ג'ון לאווראק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון דאדלי לאווראק
ג'ון לאווראק בשנת 1950
ג'ון לאווראק בשנת 1950
לידה 19 בדצמבר 1885
בריזביין, קווינסלנד, אוסטרליה
פטירה 4 בדצמבר 1957 (בגיל 71)
בודרים, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • הצבא הבריטי
  • Brisbane Grammar School עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא אוסטרליה
תקופת הפעילות 19051946 (כ־41 שנים)
דרגה לייטננט ג'נרל
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
המסדר הוויקטוריאני המלכותי
מסדר האימפריה הבריטית
מסדר האמבט
אות השירות המצוין
תפקידים אזרחיים
מושל קווינסלנד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לויטננט ג'נרל סיר ג'ון דאדלי לאווראקאנגלית: John Dudley Lavarack; 19 בדצמבר 18854 בדצמבר 1957) היה איש צבא ומדינאי אוסטרלי, שפיקד על הקורפוס האוסטרלי הראשון, שהיה היחידה הלוחמת העיקרית של צבא אוסטרליה במלחמת העולם השנייה. בין 1946 ל-1957 שימש כמושל קווינסלנד והיה יליד אוסטרליה הראשון ששימש בתפקיד זה.

ילדות ונעורים, קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאווראק נולד בשכונה של בריזביין בשם "קנגורו פוינט". הוא התחנך בבית ספר בבריזביין שבו הייתה מגמה צבאית, ובה הצטיין. באוגוסט 1905 קיבל דרגת לוטננט בחיל התותחנים האוסטרלי. בתחילת 1913 הדריך בקורס קצינים בקולג' לפיקוד ומטה בקמברלי שבאנגליה.

מלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוצב בתחילה לאווראק בתפקיד מטה במשרד המלחמה, ולאחר מכן שימש בדרגת מייג'ור כמפקד הדיוויזיה ה-22. בספטמבר 1915 הוצב בצרפת, אך הועבר לסלוניקי שביוון שם לחם בחזית המקדונית. ביולי 1916 הוצב בדיוויזיה האוסטרלית ה-2, ופיקד על יחידות תותחנים בקרבות על העיירה פוזייר (Pozières) בצרפת. כן לחם במסגרת הדיוויזיה האוסטרלית ה-5 בקרב על הסום וההתקדמות אל מעבר לקו הינדנבורג. במאי 1917 הועבר למפקדת הדיוויזיה האוסטרלית ה-1, שם פגש לראשונה בתומאס בליימי עמו פיתח יריבות. בתפקיד זה, בדרגת לוטננט קולונל לחם בקרב אמיין ובקרבות נוספים, בתפקידי פיקוד ומטה.

בין המלחמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה שב לאווראק לאוסטרליה ושימש בתפקידי הדרכה בקולג' הצבאי בדאנטרון. הוא המשיך לעלות בסולם הדרגות, ושימש בתפקידים צבאיים שונים במערך ההדרכה באנגליה ובאוסטרליה. ביוני 1935 הועלה לדרגת מייג'ור גנרל, ומונה לראש המטה הכללי של הצבא האוסטרלי.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הועלה לאווראק לדרגת לוטננט גנרל, וקיבל את הפיקוד על פיקוד הדרום של הצבא האוסטרלי. כאשר ב-1940 הוקם הקורפוס האוסטרלי הראשון, קיבל בליימי את הפיקוד על הקורפוס. לאווראק קיבל את הפיקוד על הדיוויזיה האוסטרלית ה-7 במסגרת הקורפוס, תפקיד קרבי שהיה כרוך בהורדה לדרגת מייג'ור גנרל. הקורפוס נשלח לארץ ישראל לקראת השתתפות במערכה במדבר המערבי. ב-1941 נשלחה הדיוויזיה על ידי מפקד פיקוד המזרח התיכון הבריטי, ארצ'יבלד וייוול לטוברוק, ושם לחמה בהצלחה כנגד כוחותיו של ארווין רומל. לאחר פרישתו של בליימי מונה לאווראק למפקד הקורפוס הראשון, בדרגת לוטננט גנרל, ועמד בראש הקורפוס כאשר הקורפוס לחם במסגרת המערכה בסוריה ובלבנון כנגד אנשי צרפת של וישי. המערכה הסתיימה בהצלחה.

לאחר הצטרפות יפן למלחמה, נשלח הקורפוס אל המזרח הרחוק, והגיע ליאווה בינואר 1942. לאווראק נשלח לאוסטרליה ושם קיבל מינוי זמני של מפקד הצבא האוסטרלי, בעודו ממתין לבליימי שישוב מהמזרח התיכון ויקבל את התפקיד באופן קבוע. לאחר הגעתו של בליימי מונה לאווראק למפקד הארמייה הראשונה של הצבא האוסטרלי, שהייתה אחראית על הגנת קווינסלנד וניו סאות' ויילס. ב-1944 נשלח לעמוד בראש המשלחת הצבאית האוסטרלית לארצות הברית. באוגוסט 1946 שב לאוסטרליה, ופרש מהשירות הצבאי.

מושל קווינסלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1946 קיבל על עצמו את תפקיד מושל קווינסלנד. בתפקיד זה שימש כנציג הכתר בקווינסלנד. התפקיד הוא תפקיד טקסי בעיקרו, המקביל לתפקיד המושל הכללי של אוסטרליה ברמה הלאומית. הוא היה יליד אוסטרליה הראשון ששימש בתפקיד זה, ויליד אוסטרליה השני ששימש כמושל. בתפקיד זה שימש כעשר שנים. לאחר מכן הוארכה כהונתו בשנה נוספת, אך בריאותו הרופפת הביאה לפרישתו לאחר ארבעה חודשים בינואר 1957. הוא הוחלף זמנית בידי סגנו, ומבחינה רשמית נותר בתפקיד, ומת בעודו מכהן בדצמבר של אותה שנה.

אותות ועיטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שירותו במלחמת העולם הראשונה קיבל את אות השירות המצוין ואת צלב המלחמה הצרפתי. ב-1919 צורף למסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש. בעקבות הצלחתו במערכה סוריה ובלבנון קיבל תואר אביר במסדר האימפריה הבריטית. ב-1954 קיבל תואר קצין במסדר הוויקטוריאני המלכותי וב-1955 תואר אביר במסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש.

לאחר פטירתו נקרא על שמו מחנה צבאי בטאונסוויל שבקווינסלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון לאווראק בוויקישיתוף