אנטיוכוס הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטיוכוס הראשון
Αντίοχος Α΄ Σωτήρ
מטבע כסף עם דיוקנו של אנטיוכוס הראשון
מטבע כסף עם דיוקנו של אנטיוכוס הראשון
מטבע כסף עם דיוקנו של אנטיוכוס הראשון
לידה 324 לפנה״ס
מוקדון עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 ביוני 261 לפנה"ס (בגיל 63 בערך)
סוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה הסלאוקית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סטרטוניקה מסוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת סלאוקוס
אב סלאוקוס הראשון עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אפאמי עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אנטיוכוס השני
לאודיקה
אפאמה השנייה
סטרטוניקה ממוקדון
סלאוקוס עריכת הנתון בוויקינתונים
שליט סלאוקי
281 לפנה״ס – 261 לפנה״ס
(כ־20 שנה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטיוכוס הראשון (סוֹטֶר) ("המושיע") (324 או 323 לפנה"ס262 או 261 לפנה"ס) מלך בממלכה הסלאוקית בין השנים 281 ל-261 לפנה"ס. הוא היה פרסי למחצה; אמו אפאמי (אנ') הייתה אחת מהנסיכות המזרחיות ששידך אלכסנדר כרעיות לגנרלים שלו בשנת 324 לפנה"ס.

אנטיוכוס שלט בממלכה יחד עם אביו סלאוקוס הראשון (מייסד הממלכה הסלאוקית) מאז שנת 291 לפנה"ס. לאחר רצח אביו על ידי תלמי קראונוס בשנת 281 לפנה"ס, עמדה בפניו המשימה המורכבת של שמירת האימפריה בשלמותה; כמעט מיד לאחר שעלה לשלטון פרץ מרד בסוריה. הוא נאלץ להשכין שלום במהרה עם תלמי קראונוס, רוצח אביו, וויתר לו על מוקדון ושטחים נוספים באזור יוון. הוא גם לא הצליח להקטין את כוחם של שליטי אסיה הקטנה.

בשנת 278 לפנה"ס פרצו הגאלטים (כך קראו לגאלים באזור זה של העולם) לאסיה הקטנה, ונראה כי הניצחון שנחל אנטיוכוס מול פלישה זו הוא שהעניק לו את התואר "סוטר" ("המושיע" ביוונית).

בעת היפרדות בתי סלאוקוס ותלמי בשנת 301 לפנה"ס, נותרו שטחי ארץ ישראל שאלה פתוחה. הארץ הייתה תחת שלטון בית תלמי, אולם הסלאוקים המשיכו לטעון לבעלות. בשנת 275 לפנה"ס הובילה שאלה זו למלחמה הסורית הראשונה. המלחמה לא שנתה באופן מהותי את גבולות שתי הממלכות, למעט אולי שינויי בעלות על ערי גבול כמו דמשק ואזורי חוף באסיה הקטנה.

ב-262 לפנה"ס ניסה אנטיוכוס לעצור את כוחה הגדל של ממלכת פרגמון, שהתפתחה באסיה הקטנה, אולם הוא נחל תבוסה צבאית ליד סרדיס ומת עוד באותה שנה. לפני מותו הוא הוציא להורג את בנו סלאוקוס באשמת מרד. יורשו היה בנו השני, אנטיוכוס השני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטיוכוס הראשון בוויקישיתוף