גונדאלה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גונדאלה
Gundala
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על על חוברות הקומיקס "גונדאלה"
בימוי ג'וקו אנוור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סוחדב סינג
ויקי אולינדו
ביסמרקה קורניאוואן
תסריט ג'וקו אנוור עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דינדה אמנדה
שחקנים ראשיים אבימאנה אריאסאטיה
טארה בסרו
ברונט פלאראיה
אריו באיו
ריו דוואנטו
מוזיקה אגי נארוטמה
במבי גוסטי
טוני מרלה
צילום איקל טאנג'ונג
מדינה אינדונזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Screenplay Films
BumiLangit
חברה מפיצה Legacy Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 28 באוגוסט 2019
משך הקרנה 123 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אינדונזית
סוגה סרט גיבורי על, סרט פעולה, סרט דרמה
תקציב 30 מיליון רופיות (2.11 מיליון דולר)
הכנסות 67 מיליון רופיות (4.78 מיליון דולר)
https://bumilangit.com/en/film-2/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גונדאלהאינדונזית: Gundala) הוא סרט גיבורי על אינדונזי משנת 2019, המבוסס על דמות הקומיקס גונדאלה שנוצרה על ידי הריה "האסמי" סורמינאטה בשנת 1969, בהפקה משותפת של חברת Screenplay Films ואולפני BumiLangit והופץ על ידי Legacy Pictures. זהו הפרק הראשון ביקום הקולנועי של BumiLangit.‏[1] את הסרט ביים וכתב ג'וקו אנוור בכיכובם של אבימנה אריאסאטיה כסנקאקה/גונדאלה, לצד טארה באסטרו, ברונט פאלארה, אריה באיו, סספ אריף רחמן, ריו דוואנטו ומוזאקי רמדאן.[2] הידיעות הרשמיות הראשונות על הסרט הוכרזו ב-4 באפריל 2018 בחשבונות המדיה החברתית של הבמאי וחברות ההפקה של הסרט.[3] בפסטיבל Comic Con באינדונזיה, ב-28 באוקטובר 2018, נערכה מסיבת עיתונאים בה הוצג סרטון הצצה לסרט עם תאריך היציאה שנקבע סביב אמצע שנת 2019.[4] הצילומים נעשו בספטמבר לאורך אוקטובר 2018[5] והקרנת הבכורה נערכה ב-28 באוגוסט 2019, הסרט שוחרר לאקרנים באינדונזיה ב-29 באוגוסט 2019.[6] הבכורה הבינלאומית התקיימה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו ב-11 בספטמבר 2019.[7] הסרט זכה לביקורות חיוביות מהקהל והמבקרים ששיבחו את ביצועיו של אבימנה, עבודת הבימוי, האפקטים החזותיים, עיצוב התלבושות והמקוריות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על חוברות הקומיקס "גונדאלה" שנכתבו לראשונה על ידי הריה "האסמי" סורמינאטה בשנת 1969.

בשנת 1981, הפופולריות של חוברות הקומיקס גונדאלה באינדונזיה הגיעה למסך הגדול, כאשר חברת PT רכשה את זכויות ההפצה של הזיכיון. הסרט בשם Gundala Putra Petir ("גונדלה בן הברק"), בבימויו של ליליק סודג'יו, התבסס אף הוא על הקומיקס והשחקן שמונה לתפקיד סנקאקה/גונדאלה היה טדי פורבה שנודע כאחד מכוכבי הפעולה הגדולים באינדונזיה באותה תקופה. אויבו, גאזול, גולם על ידי וו. ד. מוצ'טר ואילו את אהובתו של סנקאקה, מינארטי, גילמה אנה תאיירס. שחקנים ושחקניות נוספים שהיו מעורבים בסרט כוללים את אמי פריאונו, אוגוסט מלש, פיטראג'יה בורנמה, ה.א.ה. דמסייק, גורדון סובנדרונו, א. חמיד עראף, ריני רטיה, דוונטי ורטנו טימור. למרות שהתפאורה שונה מהתפאורה של הקומיקס, הסרט נותר נאמן לסיפורי הקומיקס. בסרט סופר כי מהנדס בשם סנקאקה הצליח למצוא נוסחה נגד ברקים. לרוע המזל תגלית זו הביאה לכך שסנקאקה נאלץ להיפרד ממאהבתו מינארטי לאחר שהוא שוכח את יום הולדתה. באמצע גשם כבד, כשהוא עצוב סנקאקה מוכה על ידי ברק ומועבר לעולמו של הקיסר קרונז. שם הוענק לו הכוח והתלבושת שהפכו אותו לגונדאלה. בינתיים החלה הפצתם של חומרים מסממים על ידי קבוצת ארגונים בראשות גאזול ואז החל הקרב בין הטוב לרע.

בשנת 2010 נערכה מתיחה שביצע איסקנדאר סלים, צלם ומעצב גרפי שיצר חומר פרסומי לסרט שלא נעשה על גונדאלה. סלים שם לב שמעולם לא היה סרט שהציג גיבור-על אינדונזי ורצה לפתוח בדיון ציבורי בנושא. הוא יצר אתר רשמי, עמוד פייסבוק, פוסטרים וצילומים שהעלה ולכאורה מעידים על הסרט שנעשה. כתוצאה מתשומת הלב שיצרה המתיחה, יוצר גונדאלה, הסמי היה מעורב במשא ומתן להפקת סרט אמיתי המבוסס על הדמות, מה שהוביל בהמשך להפקת הסרט "גונדאלה" משנת 2019.[8][9][10]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באינדונזיה שבה שחיתות ואי-שוויון בהכנסות הן נפוצים אפילו יותר מאשר באינדונזיה האמיתית, סנקאקה הוא בנו של פועל מפעל עני מג'אווה שנאבק לסיים את החודש. סנקאקה הצעיר מראה סימני הברקות בהתקשרות עם מוצרי חשמל אך מבועת מברקים ורעמים. אביו של סנקאקה מוביל את חבריו לעבודה במפעל במחאה נגד בעלי המפעל בדרישה להעלות את שכרם. הקבוצה נפגשת עם שומרים חמושים שנשכרים על ידי הבעלים במחאה שהופכת לאלימה. בהפגנה השנייה, אביו של סנקאקה נבגד ונדקר על ידי עמיתיו ששוחדו על ידי בעלי המפעל והוא נפטר בזרועותיו של סנקאקה. בזעם, סנקאקה מנפץ באופן בלתי מוסבר את מגני הפלדם של היחידה לפיזור מהומות כאשר הוא במרק ואז מאבד את הכרתו. שנה לאחר מכן אמו של סנקאקה יוצאת לעיר אחרת כדי למצוא עבודה ומבטיחה לחזור למחרת, אך היא לעולם לא תחזור.

התרחשות אירועים זו משאירה את סנקאקה מדוכא וחסר תיאבון ובסופו של דבר משוטט לבדו ברחובות ג'קרטה, מתגורר לבד ומותקף על ידי בריונים עד שהוא ניצל על ידי אוונג, ילד רחוב מבוגר. סנקאקה גר עם אוונג תקופה מסוימת, מאומן על ידי אוונג כיצד להגן על עצמו ולא להתערב בעסקים של אנשים אחרים אם הוא רוצה להישאר בחיים ברחובות. הצמד מתכנן לצאת מדרום-מזרח המדינה באמצעות היצמדות לרכבת נוסעת. כאשר הרכבת מגיעה, אוונג מצליח לדלג עליה, אך סנקאקה לא מצליחה להדביק אותו ונשאר לבד שוב.

שנים רבות לאחר מכן, סנקאקה הבוגר עובד כמאבטחת ומכונאי בשאר זמנו במפעל לדפוס. מרבית המחוקקים המושחתים במדינה נשלטים על ידי בוס הפשע האכזרי והמעוות בפניו, פנגקור, שמפקד על צבא של יתומים שגודלו כמתנקשים. פנגקור נשרף קשה מאש שהרגה את הוריו ונשלח על ידי דודו לבית יתומים פוגעני, שם הציל את היתומים מפני עינויים במים (כגון פיטום במים והטבעת בבריכות מים אינסופיות). היתומים, בראשות פנגקור, קמו ורצחו את צוות בית היתומים. פנגקור נתקל בהתנגדות של המחוקק רידוואן בהרי.

פנגקור מתכנן להרעיל את אספקת האורז המסיבית של המדינה בסרום המכוון לנשים הרות, המשפיע על מוחם של העוברים, מה שהופך אותם נטולי יכולת להבדיל בין טוב לרע. פנגקור דואג להקליט את פעולת ההרעלה כך שיועבר דרך אמצעי התקשורת. זה גורם להיסטריה המונית בקרב האנשים, בדרישה מחברי המחוקקים לשחרר לציבור נוגדן נגד, שייצרה חברת תרופות מקומית בשם 'רומאה פרדמאיאן'. הוויכוח מפצל את המחוקקים לשתי סיעות: האחת מנוהלת על ידי בהרי ועמיתיו ב'רומאה פרדמיאן' שרוצים להעביר הצעת חוק להפצת התרופה להמונים והשנייה נשלטת על ידי פינגקור ובני בריתו, שמתנגדים להפצתה.

יום אחד, סנקאקה עוזר לשכנתו וולאן להדוף כמה בריונים שמטרידים אותה. הבריונים הנפגעים מתגייסים לתקוף אותו בלילה לאחר משמרתו במפעל ונראה שהם הרוגים אותו לאחר שהשליכו אותו מהגג. במקום זאת, ברק מכה בגופו, סנקאקה מתעורר ומגלה שיש לו כוחות על-אנושיים. וולאן מובילה קבוצה של ספקים מהשוק המורדים נגד הבריונים המטרידים. לאחר תצוגה מרשימה של כוחותיו נגד כמה מהבריונים, מתחננת וולאן לסנקאקה להצטרף לקבוצה שלה כדי להגן על השוק, אך סנקאקה מסרב, עדיין לא משוכנעת שהוא הגיבור שהם צריכים. הבריונים חוזרים לנקום על ידי שריפת השוק. ראיית הסבל וחוסר התקווה של הספקים מול מעשה זה משכנעת את סנקאקה לקום כדי להגן עליהם. בעזרת וולאן, טדי (אחיה הקטן של וולאן) ופאק אגונג (שותפו לעבודת האבטחה של סנקאקה) לומד סנקאקה לשלוט בכוחותיו ויוצר תחפושת מאולתרת כדי לרתום את כוחות הברק שבתוכו. סנקאקה מתחיל להילחם ולהביס את הבריונים ומעניק השראה לעם כסמל לתקווה לקום ולעמוד יחד כדי להגן על עצמם מפני התקפות הבריונים והמושחתים.

אחד הבריונים עורק ומודיע לסנקאקה ו-וולאן כי הוא ראה את נגן הכינור המפורסם עדי סולימאן בשוק בליל השריפה וחושד בו כמי שיזם את האש. סנקאקה ניגש לסולמאן כדי לדרוש את הסיבה שבגללה שרף את השוק, אך סולימאן החלש לכאורה הופך לאלים ותוקף את סנקאקה בעזרת קשת הכינור שלו ובכך חושף את עצמו כאחד מהמתנקשים היתומים של פנגקור. תוך התחמקות מהתקפותיו של סנקאקה, סולימאן נפגע ונהרג על ידי אוטובוס חולף.

מעשיו של סנקאקה ומות סולימאן מהווים להתראה עבור פנגקור ומקורביו. פנגקור משחרר את מתנקשיו היתומים שמתבררים כסוכנים ישנים בתפקידים רבים ברחבי הארץ, כולל הדסטי ניקיטה ההיסטרי, דוגמנית העל מוטיארה ג'נר, הרופא קנטיקה, השרירן טנטו ג'יננג'אר, המהפנט החזק כמאל, והרקדנית המסורתית סווארה בטין, בין היתר. המתנקשים מצליחים להרוג מספר חברים ב'רומאה פרדמאיאן', אך כאשר סווארה בטין תוקפת את רידוואן, מופיע סנקאקה ומביס אותה.

המחוקקים מעבירים הצעת החוק המאפשרת את הפצת התרופה, לשמחתם הרבה של העם. עם זאת, תוצאות הבדיקה מהמעבדה של 'רומאה פרדמאיאן' מגיעות לבהרי והוא המום לגלות שפנגקור הקים אותם לאורך כל הדרך. הסרום לא היה קטלני; זו הייתה התרופה שהיא רעילה, כאשר חברת התרופות נחשפה בבעלות אחת מחברות הקש של פנגקור. בהרי מנסה להגיע לסנקאקה כדי לבקש ממנו להפסיק את ההפצה, אך פנגקור והמתנקשים שלו תוקפים את סנקאקה במפעל לפני שהוא מצליח לעשות זאת.

הקרב עם המתנקשים מגיע לגג המפעל, שם תופס פנגקור את פאק אגונג, וולאן וטדי מתוך כוונה להרוג אותם מול סנקאקה, שהופנט על ידי כמאל. זעקותיה של וולאן מוציאות את סנקאקה והוא מצליח לשחרר את כוחות הברק שלו, להביס את רוב המתנקשים ולהציל את וולאן וטדי. עם זאת, פאק אגונג נדקר על ידי אחד המתנקשים. בעוד פנגקור עומד להכות את סנקאקה מאחור, בהרי מגיע ויורה בפנגקור. בנשימתו הגוססת, פינגקור מצהיר שהוא היה היחיד שהצליח לאחד את העם ואת המחוקקים.

סנקאקה ממהר לעצור את חלוקת התרופה. סנקאקה תופס את שיירת ההפצה ומנסה לעצור אותם אך נורה על ידי אחד הנהגים. השיירה נעצרת באופן טבעי על ידי אישה מסתורית, ובזמן שהוא אוחז בבקבוקי התרופה, סנקאקה משתמש בכוחות הברק שלו כדי לשבור את כל בקבוקי התרופות בעיר.

בינתיים, שותפו של פנגקור פורץ קבר עתיק שנקבר בתוך חומות המוזיאון בעיר ואת החותם המכיל ראש כרות וותיק באמצעות דמו של סנקאקה שהוא לקח קודם לכן מאחת הקרבות. הוא משלב את הגוף ואת הראש, מקים לתחייה את קי ווילאווק, רוע עוצמתי מימי קדם. השותף חושף את עצמו כגאזול ואומר לקי ווילאוווק מסנאקה, מכנה אותו בשם 'גונדאלה' ("רעם" בג'אוואנית קדומה). קי ווילאווק מצווה על גאזול לאסוף את צבאו, מכיוון שתתקיים מלחמה גדולה.

בסצנת אמצע הכתוביות, גונדאלה פוגש את בהרי על הגג ומודה לו על התחפושת המשודרגת והמתקדמת יותר, שעליה אמר בהרי כי התחפושת החדשה היא 'מהעם'. מרחוק מבחינה בהם האישה המסתורית שעצרה את השיירה מוקדם יותר והיא מתגלה כגיבורת העל סרי אסי.[11][12]

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אבימנה אריאסאטיה בתור גונדאלה: מאבטח שהוכה על ידי ברק, נתן לו כוחות על-אנושיים והפך אותו לגיבור-העל גונדאלה. מוזאקי רמדאן מגלם את סנקאקה הצעיר.
  • טארה באסטרו בתפקיד סדהא אסתי וולאן: שכנתו של סנקאקה ומושא אהבתו. היא מעוררת את סנקאקה לקחת על עצמו את האחריות כגיבור-על.
  • ברונט פאלארה בתפקיד פנגקור: בוס המאפיה המעוות השולט בעולם התחתון של העיר. פנגקור עבר התעללות כשהיה ילד לאחר שעובדי המטעים של אביו שרפו את ביתם והותירו אותו אכול נקמה. פירושו של פנגקור הוא "צליעה" באינדונזית.
  • אריה באיו בתפקיד גאזול: גאזול נראה כשותפו ואיש סודו של פנגקור בהתחלה, אך נטה לחפש לשליטה עולמית בעצמו. הדמות נותרה ללא שם ברוב הסרט וחשפה את שמה לקי ווילאווק בסוף הסרט. גאזול הוא אחד הנבלים המפורסמים ביותר של גונדאלה מהקומיקס.
  • לוקמן סרדי כרידוואן בהרי: פוליטיקאי בעל ברית עם סנקאקה וראש ה'רומאה פרדמאיאן'.
  • פריז פאדג'אר בתפקיד אוונג הצעיר: ילד הרחוב שסנקאקה למד ממנו כיצד להילחם. אוונג יגדל להפוך לגיבור העל גודאם, שיגולם על ידי צ'יקו ג'ריקו בסרטים עתידיים.
  • אקי סינגיה כגנדה חמדאן: מחוקק הכפוף לפנגקור וגאזול.

ריו דיוונטו ומריסה אניטה גילמו את אביו ואמו של סנקאקה. חנה אל ראשיד מגלמת את קנטיקה/קמר, דניאל עדנאן מגלם את טנטו ג'יננג'ר, קורנליו סאני מגלם את הצייר, אסמרה אביגיל מגלמת את דסטי ניקיטה, וקלי טנדיונו גילמה את מיוטארה ג'נר/בידאדרי מאטה אלנג, שכולם חברים באגודת המתנקשים היתומים של פנגקור. לחלק מהדמויות האלה יהיו תפקידים גדולים יותר בסרטים העתידיים. בנוסף, זידני חכים מגלם את דירגה אוטמה, חבר מחוקק צעיר המתנגד לפנגקור, ואילו הכוריאוגרף האינדונזי אריה טולאנג מגלם את כמאל אטמג'ה, מהפנט חזק בעל ברית לפנגקור. הקומיקאי האינדונזי איימינג מגלם את סם בואדי, עוד אחד מהמתנקשים של פנגקור, נגר. דוני אלמסיאה מגלם את פאדלי עזיז, אחד הבריונים. הפרזנטור ואיש הרדיו האינדונזי דימס דנאנג מגלם את חסבי, עוזרו של רידוואן, בעוד שאמן הלחימה והכוריאוגרף סספ אריף רחמן מגלם את סווארה באטין, אחד המתנקשים של פנגקור. מספר הופעות קמע הופיעו בסוף הסרט עם פוויתא פירס שגילמה את גיבורת העל סרי אסי ואילו המוזיקאי והשחקן האינדונזי סודג'יו טדג'ו גילם את קי ווילאווק, שמופיע בתור הנבל הראשי של היקום.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני BumiLangit כבעלים של הקניין הרוחני של גונדאלה פיתחו את הרעיון של יצירת סרט גונדאלה מאז 2014. החיפוש אחר הבמאי והתסריטאי הנכון לסרט לא היה קל, ולקח לאולפנים שנים עד שמצאו סוף סוף את השידוך המושלם. ב-4 באפריל 2018 הוכרז ג'וקו אנוור כתסריטאי ובמאי הסרט. הוא אחד מבמאי הקולנוע הפורים והמפורסמים ביותר באינדונזיה.

ג'וקו אנוור הודה כי תהליך הכתיבה של הסרט היה העבודה הקשה ביותר במהלך הקריירה שלו. בדרך כלל הוא בילה עד חודשיים בתהליך תסריטאות, אך בסופו של דבר השקיע 7 חודשים בפרויקט זה. לאחר שפרש את סיפור המקור מהקומיקס משנת 1969, הוא עיבד מחדש את הסיפור באופן שיכול למשוך את דור ה-Y. הקומיקס וההערות של חאסמי על גונדאלה עזרו לו לכתוב את התסריט.[13]

קדם הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וקו אנוור הרגיש שאבימנה אריאסאטיה הוא השחקן המושלם לגלם את סנקאקה / גונאדלה בשל ההילה הפגיעה והחזקה שלו. לאחר מספר ניסיונות, ג'וקו שכנע סוף סוף את אבימנה והוא סוף סוף נענה להצעה.[14]

יצירת תלבושת גונדאלה הייתה מאמץ משותף בין איוואן נסיף וכריס לי. ההפקה טופלה על ידי FX Quantum Creations שבסיסה בלוס אנג'לס, הידועה בעבודותיה על דרדוויל, אנשי השומרים, סופרגירל, משחקי הרעב, מסע בין כוכבים ואיירון מן.[15][16]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך הצילומים לקח 53 ימים ב-70 מקומות, כולל בג'קרטה ומקומות אחרים. הצילומים העיקריים החלו בפורווקרטה ב-1 בספטמבר 2018, כאשר איקאל טנג'ונג שימש כצלם. הצילומים הושלמו ב-31 באוקטובר 2018.[17]

פוסט פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודת הפוסט פרודקשן החלה בנובמבר 2018 והושלמה סביב יוני 2019. בסרט השתתפו רבים מאנשי הקולנוע הטובים ביותר באינדונזיה, אחד מהם היה ח'יקמאוואן סנטוסה שזכה לעיתים קרובות בפרס עיצוב הסאונד הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע האינדונזי היוקרתי. הסרט היה אחד הפרויקטים האחרונים שלו לפני שהלך לעולמו ב-11 במאי 2019.[18]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הפסקולים שהשלימו את הסרט הזה היה השיר "סוף העולם" משנת 1962 של סקיטר דייוויס. צוות ההפקה הסכים שהמילים מייצגות את הנושא המרכזי של הסרט; כאשר אנשים רבים במדינה אינם מקיימים צדק, הם ימשיכו לקראת "סוף העולם".[11]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטון הצצה לסרט הוצג בקומיקון אינדונזיה ב-28 באוקטובר 2018.[4] הטיזר הראשון יצא בערוץ היוטיוב הרשמי ב-12 באפריל 2019. חודש לאחר מכן נחשפה הכרזה הרשמית ב-28 במאי 2019.[16][17]

אולפני BumiLangit, קיימו גם כמה מופעי דרכים ברחבי אינדונזיה בהשראת הסרט החל מה-15 ביוני 2019 בג'קרטה.[19]

שחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנת בכורה מקומית נערכה ב-28 באוגוסט 2019, ושוחררה באינדונזיה ב -29 באוגוסט 2019.[17] הבכורה הבינלאומית נערכה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורונטו ב -11 בספטמבר 2019.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wira, Ni Nyoman (2019-07-24). "Three fun facts about Joko Anwar's 'Gundala'". נבדק ב-2019-08-12.
  2. ^ "Official poster of Joko Anwar's 'Gundala' released". 2019-05-30. נבדק ב-2019-07-09.
  3. ^ Barus, Ramadani (2018-04-04). "Joko Anwar akan Menggarap Film 'Gundala' – Pahlawan Super Indonesia" [Joko Anwar will work on 'Gundala' film – Indonesian superhero]. IDN Times (באינדונזית). נבדק ב-2019-07-09.
  4. ^ 1 2 "Pemeran Utama Film 'Gundala' Diperkenalkan di Indonesia Comic Con" [Main cast of the film 'Gundala' introduced in Indonesia Comic Con]. Liputan 6 (באינדונזית). 2018-10-28. נבדק ב-2019-07-09.
  5. ^ Pangerang, Andi Muttya Keteng (2018-06-11). "Ini Dia Aktor yang Akan Terlibat dalam Film 'Gundala'" [These are some casts who will be involved in 'Gundala' film]. Kompas (באינדונזית). נבדק ב-2019-07-09.
  6. ^ Scott, Mathew (2019-07-19). "Indonesia's Screenplay Bumilangit Plans 'Gundala' Superhero Franchise (Exclusive)". נבדק ב-2019-08-13.
  7. ^ 1 2 Lang, Brent (2019-08-08). "Toronto Film Festival Unveils Documentary, Midnight, Discovery Lineups". נבדק ב-2019-08-30.
  8. ^ "Gundala Putra Petir (1981)" [Gundala The Son of Lightning (1981)]. FilmIndonesia.or.id (באינדונזית). נבדק ב-2019-07-09.
  9. ^ "Gundala Baru yang Mengejutkan" [New Surprising Gundala]. Viva (באינדונזית). 2018-10-30. נבדק ב-2019-07-09.
  10. ^ Veal, Sara (2010-06-06). "Holding on for a superhero". נבדק ב-2019-07-09.
  11. ^ 1 2 Riantrisnanto, Ruly (2019-06-17). "Makna Lagu "The End of The World" di Film 'Gundala'" [The meaning of the song "The End of the World" in 'Gundala' film]. Liputan 6 (באינדונזית). נבדק ב-2019-07-09.
  12. ^ Mack, Andrew (2019-07-20). "GUNDALA: Official Trailer for Joko Anwar's Indonesian Superhero Flick". Screen Anarchy. נבדק ב-2019-08-13.
  13. ^ Setiawan, Tri Susanto (2019-06-17). "Joko Anwar Ramu Cerita 'Gundala' Lewat Catatan Pribadi Mendiang Hasmi" [Joko Anwar wrote the 'Gundala' story through the personal notes of the late Hasmi] (באינדונזית). נבדק ב-2019-07-09.
  14. ^ "Sempat Tolak Tawaran Main Film Gundala, Abimana Aryasatya Dapat 'Teror'" [Had Rejected the Offer to Play the Gundala Film, Abimana Aryasatya Got 'Terror']. Liputan 6 (באינדונזית). 2018-10-29. נבדק ב-2019-07-09.
  15. ^ Paramaesti, Chitra (2019-05-29). "'Gundala' Director Joko Anwar Talks about the Superhero's Costume". נבדק ב-2019-07-09.
  16. ^ 1 2 "Official poster of Joko Anwar's 'Gundala' released". 2019-05-30. נבדק ב-2019-07-09.
  17. ^ 1 2 3 "'Gundala' Tayang di Bioskop 29 Agustus 2019" ['Gundala' to be released in cinema on 29 August 2019]. CNN Indonesia (באינדונזית). 2019-05-28. נבדק ב-2019-07-09.
  18. ^ Octaviany, Devy (2019-05-11). "'Gundala' Jadi Salah Satu Proyek Film Terakhir Khikmawan Santosa" ['Gundala' Becomes One of Khikmawan Santosa's Last Film Projects]. Detik.com (באינדונזית). נבדק ב-2019-07-09.
  19. ^ Yuniar, Nanien (2019-08-10). "Menanti sambaran Gundala si Putra Petir" [Awaiting the strike of 'Gundala the Son of Lightning']. Antara News (באינדונזית). נבדק ב-2019-08-13.