גורילת השפלה המזרחית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגורילת השפלה המזרחית
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: הומינידים
סוג: גורילה
מין: גורילה מזרחית
תת־מין: גורילת השפלה המזרחית
שם מדעי
Gorilla beringei graueri
מטשי, 1914
תחום תפוצה
תפוצת הגורילה המזרחית
תפוצת הגורילה המזרחית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גורילות השפלה המזרחית (שם מדעי: Gorilla beringei geruari) המכונה גם הגורילה של גרואר, היא אחת משני תת-מינים של הגורילה המזרחית. גורילת השפלה המזרחית היא מין אנדמי ליערות ההרריים של מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו והגדולה מבין תת-המינים של הגורילות.

מספרן של הגורילות הידלדל משמעותית כנראה בעקבות מלחמת האזרחים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC). כיום מעוזן האחרון של גורילות השפלה המזרחית הוא הפארק הלאומי קהוזי-בייגה (Kahuzi-Biega) שבקונגו.

מעט ידוע על המבנה החברתי של גורילות השפלה המזרחית בהשוואה לגורילות ההר. ידוע שהגורילות יוצרות הרמון של מספר נקבות וזכר כסוף גב אחד (Silverback).

תיאור פיזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורילת השפלה המזרחית היא הגדולה שבמיני הגורילות. ישנם הבדלים מעטים במראה בין שני תת-המינים של הגורילה המזרחית. בכל זאת, פרוותה של גורילת השפלה קצר יותר וגבולות ה"אוכף" הכסוף המופיע על גבם של הזכרים הבוגרים ברורים יותר, זאת אומרת שה"אוכף" משורטט יותר.

הגולגולת של גורילת ההר גדולה ורחבה יותר מזו של גורילת השפלה ולסתותיה מסיביות יותר. לפי בדיקת הדנ"א המיטוכונדרי עולה כי שני תת-המינים התפצלו לפני כ-400,000 שנים.

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורילת השפלה המזרחית כמו כל שאר הגורילות, היא צמחונית וניזונה מעלווה (עלים), פירות, זרעים, גבעולים ואפילו נמלים, טרמיטים וחרקים אחרים, המהווים חלק קטן בתזונה של גורילת השפלה המזרחית. עם זאת, אחוז הפירות בתזונתן של גורילות המזרח הוא נמוך יותר מזה של גורילות המערב.

מצב שימור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורילות השפלה המזרחית חיות באזור הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC), אזור הסובל משנות ה-90 של המאה ה-20 ממלחמת אזרחים. בעקבות המצב, אכיפת החוק נחלשה והגורילות ניצודות על מנת לשמש מזון לתושבים.

לרוע מזלן, היערות בהן חיות הגורילות עשירים במינרלים ובמתכות כגון זהב, כסף, יהלומים ובדיל, אותם כורים המורדים באופן לא חוקי ובמהלך הכרייה היערות בהן חיות הגורילות נכרתים והתושבים מעמיקים את החקלאות לתוך היער.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גורילת השפלה המזרחית באתר הרשימה האדומה של IUCN