בישופות רגנסבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בישופות רגנסבורג
Fürstbistum Regensburg
היסטוריה
תאריכי הקמה המאה ה־13 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי פירוק 1803 עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות קודמת דוכסות בוואריה
ישות יורשת נסיכות רגנסבורג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיכות-בישופות של רגנסבורגגרמנית: Hochstift Regensburg;‏ Fürstbistum Regensburg‏; Hochstift Regensburg) הייתה נסיכות כנסייתית קטנה של האימפריה הרומית הקדושה ששכנה ליד העיר הקיסרית החופשית רגנסבורג בבוואריה. הבישופות שודרגה לנסיכות רגנסבורג ב-1803 לאחר פירוק נסיכות הבוחר ממיינץ. אין לבלבל בין הנסיכות-בישופות של רגנסבורג לבין הדיוקסיה הרומית-קתולית של רגנסבורג, שהייתה גדולה בהרבה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנסיכות-בישופות (בסגול) במאה ה-18

הבישופות נוסדה בשנת 739 על ידי בוניפציוס הקדוש; היא הייתה כפופה במקור לארכיבישוף של זלצבורג. במאה ה-13, הבישוף של רגנסבורג הפך לנסיך של האימפריה הרומית הקדושה עם מושב והצבעה בדיאט האימפריאלי. כמובלעת של דוכסות בוואריה, הנסיכות-בישופות לא הצליחה להתרחב טריטוריאלית ונשארה אחת המדינות הקטנות באימפריה.

במהלך החילון הגרמני של 1803, אוחדה הנסיכות-בישופות עם העיר הקיסרית החופשית רגנסבורג וטריטוריות אחרות כדי ליצור את נסיכות רגנסבורג. קרל תאודור אנטון מריה פון דלברג היה הנסיך-ארכיבישוף הראשון. בשנת 1810 הפכה הנסיכות לחלק מממלכת בוואריה, אם כי היא שמרה על מעמד ארכי-פיסקופלי. זאת בעקבות נפילת האימפריה הרומית הקדושה ב-1806 במהלך מלחמת הקואליציה השלישית.

הקונקורדט הבווארי של 1817 לאחר מותו של דלברג הכפיף את הארכיבישופות של רגנסבורג לדיוקסיה סופרגנית הכפופה לארכיבישוף של מינכן ופרייזינג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]