השומרים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השומרים
Watchmen
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על Watchmen (קומיקס)
בימוי זאק סניידר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורנס גורדון, דבורה סניידר, לויד לוין עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט תסריט:
דייוויד הייטר
אלכס טסה
רוברטו אורקי
אלכס קורצמן
לפי דמויות מאת:
אלן מור
דייב גיבונס
עריכה ויליאם הוי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים פטריק וילסון
קארלה גוג'ינו
בילי קרודופ
מולין אוקרמן
ג'פרי דין מורגן
מת'יו גוד
נייל מאטר
דני וודברן
מוזיקה טיילר בייטס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום לארי פונג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Legendary Pictures
DC קומיקס
הפקות לורנס גורדון
חברה מפיצה צפון אמריקה:
האחים וורנר
הפצה בינלאומית:
סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 6 במרץ 2009
ישראלישראל 5 במרץ 2009
משך הקרנה 162 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה נאו-נואר, סרט היסטוריה אלטרנטיבית, סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט דיסטופי, סרט ויגילנטה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 130 מיליון דולר
הכנסות 185.3 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו watchmen
פרסים 2 פרסי סאטורן על סרט הפנטזיה הטוב ביותר והתלבושות
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השומריםאנגלית: Watchmen) הוא סרט גיבורי על נאו-נואר של הבמאי זאק סניידר אשר יצא לאקרנים ב-6 במרץ 2009. הסרט הוא עיבוד קולנועי לרומן גרפי "Watchmen" מאת אלן מור ודייב גיבונס משנת 1986 בהפצת DC.

מהדורה מורחבת של הסרט נכללה בגרסת ה-DVD של הסרט. היא כוללת סצנות שנמחקו בעריכה, וכן ראיונות עם צוות ההפקה והשחקנים של הסרט ועשיית הסרט מאחורי הקלעים. הגרסה המורחבת היא באורך של כ-215 דקות, בעוד הגרסה המקורית של הסרט אורכת 163 דקות.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בשנת 1985 על רקע המלחמה הקרה שמאיימת להתלקח בין ברית המועצות וארצות הברית לכדי מלחמה גרעינית.

העולם של "השומרים" מתרחש בעולם שבו בחמישים השנים האחרונות גיבורי על היו חלק מהתרבות. הם לקחו חלק פעיל במלחמת העולם השנייה ונלחמו במלחמת וייטנאם ובפשע. עם זאת, הם אינם גיבורי על טיפוסיים ואף פגעו בחפים מפשע, או לא מנעו פגיעה בהם. "הקומיקאי" למשל אחראי לרצח קנדי. הנשיא ניקסון שנבחר לכהונה שלישית (הודות לניצחון ארצות הברית בווייטנאם בזכות "דוקטור מנהטן") חוקק חוק האוסר על פעילות גיבורי על במסכות. רבים מהגיבורים פרשו, חלקם הסתבכו בשערוריות, חלקם מצאו את מותם ומעטים חשפו את זהותם האמיתית.

הסרט מתחיל בשנת 1985, כאשר גיבור על לשעבר אדוארד בלייק המוכר בכינויו "הקומיקאי", נרצח בדירתו. לובש המסכה היחיד שנותר פעיל, "רורשאך", מחליט לחקור את הרצח הלא פתור של הקומיקאי. הוא מגלה שהקומיקאי עבד עבור ממשלת ארצות הברית בתור מרגל. רורשאך מאמין שקיימת מזימה כנגד כל גיבורי העל ומחליט להזהיר את חבריו.

ד"ר מנהטן עובד כעת עבור גיבור על נוסף לשעבר שחשף את זהותו, אדריאן וייט, ויחדיו הם מנסים למצוא מקורות אנרגיה חלופיים כדי למנוע את התלקחות המלחמה בין הגושים. למרות אזהרתו של רורשאך, אף אחד מהגיבורים אינו לוקח אותו ברצינות, כי רורשאך נחשב לפסיכופת ופרנואיד, וכן מאחר שהקומיקאי רכש לו אויבים רבים בדרכו השנויה במחלוקת. עם זאת, דן מתחיל לחשוד בנעשה.

בהלווייתו של הקומיקאי, הגיבורים נזכרים שבעבר הקומיקאי היה בעל השפעה אדירה עליהם. הקומיקאי היה סוג של מנהיג ל"שומרים", מאחר שהוא הגיבור הוותיק ביותר, ומאחר והוא היה בעבר חבר בקבוצת גיבורים קודמת ב-1940, "אנשי הדקה", שבה הייתה חברה גם אמא של לורי. הקומיקאי, כך מתגלה, אינו גיבור טיפוסי: הוא ניסה לאנוס את אמא של לורי, רצח עשרות בני אדם, רצח אנשים חפים מפשע, בז לבני אדם, ואף נהנה מכל זה. הקומיקאי רואה את העולם בדרכו הצינית; הוא מאמין שהשומרים קיימים כדי להגן על בני האדם מעצמם, ושבני האדם הם רשעים מטבעם.

מעט לאחר מכן, לורי נוטשת את חברה, ד"ר מנהטן, מאחר שהוא שקוע בעבודתו ואינו שם לב אליה כלל. היא מאשימה אותו, כמו רבים לפניה, כי הוא מבין איך כל דבר ביקום עובד מלבד בני אדם, שכלל אינם מעניינים אותו. ד"ר מנהטן מתראיין בתוכנית טלוויזיה כדי להסביר פרטים נוספים לגביו ולגבי הפרויקט שעליו הוא עובד. בעקבות גילוי מסעיר שחושף כי כמה מחבריו בעבר, כולל אהובתו, ג'ני סלייטר, חלו בסרטן, מנהטן בטוח שכוחותיו הם אלה שגורמים לאנשים לחלות. וכאשר העיתונאים לוחצים עליו, מנהטן משגר את עצמו הרחק משם, לכוכב מאדים. היעלמותו של מנהטן מדרבנת את הסובייטים להתחיל את הפלישה לאפגניסטן כדי לבדוק האם היעלמותו של ד"ר מנהטן היא תכסיס של האמריקנים.

לורי מגלה שהיא נמשכת לדן, שעדיין להוט בליבו לשוב להילחם בפשע, ויחדיו הם מחליטים לשוב להיות גיבורי על. לאחר ששניהם מצילים מספר אזרחים מבניין בוער, הם מבינים שהעולם עדיין זקוק להם.

מעט לאחר אזהרתו של רורשאך כי אדריאן על הכוונת מאחר שחשף את זהותו, מגיע אל משרדו מתנקש שנכשל בניסיון ההתנקשות. אך לפני שאדריאן מצליח לחקור מי שלח את המתנקש, האחרון מתאבד.

רורשאך ממשיך בחקירה שלו, דבר שמוביל אותו לאויב מר מהעבר של בלייק, מולוך. אך במהרה רורשאך מגלה שאפילו לנבלים יש חיים לאחר מכן, מולוך פרש מחיי הפשע ומצא עבודה בעזרת חברת "פירמידה" וכעת הוא גוסס מסרטן. מולוך מספר לרורשאך שבלייק ביקר אותו כשהיה שיכור, ובכה באומרו כי מולוך הוא אולי הדבר הכי קרוב לחבר. רורשאך כעת מבין עד כמה עצוב ובודד היה בלייק. בביקורו השני אצל מולוך, הוא מוצא אותו מת. רורשאך נתפס על ידי המשטרה, לאחר שהופלל ברצח מולוך.

רורשאך מגיע לבית הכלא, שם הוא מגלה שהוא מוקף באויביו אשר רוצים במותו, מאחר שהוא היה זה שהכניס אותם לכלא. למרות הניסיונות השונים של האסירים להרוג את רורשאך, הוא מצליח להימלט מכל ניסיון שכזה, ואף להכות אותם עד מוות. באותו הרגע מתגלה עברו המר של רורשאך. שהותו של רורשאך בכלא גורמת לאסירים לפתוח במרד ובמהומות. דן ולורי מגיעים לבית הכלא כדי לחלץ את רורשאך, לאחר שהם קולטים כי יש אמת בדבריו של רורשאך, ומישהו מנסה לחולל מלחמה גרעינית. השלושה מצליחים לברוח מבית הכלא.

במאדים, ד"ר מנהטן מבין שסידרו אותו, והוא חוזר לכדור הארץ. הוא לוקח את לורי למאדים ואומר לה שיותר לא אכפת לו מהאנושות. מנהטן אומר שהוא ראה את העתיד, ובקרוב המין האנושי יספוג קטסטרופה ענקית. לורי מבקשת שמנהטן ימנע את ההרס הזה, אך הוא מסרב. מנהטן משתמש בכוחותיו, ורואה את עברה של לורי. השניים מגלים שלמרות שהקומיקאי ניסה לאנוס את אמא של לורי, סלי ג'ופיטר, השניים בכל זאת התאהבו וילדו את לורי. הגילוי המסעיר שהקומיקאי הוא בעצם אביה של לורי, גורם לה לקרוס. רק אז הם מגלים שמישהו שיבש את יכולת חיזוי העתיד של מנהטן, ויצר קנוניה כדי להרחיק את מנהטן מכדור הארץ.

רורשאך ודן מגלים ש"פירמידה" היא חברת בת של תעשיות וייט, שבבעלות אדריאן והוא שיצר את כל הקנוניה, שרצח את הקומיקאי והפליל את רורשאך. ניסיון ההתנקשות שלו היה בעצם מזויף, ואדריאן מתכנן להשמיד את המין האנושי. הם גם מגלים שאדריאן הצליח לסדר את מנהטן, כי רצה להרחיקו מכדור הארץ, כדי שלא יוכל לעצור את ההשמדה. רורשאך מעביר את היומן שלו לעיתונות, כאשר מקווה שאם הוא ימות, לפחות העולם ידע את האמת. רורשאך ודן מגיעים לאנטארקטיקה, שם אדריאן מתחבא, במבצר סודי שהוא בנה. הם מוצאים את אדיראן כשהוא לבוש בחליפת הגיבורים שלו, כאשר הוא משתמש בכינוי הישן שלו, אוזימנדיאס. אדריאן מגלה לשניים את התוכנית שלו, כאשר הוא מתכוון להשמיד את הערים המרכזיות בעולם, כולל את ניו יורק ולהפליל את מנהטן.

לאחר קרב בין השלושה, אדריאן אומר לחבריו לשעבר שהם המעיטו בערכו כשחשבו שהוא "רשע על של חוברת קומיקס", וכי הוא הוציא לפועל את התוכנית שלו עוד הרבה לפני. מסתבר שמכונת האנרגיה האין סופית שאדריאן יצר בעזרת מנהטן היא פצצה חסרת מעצורים, חזקה בהרבה מפצצת אטום. בכל עיר הפצצה הזו מתפוצצת בפיצוץ אדיר, ונראה כאילו ד"ר מנהטן הוא זה שאחראי להרס, למרות שהוא חף מפשע. ההרס מותיר 15 מיליון אנשים מתים. הנשיא ניקסון כורת ברית עם ברית המועצות כדי להתמודד כנגד האויב המשותף, ד"ר מנהטן.

מנהטן ולורי חוזרים לכדור הארץ, ומוצאים את ניו יורק הרוסה לגמרי. מנהטן משתמש בכוחותיו כדי להתעתק לאנטארקטיקה עם לורי, שם הוא מתכוון להעניש את אדריאן. אדריאן מנסה להשמיד את מנהטן, אך מגלה שד"ר מנהטן הוא בלתי ניתן להשמדה. רק אז אדריאן מסביר את התוכנית האמיתית שלו: השמדת מיליונים הצילה מיליארדים בעצם כריתת ברית השלום.

ד"ר מנהטן מחליט לשגר את עצמו לגלקסיה אחרת, לאחר שהוא מבין כי הגיבורים חייבים לשקר לעולם, אחרת ברית השלום תקרוס ותפרוץ מלחמה. עם זאת, רורשאך אינו מוכן לשתוק ולהפליל את מנהטן, ואומר כי בכוונתו לספר לכל העולם את האמת, ורק המוות יעצור אותו. מנהטן נותן לרורשאך סיכוי לשנות את דעתו, אך כשהוא רואה שזה מקרה אבוד, הוא הורג אותו, ואז משגר את עצמו הרחק משם. דן, מלא בזעם על מות חברו הטוב, מכה את אדריאן עד זוב דם אך הוא מבין שאדריאן הצליח למנוע מלחמת עולם. עם זאת הוא טוען שאדריאן לא עזר לאנושות אלא השחית אותה.

בסוף הסרט, דן ולורי ביחד, כשהם ממשיכים לשמור על האמת בסוד. המלחמה הקרה מסתיימת, והעולם נמצא במצב של שלום. עיתונאי זועם על כך שבגלל סוף המלחמה, אין לו על מה לכתוב. אך אז נמצא היומן של רורשאך.

הדמויות הראשיות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רורשאך/וולטר קובאץ' (מגולם על ידי ג'קי ארל היילי) - רורשאך נולד לאם יצאנית שהצהירה בילדותו בפניו כי הייתה צריכה לעבור הפלה. בעבר רורשאך חקר מקרה של חטיפה של ילדה קטנה. החקירה הובילה אותו לגבר שביתר את גופתה והאכיל את הכלבים שלו בילדה. רורשאך לא מצליח לשלוט בזעמו, כשהוא קולט שמשהו ממש לא בסדר עם המין האנושי, ורוצח את הגבר באכזריות. רורשאך הוא אלים ואינו בוחל באמצעים בחקירותיו. מרבית הסיפור מסופר דרך עיניו באמצעות רישומיו ביומנו.
  • דניאל דרייברג/ינשוף הלילה שני (מגולם על ידי פטריק וילסון) - דן הוא בנו של בנקאי וירש את הונו. הוא החליט לעסוק במלחמה בפשע במקום ללכת בעקבות אביו. הוא הקדיש את זמנו וממונו לפיתוח טכנולוגיות כגון משקפיים בעלות ספקטרום רחב יותר, והארכימדס- כלי התעופה המשמש את הגיבורים. הוא מוכר גם כ"ינשוף הלילה".
  • דוקטור מנהטן/ד"ר ג'ון אוסטרמן (מגולם על ידי בילי קרודופ) - דוקטור מנהטן הוא השומר היחיד בעל כוחות על. בעבר היה ד"ר ג'ון אוסטרמן ויצא עם הפיזיקאית ג'ני סלייטר. בעקבות תאונה במתקן מחקר הפך לעל-אדם בעל יכולת שליטה במרחב ובחומרים, ובעל הבנה של הזמן. הוא התברג במערכת הביטחון האמריקנית והיווה גורם מפתח בניצחון ארצו במלחמת וייטנאם. בהמשך נטש את חברתו לטובת לורי.
  • לורי ג'ופיטר/סילק ספקטר (מגולמת על ידי מולין אוקרמן) - ממשיכה את דרכה של אמה, גיבורה מדורם של שאר גיבורי הסרט, אשר לקחה על עצמה את זהותה "סילק ספקטר". היא יוצאת עם ד"ר מנהטן ובהמשך נוטשת אותו לטובת דן.
  • אדריאן וייט/אוזימנדיאס (מגולם על ידי מת'יו גוד) - היה בעברו גיבור העל אוזימנדיאס ובהמשך חשף את זהותו לציבור. הוא נחשב לאדם החכם בעולם. לאדריאן חברה גדולה והוא מנסה למצוא תחליף לדלקים מוצקים מתוך כוונה למנוע את התפרצות המלחמה הקרה בדרך זו. הוא שואב את השראתו מאלכסנדר הגדול ומרעמסס השני, הוא האנטגוניסט הראשי של הסרט מכיוון שהוא רצה להשמיד את הערים המרכזיות בעולם, כולל את ניו יורק ולהפליל את מנהטן .
  • "הקומיקאי"/אדוארד בלייק (מגולם על ידי ג'פרי דין מורגן) - גיבור העל שהוסמך על ידי ממשלת ארצות הברית.
  • "סילק ספקטר המקורית"/ג'ייני סלייטר (מגולמת על ידי השחקנית קארלה גוג'ינו) -הסילק ספקטר המקורית אימה של לורי, בצעירותה היא מותקפת מינית על ידי הקומיקאי.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המוזיקה לסרט כתב והלחין טיילר בייטס, שהלחין את המוזיקה לסרטיו הרבים של זאק סניידר. אלבום מוזיקלי נוסף יצא וכלל בו שירים של מגוון אמנים כגון בוב דילן ועוד.

הוצאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאת הסרט להפצה על גבי תקליטורי DVD יצאו שתי גרסאות נוספות, הכוללות סצינות שלא נראו בגרסה הקולנועית המקורית.

ביולי 2009 ,יצא לקונסוליות משחקי הווידאו משחק וידאו ומחשב המבוסס על הסרט הנקרא "Watchmen: The End Is Nigh" ,במשחק זה, השחקן יכל לשחק את דמויותיהם של רורשאך וינשוף הלילה, ששימשו במשחק כגיבורים הראשיים. המשחק כלל כמו סרטו אלימות גרפית אך לא כלל בתוכו את הדמויות מהסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השומרים בוויקישיתוף