בית העם (ירושלים)

בית העם
מרכז ז'ראר בכר
מידע כללי
סוג מרכז תרבות עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ?–1961
תאריך פתיחה רשמי 1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל דוד רזניק עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°46′51″N 35°12′46″E / 31.78096°N 35.21287°E / 31.78096; 35.21287
האתר הרשמי
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המבנה בו שכן בית העם בבית פרלמן, ברחוב יפו 70 בירושלים, 1948
האולם בעת ששימש את משפט אייכמן בשנת 1961
בית העם בשנת 1961, מבט מרחוב בצלאל
ציור הקיר האיקוני שמעטר את צד הבניין ברחוב בצלאל

היכל התרבות בית העם בירושלים (לשעבר: מרכז ז'ראר בכר) הוא מרכז למופעי תרבות ואמנות בתחומי התיאטרון, המוזיקה, הבידור והמחול בירושלים. המרכז שוכן ברחוב בצלאל 11. עם בנייתו, נקרא המרכז "בית העם" ובו התקיים משפטו של אייכמן. בתחילת שנות השמונים, הוחלף שמו לאחר שדרוג המתחם באמצעות תרומתו של מיליונר צרפתי. בשנת 2022, עם פתיחתו של המתחם המחודש, הוחזר שמו המקורי של המבנה ל"בית העם".

הקמת בית העם[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בית העם" הוקם בשנת 1907 כמקום מפגש לאירועים והרצאות על ידי בני העלייה השנייה[1]. באוקטובר 1909 פרסם שבועון העולם "הצעת תקנות להנהלת הבית"[2]:

א) המטרה: בית העם הוא מוסד עממי תרבותי, השואף להרים את המצב התרבותי, הלאומי והציבורי של השדרות העממיות בירושלים, לאחד את יהודי העיר לכל כחותיהם ומפלגותיהם ע"י שפה אחת כללית — השפה העברית.
ב) האמצעים: סדור קריאות פומביות במדעים שונים ובספרות, יצירת אורגנים המועילים להתפתחות הטעם האסתטי; יצירת אורגנים להפצת הספרות העברית; אגודה להתעמלות; אולמים למשחקים שונים.
ג) האמצעים הכספיים: תרומות חברים; תרומות של חברות שונות ושל אנשים פרטיים בישראל ומחוצה לה.
ד) החברים: כל יהודי מבן 18 שנה יכל להיות לחבר בית העם; כל חבר משלם לא פחות מ 3,60 פרנק בשנה.

במשך למעלה מ-50 שנה, נדד בית העם בין מבנים שונים בעיר. ניתן לחלק את תקופה זו לשלושה פרקים עיקריים:

הקמת מבנה קבע לבית העם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז ייסוד בית העם הועלו רעיונות לבניית בית עבורו. בשנות ה-40 החל איסוף תרומות והקרן הקיימת רכשה את המגרש ברחוב בצלאל למטרה זו. המבנה תוכנן על ידי האדריכל יעקב בנאור-קלטר ובנייתו החלה טרם קום המדינה, אך נפסקה בשל מלחמת העצמאות והמצור על ירושלים.

ב-22 ביוני 1950 נערך טקס הנחת אבן פינה לבנייתו המחודשת, באותו מגרש ברחוב בצלאל. באותה שנה התפרסם שהכנסת תעבור למבנה עד לבניית משכן הקבע[5], אך היא נותרה בבניין פרומין לאחר שלא נמצא תקציב להמשך הבנייה[6].

בשנת 1955 הועבר בית העם לידי עיריית ירושלים, שהזמינה את האדריכל דוד רזניק להשלים את המבנה ולהתאימו לפונקציות חדשות[7].

בית העם הושלם לבסוף בשנת 1961. בנייתו הושלמה בחיפזון לשם קיום משפט אייכמן במבנה באותה שנה. חנה ארנדט כתבה בספרה על המשפט: "אכן, אולם לא רע לנהל בתוכו את משפט הראווה שבן-גוריון ראה בעיני רוחו כשהורה לחטוף את אייכמן"[8]. גם דיוני הערעור התקיימו במקום.

מרכז ז'ראר בכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-80 שופץ המבנה על ידי הקרן לירושלים באמצעות תרומת מיליונר צרפתי, ובתכנונו של האדריכל דוד רזניק, ומאז נקרא הבניין על שם בנו של התורם, ז'ראר בכר, שנהרג בתאונת דרכים. במסגרת השיפוץ חופה המבנה באבן נסורה והותקן קיר מסך מזכוכית בחזית המבנה.

בית העם המחודש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2022, הסתיים שיפוץ מקיף של המבנה במימון עיריית ירושלים. במסגרת השיפוץ, הוחזר השם "בית העם" למבנה והוקם חדר הנצחה למשפט אייכמן[9]. בנוסף נבנה חניון תת-קרקעי חדש שנפתח ביוני 2020[10].

השיפוץ נערך במסגרת פיתוח משולש הרחובות בצלאל, אוסישקין ומנורה כמתחם אמנות עירוני, הכולל מבנה חדש, "קמפוס האמנויות", בשטח מגרש החנייה של מרכז ז'ראר בכר. במתחם החדש מרוכזים בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, הסניף הירושלמי של בית הספר למשחק ניסן נתיב, בית הספר הרב-תחומי לאמנות מוסררה והמרכז למוזיקה מן המזרח[11].

במתחם תוכננה גם הקמת מעונות סטודנטים, אך תוכנית זו בוטלה[12].

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היכל התרבות בית העם ירושלים מהווה בית ובמה להצגות ומופעים מכל תחומי התרבות עם רפרטואר עשיר ממיטב התיאטראות בארץ, מוזיקה, בידור, מחול, מופעים לכל המשפחה, כנסים ואירועי תרבות.

האולמות בהיכל כוללים את אולם ז'ראר בכר, המונה כ-500 מקומות ישיבה וציוד טכנולוגי מתקדם, ואולם ליאו מודל, המונה כ-170 מקומות ישיבה. בצמוד לאולם המופעים וכחלק מאותו קומפלקס נמצאת הספרייה העירונית המרכזית של ירושלים, שכוללת ספריות מבוגרים, ילדים וחדרי עיון.

בהיכל הוקם מיצג משפט אייכמן אשר התקיים במבנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית העם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]