ג'ייקוב פריי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ייקוב פריי
Jacob Frey
לידה 23 ביולי 1981 (בן 42)
אוקטון, וירג'יניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה קולג' ויליאם ומרי, אוניברסיטת וילאנובה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
jacobfrey.org
ראש עיריית מיניאפוליס ה־33
2 בינואר 2018 – מכהן
(6 שנים ו־15 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ייקוב פרייאנגלית: Jacob Frey; נולד ב-23 ביולי 1981) הוא עורך דין ופוליטיקאי יהודי-אמריקאי, המכהן כראש עיריית מיניאפוליס שבמינסוטה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריי נולד וגדל בווירג'יניה. הוא קיבל מלגת ספורט וסיים תואר ראשון בממשל בקולג' ויליאם ומרי. במהלך לימודיו התחרה בריצות ארוכות. ב-2007 התחרה כחבר נבחרת ארצות הברית במשחקים הפאן-אמריקאיים שהתקיימו בריו דה ז'ניירו וסיים רביעי בריצת מרתון בתוצאה של 2:16:44 שעות, ב-2008 ניצח במרתון אוסטין[1]., במבחנים האמריקאים לקראת אולימפיאדת בייג'ינג סיים במקום ה-22 ולאחר מכן פרש מעיסוק מקצועי בתחום.

הוא השלים ב-2009 תואר JD במשפטים באוניברסיטת וילאנובה. לאחר לימודיו עבר למינאפוליס שם עסק כעורך דין והיה פעיל חברתי. הוא סייע בארגון עזרה לתושבי האזור שאיבדו את ביתם כתוצאה מאסון טבע, וכן פעל למניעת חקיקה שתאסור על הכרה בנישואים של בני-זוג מאותו המין. על פועלו העניקה לו העירייה ב-2012 את פרס זכויות האזרח על שם מרטין לותר קינג.

ב-2013 נבחר למועצת העיר וב-2017 נבחר לראשות העיר. במאי 2020 התמודד עם פרשת רצח ג'ורג' פלויד, תושב העיר אפרו-אמריקאי שנחנק למוות בידי שוטר. פריי תמך בפיטוריהם המידיים של השוטרים המעורבים. מותו של פלויד הביא להפגנות ומהומות ברחבי העיר, ולעימות תקשורתי בין פריי לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על דרך הטיפול בהן. במהלך ההפגנות בעיר, התייצב פריי במוקד ההפגנות וסירב באופן פומבי לדרישת המפגינים לביטול המשטרה המקומית, צעד שהביא לסילוקו מההפגנה ולאיומים שלא יזכה לתמיכת המצביעים בבחירות הבאות[2]. בנובמבר 2021 נבחר לתקופת כהונה שנייה.

פריי נשוי בשנית לשרה קלארק. יחד עם אשתו שהתגיירה, הם נוהגים לפקוד שני בתי כנסת רפורמיים במיניאפוליס, "מקדש ישראל", "שיר תקווה"[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ייקוב פריי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ New Minneapolis mayor may be the world’s fastest politician, אתר runningmagazine.ca, ‏8 בינואר 2018
  2. ^ For Mayor Jacob Frey of Minneapolis, a Stinging Rebuke, הניו יורק טיימס, 7 ביוני 2020
  3. ^ Jewish Minneapolis Mayor Jacob Frey on Trump and becoming a sex symbol, The Jerusalem Post | JPost.com (באנגלית אמריקאית)