בינדוסארה קיסר מאוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מבנה משפטים בעייתי, ויקיזציה, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מבנה משפטים בעייתי, ויקיזציה, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
בינדוסארה מאוריה
बिन्दुसार मौर्य
לידה 320 לפנה״ס
פטנה, האימפריה המאורית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 273 לפנה״ס (בגיל 47 בערך)
פטנה, האימפריה המאורית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה המאורית, הודו הודוהודו
בת זוג סובאדראנגי
שושלת האימפריה המאורית
כינוי אמיטאגאתה
אב צ'נדרגופטה, קיסר מאוריה
אם דורהארה
צאצאים סוסימה, אשוקה, ויטאסוקה
יורש העצר אשוקה
קיסר האימפריה המאורית ה-2
297 לפנה"ס – 273 לפנה"ס
(כ־24 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בינדוסארה מאוריהסנסקריט: बिन्दुसार मौर्य) היה קיסר הודו השני משושלת מאוריה. הוא ירש את אביו צ'נדרגופטה מקים השושלת ובנו היה הקיסר המפורסם ביותר בתולדות הודו, אשוקה. בחייו לא היו רישומים רבים על תולדותיו ורק מאות שנים מאוחר יותר נרשמו אגדות על שלטונו.

בינדוסארה ירש את השלטון לאחר ירידתו של אביו מהכס ונדידתו דרומה בשנת 297 לפנה"ס. זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון, הגורו הדגול של אביו, צ'אנקיה התפטר מראשות הממשלה והעביר את סמכויותיו של ראש הממשלה לקיסר החדש בעוד הוא עצמו יצא לפרישה.

מועד סיום כהונתו אינו ברור ומתוארך בין 273 עד 268 לפני הספירה אף על פי שגרסת כתבים בודהיסטית אחת טוענת כי שלט לכ-70 שנה (מה שלא הגיוני מבחינה כרונולוגית). רוב הכתבים על בינדוסארה נכתבו בידי נזיר בודהיסטי טיבטי מהמאה ה-16. כינויו "אמיטאגאתה" פירושו "שוחט היריבים." במסעותיו לכיבושים כבש הקיסר ממפרץ בנגל ועד אל הים הערבי. בעידנו לא היו עוד הרבה כיבושים אלא רק המשך של פעולות אביו. שיא כיבושו היה באזור ג'מו וקשמיר שם ביחד עם בנו ויורשו, אשוקה הם התקדמו לעבר מרכז אסיה והכניעו מספר מרידות רציניות.

בינדוסארה שמר על יחסים טובים עם ממלכת הסלאוקים ואף אירח פעם את המלך הסלאוקי אנטיוכוס הראשון בבית המשפט העליון של האימפריה המאורית.

בינדוסארה בשונה מכל שליט הודי מלפניו בנושא הדתי התקרב אל הדתות הברהמיות מהמערב. בתקופת שלטונו היה חופש דתי מלא והאימפריה הייתה מלאה בבודהיסטים, הינדים, ג'יינים ודתות ברהמיות.

עוד מתקופת שלטונו של בינדוסאה היה קידום באיכויות הבנייה והקידום הארכיטכטורי זינק למעלה עם בניית מקדשים ומבנים מיוחדים שלא נראו עוד בשום מקום אחר בעולם.

כאמור זמן מותו לא לגמרי ברור אבל בסופו של דבר עד שנת 268 לפני הספירה בנו האמצעי אשוקה ירש את הכס ולעתיד הפך להיות הקיסר ההודי הכי מפורסם בהיסטוריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]