכוי
  6. ^ בטרם, באתר מפלגת העבודה