בהריגו יוגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בריגהו יוגה)
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

בהריגו יוגה, או בריגהו יוגה, היא שיטת יוגה עתיקה הנשענת על מסורת שמקורה ברישי בהריגו (אנ'). בבהגאוואד גיטה מוזכר בהריגו כרישי הבכיר ביותר: "מבין כל הרישים (הקדושים, שראו את האמת) אני הוא בהריגו, ומבין כל המילים אני הוא אום, המילה המסמלת את הנצח. מבין התפילות אני התפילה שבשתיקה, ומבין העצמים היציבים אני הוא ההימלאיה". (בהגאוואד גיטה, פרק 10, פסוק 25).

במאה השישית והשביעית לספירה, נגנזו כתבי פילוסופיה ורפואה רבים על ידי מאסטרים שונים, מתוך הבנה כי האנושות אינה כשירה עדיין לקבלם. חלק מן הכתבים היו כתבי ה"בריגהו יוגה שאנגיטה". כתבים אלה נגנזו על ידי נזירים טיבטים ולא נחשפו אלא כ-1300 שנה לאחר מכן, על ידי יוגי דגול בשם שרי סודהיר ראנג'אן בהאדורי.

שרי סודהיר ראנג'אן בהדורי מווראנסי שבהודו החיה את הידע הזה, ובמשך עשרים שנה קיבץ את הכתבים מכל רחבי הודו אך בעיקר מגבול הודו טיבט. בספרו "מסעות בהודו המסתורית" תיאר ד"ר פול ברונטון את מפגשו עם שרי סודהיר ראנג'אן בהדורי וכתב על עיקרי הבריגהו יוגה. מטרתה של הבריגהו יוגה היא השגת מצב תודעה של הטראנס מקודש הנקרא בסנסקריט סמדהי. בחוויה עילאית זו מקבל האדם את ההוכחה המושלמת דרך התנסות ישירה שהוא נשמה, ה"עצמי". בכך הוא מגיע לפתרונה של השאלה המהותית ביוגה ובחיים בכלל,"מי אני"? בנו של סודהיר ראנג'אן בהדורי, שרי ברהמה גופאל בהדורי, המשיך לקבץ את שארית הכתבים של הבריגהו יוגה והחליט שהגיעה העת להשלים את משימתו של אביו ולהפיץ ידע זה לאנושות.כיום הכתבים נמצאים תחת השגחתם של שני בניו ד"ר ג'איאנט קומאר בהאדורי וד"ר היימנט קומאר בהאדורי.

כתבי הבריגהו יוגה נקראים גם ברהמה צ'ינטה פראנלי שפירושו איך לשמור את ההכרה ממוקדת כל הזמן באלוהים. בתהליך של ברהמה צ'ינטה פראנלי נלמד כיצד לאחד בין האני הפרטי לאני העליון, לעלות מהחומר לרוח ולרדת מהרוח לחומר. הבריגהו יוגה מלמדת את האדם ליצור איזון בין חיי הרוח לעולם החומר.

בהריגו יוגה מכילה חמישה נושאים עיקריים:

  • ג'יוטיש - אסטרולוגיה וודית: ג'יוטיש- פירושו להאיר, להכניס אור. הארת העבר והעתיד היא למעשה ידע האסטרולוגיה.
  • טנטרה: פירוש המילה טנטרה: זה המשחרר מכבלי הגוף. "טאן טראיאניטי טנטרה" טאנו - גוף, טרה - להשתחרר. "בהריגו טנטרה היא ההיבט הטנטרי של עזרה לאנושות". (הרצאה, בהדורי, ג',ק. ינואר 2002). תהליך זה משחרר אותנו מהגוף. שהמשמעות הרוחנית היא שחרור ממעגל הלידה והמוות.
  • ראג'ה יוגה - כוללת שיטות מיוחדות המקנות שליטה בהכרה על ידי ארגון ושילוב הגוף, הדיבור וההכרה.
  • איורוודה: המילה איורוודה מורכבת משתי מילים: איוס - חיים, ודה - לדעת או להשיג. איורוודה, משמעותה אם כן "מדע החיים" או "המדע המקנה את הידע על החיים".
  • מונדאן - הקניית ידע והבנת המהות של כל דבר ביקום על ידי כוח הריכוז.

בשנות התשעים של המאה הקודמת שרי ברהמה גופאל בהאדורי החליט כי הגיע הזמן המתאים להפצת הידע הטמון בבריגהו-שאנגיטה, לאחר שהועבר בסודיות ממורה לתלמיד במשך מאות שנים. לפיכך חיפש את האדם המתאים שיוכל להפיץ את הידע וללמדו במערב. התלמיד בו בחר למטרה זו הוא שיוו שאנקאר טריפאטיג'י. בשנת 1994 שלח שרי ברהמה גופאל בהאדורי את תלמידו שיוו שאנקאר טריפאטיג'י לישראל. שיוו שאנקאר טריפאטיג'י החל ללמד את הידע העתיק בסבלנות ובאהבה אין-סופיים. הוא לימד בשליחות מורו הו את הידע המעשי והן את הידע התיאורטי של הבריגהו יוגה. חומר הלימוד נלמד כמו פאזל, שהלך ונבנה בסגנון הלימוד המיוחד למזרח. בהתחלה יוצרים איים בודדים שהקשר ביניהם אינו ברור. בהמשך נבנים הגשרים בין האיים ואז נדמה כי מבינים את הקשר. לבסוף מבינים שגם לאיים וגם לגשרים יש משמעות בזכות מי שיצר אותם. להלן משפטים אחדים המביעים את גישתו של שרי ברהמה גופאל בהאדורי בפתיחת אחת מסדנאות הלימוד שנערכו בהדרכתו בוואראנסי:

"אם ארגיש, או אנו נרגיש שאנו שונים בגלל הדת, המקום, האווירה והשפה, לא תהיה בינינו כל אחווה. בואו ננסה להרגיש כי כולנו זהים וכי כולנו חלק מאותו כוח עליון שברא אותנו. בין שאנו מכנים אותו אלוהים ובין שאנו מכנים אותו בשם אחר, עדיין כולנו שווים. העניין המרכזי הוא שאדם מסוים נקרא דגול או בכיר, כביכול, רק מכיוון שהתעוררו בו הידע והנשמה. לכן מהיום עלינו לנהוג כאדם אחד ואנו נדבר, ננוע ונרגיש כי איננו שונים איש מרעהו. בדרך זו תתפתח האחווה. "המטרה העיקרית לעבודה זו היא שאחרי קבלת הידע, עלינו להשתמש בו על מנת לעזור לאחרים, ללמד אחרים ולעשות משהו הומאני למען האנושות. זו הדרך בה מתבטאת האחווה. אתם באים מישראל ואני נקרא הודי. אך זכרו שישראל והודו הן מדינות באותו עולם. למעשה, רק כאשר אתם חשים מוגבלים, אתם נקראים אנשים מארץ אחרת. הרגישו כי הנכם אנשי העולם. הרגשה זו הכרחית ליוגה. המשמעות של המילה 'יוגה' היא 'לחבר', וכאשר רוחניות וגשמיות מתחברות זוהי יוגה." (שרי ברהמה גופאל בהאדורי, ואראנסי, ספטמבר 1999)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]