בשבארמק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בשבארמק
бешбармак
מאכלים
סוג פינגר פוד, מנת כבש עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח Bashkir cuisine, המטבח הטטארי, המטבח הטורקמני, המטבח הקירגיזי, Karakalpak cuisine, המטבח הקזחי, המטבח האוזבקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר טלה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בשבארמקקירגיזית: бешбармак; בבשקירית: бишбармаҡ; שפירושו "חמש אצבעות") היא מנה (מרק) מהמטבח המרכז אסיאתי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרק ידוע גם בשם נארין (אנ') בשינג'יאנג, אוזבקיסטן, קירגיזסטן וקזחסטן, בשם טוראמה בקאראקלפאקסטן ובצפון הקווקז, בשם דוגראמה בטורקמניסטן, בשם קולאמה בבשקורטוסטן ובטטרסטן. זה אחד המאכלים הלאומיים העיקריים של קירגיזסטן וגם של קזחסטן.[1][2][3]

המונח בשבארמק פירושו כאמור "חמש אצבעות" מכיוון שנוודים אוכלים באופן מסורתי את המנה הזו בידיים.[4] שם נוסף לבשבארמק בקירגיזית הוא tuuralgan et, שפירושו בשר מפורר/קצוץ. בשבארמק עשוי בדרך כלל מבשר מבושל קצוץ דק, מעורבב עם בצק (בדרך כלל אטריות ביצים) וצ'יק, שהוא רוטב בצל. הוא מוגש על פי רוב על מגש גדול, משותף לכמה אנשים[2] מייד לאחר מרק השורפו, שהיא מנה ראשונה של מרק כבש המוגש בקערות הנקראות קֶזֶה.[5]

ניתן לבשל בשבארמק חגיגי יחד עם קאזי וסוג'וק.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטבח של מרכז אסיה התפתח במגבלות של חיי נוודים, כאשר אנשים היו תלויים לחלוטין בבעלי החיים שלהם. הדבר בא לידי ביטוי במנות מרכז אסיה, העשירות במוצרי בשר ובמוצרי חלב.[1]

טקס ההגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההגשה של בשבארמק ספוגה בטקסים. אם חיה, כמו כבשה, נשחטה לכבוד אורח, אז המארח מגיש ustukan, נתחי בשר שונים, לאנשים שונים, בהתאם למינם, לגילם ולדרגתם במבנה החברתי. כאות כבוד, לאנשים הוותיקים ביותר ולאורחים המכובדים ניתנים תמיד נתחי הבשר הטובים ביותר.

בשבארמק חגיגי מוגש עם נקניק קאזי

באירועים מיוחדים, אורח הכבוד, הזכר הבכור או הזכר הצעיר ביותר, מקבל את הבאש, את ראש החיה, וחותך ממנו חתיכות, כדי לחלק לאנשים אחרים. לגבי יתרת החיה הגברים המבוגרים ביותר מקבלים את עצם הירך. הנשים המבוגרות והמכובדות ביותר מקבלות את עצם הזנב. הרגליים והכתפיים ניתנות למבוגרים הצעירים יותר, והעצמות הקטנות יותר שמורות לבעלת הבית. עמוד השדרה ניתן לילדים.

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורפו, מרק כבש מוגש לפני בשברמק

בגרסה הקלאסית של בשבארמק, כפי שהיא מוכנה כיום בצפון קירגיזסטן, סכין טובה וחדה נדרשת כדי לחתוך דק את כל המרכיבים לפני שהם מונחים על הדסטרחאן (אזור או אמצעי האוכל כמו שולחן נמוך רו גבוה, שטיח וכדומה). המנה דורשת גם סיר להרתיח בו את הבשר והאטריות ביחד, ומערוך לגלגל את האטריות.

בשבארמק מכינים תחילה מנתחי בשר שונים. בעונות חמות, בשבארמק נעשה בדרך כלל מבשר כבש.

בצק האטריות עשוי מקמח, מים, ביצים ומלח, ונח 40 דקות. לאחר מכן מרדדים את הבצק דק מאוד, וחותכים לאטריות.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בשבארמק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Beshbarmak: Five Finger Food". Edge : Kazakhstan (באנגלית). 2015-05-26. אורכב מ-המקור ב-2022-04-08. נבדק ב-2020-01-22.
  2. ^ 1 2 "Understanding Identity and Kyrgyz Cultural Values Through Food". National Geographic.
  3. ^ Hays, Jeffrey. "KYRGYZ DISHES, RESTAURANTS AND SHEEP | Facts and Details". factsanddetails.com (באנגלית). נבדק ב-2020-01-22.
  4. ^ "Beshbarmak | Traditional Meat Dish From Kazakhstan | TasteAtlas". www.tasteatlas.com. נבדק ב-2020-01-22.
  5. ^ "Teorii de istorie culinară care ne dezamăgesc: borşul şi mujdeiul, singurele alimente cu adevărat româneşti. Micii inventaţi de Cocoşatu' – un mit urban". adevarul.ro (באנגלית). ארכיון מ-2015-07-31. נבדק ב-2021-08-26.