גאגא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גאגא היא דרך עבודה גופנית שפותחה בידי אוהד נהרין, המציעה דרך ייחודית לחזק את הגוף ולשכלל את הגמישות הפיזית תוך פיתוח מודעות לחולשות גופניות. גאגא משמשת רקדנים ולא-רקדנים כאחד והיא נלמדת במקומות שונים ברחבי ישראל.

נהרין, המנהל האומנותי של להקת בת-שבע פיתח את גאגא במקביל לעבודתו עם רקדנים, ובעקבות פציעה שחווה. גאגא מציעה דרך לחזק את הגוף, לשכלל את הגמישות, הזריזות והיעילות, להעיר את החושים ואת הדמיון; העבודה משכללת את התנועה האינסטינקטיבית, חושפת את הקיבועים הפיזיים ומפתחת מודעות לתנועות הגוף. גאגא משמשת רקדנים כתרגול וכאימון יום-יומי, ומאפשרת מחשבה חדשה על גופניות ותנועה. במקביל היא מיועדת לכל אדם שחפץ לרקוד, והיא נלמדת במקומות שונים ברחבי הארץ ובעולם, בהם תל אביב, ירושלים, גליל ורחובות[1].

גאגא היא שפת תנועה המאפשרת לחקור, לחזק ולפתח גמישות בגוף. ההנחיה בשיעור גאגא ניתנת לא כתנוחה או כרצף צעדים בדומה לסגנונות המחול המוכרים אלא כדימוי, למשל: דמיינו שאתם אוחזים בכדור, דמיינו שעמוד השדרה שלכם הוא נחש. במהלך השיעור יש שימוש בביטויים שונים שעוזרים ליצור, לחקור ולשנות ביטוי גוף, כגון: עור רגיש, מפרקים משומנים, ידיים רכות. העיקרון הבסיסי הוא להיות בתנועה כל הזמן, ויצירת מרחב מוגן לחקירה בלי שיפוט. גאגא היא כלי מסייע לחקר תנועה, והיא עוזרת לחזק את התנועה ולהפוך אותה לקלה, מעודנת ומודעת יותר.

שיעור גאגא מבוסס על רצף הנחיות שבאות זו על גבי זו. כל הוראה לא מבטלת את הקודמת אלא מתווספת אליה, שכבה על שכבה. הגאגא תובעת ערנות לתחושות המתעוררות בגוף, ליכולותיו ולמגבלותיו, וחיפוש אחר איכות התנועה והקשבה לחוויה הנלווית אליה[2].

לדברי אוהד נהרין:

"גאגא מציעה מטלות מאתגרות בכמה רבדים. אנו מודעים לקשר בין מאמץ לתענוג, אנו מודעים למרחק שבין אברי גופינו, אנו מודעים לחיכוך בין הבשר לעצמות שלנו, אנו חשים במשקל של איברנו, ובכל זאת הצורה שלנו לא נקבעת על ידי כח המשיכה... אנו חוקרים תנועה רב ממדית, אנו נהנים מתחושת הבעירה בשרירים, אנו זמינים לפעולה. אנו מודעים לחומרים שמהם אנו עשויים, אנו מודעים לכוח המתפרץ שבנו, ולעיתים אנו עושים בו שימוש. אנו יכולים לשנות את הרגלי התנועה שלנו. אנו יכולים להיות רגועים ודרוכים בו-בזמן..."[3]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אירית ליבנה מראיינת את צופיה נהרין, "בין פלדנקרייז לגאגא אנשים", 2017, מחול עכשיו 32, עמ' 17.
  • גלית חמי וסופי שולמן, להמציא כל בוקר מחדש - סיפורה של החדשנות הישראלית, ידיעות ספרים, 2018, הפרק "לזוז כאילו האוויר עשוי מדבש", עמ' 272–275

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גאגא, שפת התנועה שפיתח אוהד נהרין, באתר גאגא - אנשים (ארכיון)
  2. ^ גאגא – שפת התנועה של אוהד נהרין, באתר סטודיו נעים
  3. ^ אוהד נהרין, גאגא - דרך גוף, באתר bodyways